Toimintamalli on laadittu koko organisaatiota varten niin, että sitä voidaan räätälöidä yksiköissä esim. asiakasryhmien ja eri käyttötapausten mukaan. Tavoitteena on helpottaa ammattilaisten arkea yhtenäistämällä käytäntöjä ja selkeyttämällä työskentelytapoja.

 

Toimintamallin nimi
Etäasioinnin tehostaminen
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli on laadittu koko organisaatiota varten niin, että sitä voidaan räätälöidä yksiköissä esim. asiakasryhmien ja eri käyttötapausten mukaan. Tavoitteena on helpottaa ammattilaisten arkea yhtenäistämällä käytäntöjä ja selkeyttämällä työskentelytapoja.

 

Toteutuspaikka
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Heidi Luomala

Luotu

27.01.2021

Viimeksi muokattu

20.10.2021
Ratkaisun perusidea

Etäasioinnin toimintamalli on yleistason ohje linjauksineen, jota yksiköissä räätälöidään niiden tarpeita vastaavaksi ammattilaisille arjen työn tueksi.

Toimintaympäristö

Organisaation ammattilaiset eivät välttämättä osaa hyödyntää etäasiointia oman yksikkönsä eri asiakasryhmien tai palvelutilanteiden yhteydessä. Toimintamallin tehtävänä on rohkaista ja tukea sekä terveydenhuollon että sosiaalipalvelujen ammattilaisia hyödyntämään etäasioinnin mahdollisuuksia asiakastyössä. Pääsääntöisesti toimintamallia ei ole sidottu teknisiin ratkaisuihin ja yleisellä tasolla se vastaa ammattilaista askarruttaviin kysymyksiin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamalli on tarkoitettu organisaation sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstölle tueksi etäasioinnin toteuttamiseen asiakastyössä. Asiakkailta kerätään palautetta toiminnan kehittämiseksi jatkossa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamalli katselmoidaan ja saadut asiakaspalautteet käsitellään säännöllisesti ja niiden perusteella toimintamalliin tehdään tarvittavia muutoksia/päivityksiä. Toimintamallia ylläpidetään sähkäisesti ja lisäksi sen on saatavilla tulostettavassa A4-muodossa ammattilaisten työkappaleeksi, huoneentauluksi ja jaettavaksi henkilöstölle. Organisaatiossa on määritelty toimenpiteet etäasioinnin edistämiseksi, mm. kokemukset jaetaan kollegoiden kesken, ongelmat ratkaistaan yhdessä, yksiköille laaditaan yhteiset linjaukset ja tavoitteet, etäasiointi toistuu kokousten ym. tilaisuuksien vakioaiheena ja sen hyötyjä ja vaikuttavuutta mitataan säännöllisesti.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin jalkauttaminen on osa digiohjelman toimeenpanoa. Mittarien määrittely muutoksen seuraamiseksi tehdään loppuvuodesta ja suunnitelmallinen jalkauttaminen organisaatiossa alkaa vuoden 2022 alusta. Muutoksen mittaaminen tullaan totuttamaan toimintamallin vuosittaisten katselmointien yhteydessä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Osallista kehittämiseen ammattilaisia laajasti eri yksiköistä miettimään tavoitetta, mutta pidä ryhmäkoko riittävän pienenä. Aikatauluta kokoontumiset ja säännöllisesti muistuta sovitusta tehtävistä ja työnjaosta. Toimintamallin sisällön määrittelyssä jaa kokonaisuus pienempiin osiin, esim. asioinnin eri vaiheisiin (ennen, aikana, jälkeen). Lopputuotoksen ylläpito helpointa sähköisessä muodossa, josta saatavissa tiivistetty, visuaalinen ja tulostettava A4-käsikappale.

Kansikuva
Soiten etäasioinnin toimintamalli

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä