Etäyhteystoimintamalli aikuisten sosiaalityön ja terveydenhuollon välisessä kommunikoinnissa
Aikuisten sosiaalityön, perusterveydenhuollon vastaanoton sekä mielenterveyspalveluiden ja riippuvuuksien hoidon ammattilaisten yhteistyön konsultointikanava. Selvitetään varhaisessa vaiheessa, tarvitseeko asiakas aikuisten sosiaalityön palveluja.
Toimintamallin nimi
Aikuisten sosiaalityön, perusterveydenhuollon vastaanoton sekä mielenterveyspalveluiden ja riippuvuuksien hoidon ammattilaisten yhteistyön konsultointikanava. Selvitetään varhaisessa vaiheessa, tarvitseeko asiakas aikuisten sosiaalityön palveluja.
Etäyhteystoimintamallilla sujuvoitetaan aikuisten sosiaalityön & perusterveydenhuollon vastaanoton sekä aikuisten sosiaalityön & mielenterveyspalveluiden ja riippuvuuksien hoidon ammattilaisten välistä yhteistyötä reaaliaikaisella konsultointikanavalla. Mallilla tuetaan asiakasta ennaltaehkäisevästi selvittämällä varhaisessa vaiheessa, tarvitseeko hän aikuisten sosiaalityön palveluja. Mallilla sujuvoitetaan asiakkaan palvelupolkua. Saattaen vaihdolla ennaltaehkäistään ammattilaiselta toiselle siirtymisen aikana tapahtuvia asiakkaiden väliinputoamisia.
Paikkakunnilla on omat konsultointikanava- Teams-tiimit, joihin kuuluvat aikuisten sosiaalityön, mielenterveyspalveluiden ja riippuvuuksien hoidon sekä perusterveydenhuollon vastaanoton työntekijät, sekä kaikki keskitetyssä puhelinpalvelussa vastaavat sosiaaliohjaajat. Etäyhteystoimintamalliin kuuluvat Teams-viestit, Teams- videopuhelut sekä normaalit puhelut. Videopuhelut ja normaalit puhelut sovitaan reaaliaikaisesti Teams-viesteillä konsultointikanavalla. Silloin, kun Teams-videopuhelussa on ammattilaisten lisäksi mukana asiakas (omalta laitteeltaan), toteutetaan yhteys tietoturvallisesti Kainuun hyvinvointialueen asiointialustan (Omasote) kautta.
Aikuisten sosiaalityöstä konsultoidaan vastaanottoa soittamalla asiakkaan omahoitajalle tai Teams-viestillä konsultointikanavaan. Mielenterveyspalveluja ja riippuvuuksien hoitoa aikuisten sosiaalityöstä konsultoidaan soittamalla asiakkaan omahoitajalle tai kiireellisissä asioissa viranomaislinjaan.
Kainuun hyvinvointialueen aikuisten sosiaalityössä on käytössä keskitetty puhelinpalvelu (takaisinsoittopalvelu) ma-to klo 9-15 ja pe klo 9-14. Puhelinpalveluun voivat soittaa Kainuun hyvinvointialueen asukkaat sekä asiakkaan asioissa muut viranomaiset. Puhelinpalvelussa vastaa päivittäin kaksi sosiaaliohjaajaa Kainuun alueelta. Vastausvuorot vaihtuvat päivittäin. Puhelinpalvelun sosiaaliohjaajat vastaavat myös etäyhteystoimintamallin kautta tuleviin terveydenhuollon yhteydenottoihin. Puhelinpalvelussa vastaavat sosiaaliohjaajat priorisoivat etäyhteystoimintamallin kautta tulevia terveydenhuollon ammattilaisten yhteydenottoja.
Miksi toimintamalli on tarpeen?
Asiakkaan monialaiset palvelutarpeet tulee tunnistaa varhaisessa vaiheessa. Tämä ennaltaehkäisee suurempien haasteiden kertymistä asiakkaalle, samalla poistaen asiakkaan asioissa tehtävää päällekkäistä työtä ja lisäten palveluiden kustannustehokkuutta.
Puhelinpalvelussa vastaavat sosiaaliohjaajat priorisoivat etäyhteystoimintamallin kautta tulevia terveydenhuollon yhteydenottoja, täten perusterveydenhuollon vastaanoton sekä mielenterveyspalveluiden ja riippuvuuksien hoidon ammattilaiset pääsevät etäyhteystoimintamallin kautta puhelinpalvelun jonon ohi konsultoimaan reaaliaikaisesti aikuisten sosiaalityön ammattilaista.
Kainuun hyvinvointialueen aikuisten sosiaalityön puhelinpalvelun sosiaaliohjaajat, Sotkamon, Kuhmon ja Suomussalmen aikuisten sosiaalityön, perusterveydenhuollon vastaanoton sekä mielenterveyspalveluiden ja riippuvuuksien hoidon ammattilaiset.
Etäyhteystoimintamalli koskee aikuisten sosiaalityön, perusterveydenhuollon vastaanoton ja mielenterveyspalveluiden ja riippuvuuksien hoidon ammattilaisia. Asiakas voi olla videopuhelussa tai ryhmäpuhelussa mukana ammattilaisen mukaan pyytämänä (asiakkaan suostumuksella).
Millaisia tarpeita heillä on?
Asiakkaiden tarpeita ovat mm. monialaisen palvelutarpeen kartoittaminen varhaisessa vaiheessa, saattaen vaihto, joka ennalta ehkäisee väliinputoamisia ammattilaiselta toiselle siirryttäessä. Asiakkaat eivät välttämättä tiedä, mitä palveluita heidän olisi mahdollista saada ja jos tietävät tämän, eivät silti aina tule itse ottaneeksi yhteyttä palvelua tuottavaan tahoon. Niiden asiakkaiden kohdalla, joilla Omasoten/ Teamsin käyttö ei onnistu, voidaan hyödyntää ryhmäpuhelua, jonka terveydenhuollon ammattilainen sopii (saatuaan tähän suostumuksen asiakkaalta) konsultointikanava Teams-tiimissä aikuisten sosiaalityön puhelinpalvelun sosiaaliohjaajan kanssa.
Kohderyhmänä ovat aikuisten sosiaalityön, perusterveydenhuollon vastaanoton ja mielenterveyspalveluiden ja riippuvuuksien hoidon ammattilaiset ja heidän monialaisia palveluja tarvitsevat asiakkaat. Asiakas voi olla videopuhelussa tai ryhmäpuhelussa mukana ammattilaisen mukaan pyytämänä.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty asiakastyötä tekevien aikuisten sosiaalityön ammattilaisten kanssa keskustelemalla. Miten etäyhteystoimintamalli toimisi työntekijöiden arjen työssä parhaiten, on kerrytetty ymmärrystä keskustelemalla työntekijöiden kanssa. Sosiaaliohjaajien kysymyspatteristo on työstetty sosiaaliohjaajien kanssa.
Resurssien selvittäminen: esimerkiksi, montako sosiaaliohjaajaa aikuisten sosiaalityön puhelinpalveluun tarvitaan.
Työohjeiden laadinta. Työohjeissa otetaan huomioon tietoturva ja tietosuoja.
Perehdytyksen järjestäminen työntekijöille, työntekijät käyvät etäyhteystoimintamallin perehdytyksen sekä tietävät mistä työohjeet ja perehdytysmateriaali löytyvät.
Työntekijät ovat käyneet Etätapaaminen Omasotessa-verkkokoulutuksen.
Konsultointikanava- Teams-ryhmien jäsenlistat ovat ajan tasalla.
Toimintamallia voi soveltaa eri kohderyhmille ja eri toimintaympäristöihin.
Osallistumisen kynnystä madaltaa, että työntekijät tietävät, missä asiakkaan asioissa otetaan mihinkin toimijaan yhteyttä (herätteet liitteenä) etäyhteystoimintamallin työohjeissa mainitut tekniset ja tietoturva-asiat ovat työntekijällä hallussa.
Jos vastaanoton työntekijöillä on käytössä sellaisia työkännyköitä (yhteiskäyttöpuhelimia), joihin ei saa ladata Teamsia, vastaanotolla tarvitaan vastaanottohuoneita, joissa on tietokone, jolla saa otettua Teams/Omasote-yhteyden.
Etäyhteystoimintamallin kokeiluun osallistuivat Sotkamon, Kuhmon ja Suomussalmen aikuisten sosiaalityön, perusterveydenhuollon vastaanoton ja mielenterveyspalveluiden ja riippuvuuksien hoidon ammattilaiset. Sekä aikuisten puhelinpalvelussa vastaavat sosiaaliohjaajat.
Etäyhteystoimintamallia on arvioitu ammattilaisille suunnatulla kahdella kyselyllä.
Mikä on toimintamallin tärkein tulos?
Työntekijät ovat helposti ja nopeasti saavutettavissa.
Toiminta tarjoaa: asiakkaat saavat samanaikaisesti tarvitsemansa tuen ja avun samalla tapaamisella.
Ammattilaiset kokivat palvelun kehittävän moniammatillista yhteistyötä, olevan tätä päivää, säästävän aikaa ja kustannuksia (pitkät etäisyydet), lisäävän työn joustavuutta, jouhevoittavan palveluita, lisäävän kommunikointia, yksinkertaistavan yhteydenottoja ja säästävän aikaa yhteystietojen etsinnältä.
Mallin käyttö paransi moniammatillista yhteistyön kehittämistä, työn joustavuutta, palveluiden jouhevuutta, kommunikointia ja yksinkertaisti yhteydenottoja sekä yhteystietojen etsintään ei mene aikaa.