Asiakasohjaus - yksi joustava palveluohjausprosessi PTA ja HTA

Asiakaslähtöinen palveluintegraatio, palvelutarpeen arviointi, palvelu-, asiakassuunnitelma, palveluohjaus ja palvelukokonaisuuksien muotoilu. 

Asiakas keskiössä ja asiakkaan ympärillä luodaan asiakkaille  toimivia palveluja, jotka tukevat arkea.  

Toimintamallin nimi
Asiakasohjaus - yksi joustava palveluohjausprosessi PTA ja HTA
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Asiakaslähtöinen palveluintegraatio, palvelutarpeen arviointi, palvelu-, asiakassuunnitelma, palveluohjaus ja palvelukokonaisuuksien muotoilu. 

Asiakas keskiössä ja asiakkaan ympärillä luodaan asiakkaille  toimivia palveluja, jotka tukevat arkea.  

Toteutuspaikka
Pohjanmaan Hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Luotu

22.09.2023

Viimeksi muokattu

05.02.2024
Ratkaisun perusidea

Tehokas, yhtenäinen palveluohjauksen toimintamalli, yhteiset perusteet palvelujen myöntämiselle. Asiakkaalle tehokasta hta ja pta "yhden luukun periatteella" tehokasta moniammatillista yhteistyötä ja asiakas keskiössä

Toimintaympäristö

Pohjanmaan hyvinvointialueen kuntayhtymä aloitti toimintansa vuoden 2022 alussa. Kuntayhtymä aloitti toimintansa 1.1.2022 yhdistämällä 13 kunnan ja kahden kuntayhtymän terveydenhuollon ja 12 kunnan sosiaalihuollon yhdeksi yhteiseksi organisaatioksi. Sote-uudistus astui voimaan 1.1.2023 ja siitä lähtien Pohjanmaan hyvinvointialue vasta Pohjanmaan kakkien 14 kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastuspalvelujen järjestämisestä. 

Pohjanmaan hyvinvointialue on pitkä ja kapea alue, väestöluku on vajaa 176 100 ihmistä. Väestörakenteen osalta Pohjanmaan erityspiirteenä on tasavahva kaksikielisyyden lisäksi monikielisyys. Ruotsin kielisiä on 50.6% ja suomenkielisiä on 41.5 %, muun kielisiä on 7,8%. 

Väestörakenne vaihtelee paljon eri kuntien välillä. Syntyvyys ja alle 18-vuotiaiden osuus väestöstä ovat olleet Pohjanmaalla vuosien ajan maan korkeimpia. Työikäisten asukkaiden osuus on laskenut ja ikäihmisten osuus kasvanut. 75 vuotta täyttäneiden osuus alueella on maan keskitasoa, mutta sen ennustetaan kasvavan 44 % vuosina 2021-2040. Samalla ajanjaksolla alle 15-vuotiaiden lasten määrä vähenee lähes viidenneksellä. Hyvinvointialueen kuntien välillä on kuitenkin suuria eroja.

Pohjanmaan hyvinvointialueen ikääntyminen noudattaa pääosin kansallista ikääntymisen trendiä. Ikääntymisen osalta on kuitenkin vaihtelua Pohjanmaan eri alueiden ja kuntien välillä. Pohjanmaalla oli vuonna 2020 yli 65-vuotiaita yhteensä 41 130 osuus on 23.4% koko Pohjanmaan väestöstä. Pohjanmaan kunnissa oli vuonna 2020 vaihtelua yli 75 vuotta täyttäneiden osuuksissa. Yli 75 vuotta täyttäneiden osuus oli pienin Luodossa sekä suurin Kaskisissa ja Kristiinankaupungissa. Mutta alueen väestö vanhenee ja huoltosuhde heikkenee. Sairastavuus on keskimääräistä vähäisempää, ja ennenaikaiset menetettyjä elinvuosia on maan vähiten.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ikäihmiset.

On pidetty työpajoja mihin on kutsuttu mukaan asiakasraatien edustajat ja vanhuusraadin edustajat. Aiheena oli silloin Ikäihmisten ennaltaehkäisevät palvelut. Siellä me todetinmmme että digitaalisten palvelujen saatavuus on parannettava ja moninaistettava, ennaltaehkäiseviin toimintoihin on satsattava , yhteistyötä kolmanen sektorin, yksityiseten, kuniten ja seurakuntien kanssa on laajenettava, moniammatilista osaamista hyödyntäminen arjessa asiakas työssä nostetaan, kaupunki vs maaseutua miten mahdollistetaan samankalitaiset palvelut ja mahdolisuudet asuinpaikka riippumatta ja myös yhtenäiset kriteerit , työtavat ja prosessit.

Päydimme kehittää seniorineuvolantoimintaa, yhteisöllistä asumista, digitaalinen palvelutarjonta alusta, ja seniorilinja.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Eri työpajoissa on työstetty ja laadittu prosessit. Prosessit on esiteylty johdolle, eri tasolla ja myös hyväksytty. Esitetty eri työpaikkakokouksissa ja palaavereissa. Koko kehitysprosessi on tahaptunut hankeen tuella mutta organisaation , palveluohjauksen työnpanoksella ja tämän kautta koko kehittämistyö on suoraan tapahtunuut käytännössä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin ja prosessin yhteinäsitäminen on muuttanut työtapoja yhtenäisemmikis, mutta haasteita on että eri kunnissa ei ole samankaltaiset mahdollisuudet, ei ole esim olemassa yksityisiä palvelutuottajia jokaisessa kunnassa, maaseudulla vähemmän kuin kaupungeilla. Yhteinäinen palvelualusta, mihin kunnat, yhdistykset, yksityiset ja seurakunnat voisivat tiedotta tapahtumista ja palveluista on vielä kesken ja jaktuu RRP-hankkeessa.

Se että meillä ei vielä ole yhtenäinen asiakas- ja potilas tietojärjestelmä tuotta paljon haasteita ja myös vaikeuttaa yhteistyöötä eri sektorieden vällillä . Haninta on loppu ja 2024 meillä on tulossa yhtenäinen asiakas ja potilas tieotjärjestelmä ja 2023 -11 meillä on vihdoin saatu RAI hankinta prosessin tulosta ja RAI kehitystyötä voi alkaa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Pienillä muokkauksilla niin toimintamalli sopii myös tisille kohderyhmille.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä