Kun julkisten palvelujen digitalisointia edistetään, tarvitaan kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet. Ne toimivat yhteisinä pelisääntöinä julkisten palveluiden kehityksessä.  Tämä toimintamalli on siirretty Innokylän toimituksen toimesta 5/2020

 

Toimintamallin nimi
Digitalisoinnin periaatteet
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kun julkisten palvelujen digitalisointia edistetään, tarvitaan kaikkia julkisia palveluita koskevat digitalisoinnin periaatteet. Ne toimivat yhteisinä pelisääntöinä julkisten palveluiden kehityksessä.  Tämä toimintamalli on siirretty Innokylän toimituksen toimesta 5/2020

 

Toteutuspaikka
valtakunnallinen, Valtionvarainministeriö 2016
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Muu ministeriö

Luotu

29.05.2020

Viimeksi muokattu

23.06.2020
Ratkaisun perusidea

Digitalisoinnin periaatteet: 

  1. Kehitämme palvelut asiakaslähtöisesti
  2. Poistamme turhan asioinnin
  3. Rakennamme helppokäyttöisiä ja turvallisia palveluita
  4. Tuotamme asiakkaalle hyötyä nopeasti
  5. Palvelemme myös häiriötilanteissa
  6. Pyydämme uutta tietoa vain kerran
  7. Hyödynnämme jo olemassa olevia julkisia ja yksityisiä sähköisiä palveluita
  8. Avaamme tiedon ja rajapinnat yrityksille ja kansalaisille
  9. Nimeämme palvelulle ja sen toteutukselle omistajan
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Digitalisoinnin periaatteet toimivat digitalisoinnin yhteisinä pelisääntöinä kaikkialla julkisessa hallinnossa. Yhdeksän periaatetta tukevat julkisten palveluiden tuottavuusloikkaa, asiakaslähtöisyyttä ja palveluiden ensisijaista digitaalisuutta.

Digitalisoinnin periaatteiden toimeenpano käytännössä edellyttää hyviä ratkaisuja/toimintamalleja/palveluita kaikilta sektoreilta.

Liitteenä periaatteet tarkemmin avattuna. Katso lisätiedot "kehittämisen polku"- välilehdeltä.

Kansikuva
Digitalisoinnin periaatteet

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä