Helsingin kotihoidon opiskelijoiden kuuleminen alan veto- ja pitovoimasta.

Kehitetty  konsepti tilaisuudesta, jossa kuullaan alan opiskelijoiden ajatuksia veto- ja pitovoimasta.

Toimintamallin nimi
Helsingin kotihoidon opiskelijoiden kuuleminen alan veto- ja pitovoimasta.
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehitetty  konsepti tilaisuudesta, jossa kuullaan alan opiskelijoiden ajatuksia veto- ja pitovoimasta.

Toteutuspaikka
Helsingin kotihoito.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Marja Janhunen

Luotu

24.11.2023

Viimeksi muokattu

24.11.2023
Ratkaisun perusidea

Opiskelijatilaisuuksien perusidea on osallistaa opiskelijat matalalla kynnyksellä kehittämistyöhön. Tilaisuudet pidetään rentoina, vastavuoroisina, opiskelijoita kannustetaan, eikä tilaisuuksissa ole hierarkiaa.  Kaikin tavoin on tähdätty siihen, että tilaisuuksista jää opiskelijoille arvostava kokemus.

Opiskelijatilaisuuksia on järjestetty keväällä ja syksyllä 2023. Tavoitteena on, että kaikki kotihoidossa harjoittelujaksolla olevat opiskelijat osallistuvat tilaisuuteen. 

Tarkoitus on, että opiskelijatilaisuus toistuu säännöllisesti ja on aina samansisältöinen ja muodostuu ajan kanssa opiskelijoiden keskuudessa odotetuksi.

Tavoitteena on saada tietoa veto- ja pitovoiman trendeistä ja tarjota tulosten perusteella keinoja omalle esihenkilölle ja henkilöstölle huolehtia oman työyhteisön veto- ja pitovoimasta.

Toimintaympäristö

Helsingin kotihoidon yksi kehittämiskohteista on henkilöstön pito- ja vetovoima, sillä henkilöstön pysyvyydessä ja saatavuudessa on haasteita.  Tällä osallistavalla toimintamallilla pyrimme haastamaan opiskelijat mukaan kehittämistyöhön ja kertomaan, että oikeasti välitämme opiskelijoista ja henkilöstöstä. Pyrimme ymmärtämään tekijöitä, jotka vaikuttavat veto- ja pitovoimaan.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on kotihoidossa harjoittelujaksolla olevat hoitajaopiskelijat.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Opiskelijatilaisuudet on sovittu säännöllisesti toistuviksi, 2x/vuosi, keväisin ja syksyisin ja tilaisuus on aina samansisältöinen. Konsepti on valmis , mutta sisältöä kehitetään, jos sille tulee tarvetta. Järjestäjän tulee kerätä osallistuvien opiskelijoiden määrä ja varata sopiva tila ja mahdolliset tarjoilut. Kustannukset jäävät pieneksi, jos tilaisuus saadaan järjestetyksi kaupungin omissa tiloissa. Tilaisuuden vetäjältä vaaditaan fasilitointitaitoja ja avustavilta henkilöiltä perus it-taidot. Jatkossa opiskelijatilaisuuksien järjestelystä vastaa kotihoidon keskitetyt palvelut.

Tilaisuuden toimintamalli on vakioitu ja valmis käytettäväksi. Toistuvuus tietyillä viikoilla edistää tämän toimintamallin vetovoimaa ja juurtumista osaksi kotihoidon toimintaa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli oli ensimmäinen kerta kun organisoidusti kuultiin opiskelijoita yhteisesti ja heidän näkemyksiään ja tehtiin johtopäätöksiä veto- ja pitovoimasta. Osa opiskelijoiden tuomista näkökulmista oli sellaisia, joita ei oltu huomioitu, mutta joiden toteuttaminen on helppoa ja mahdollista tulevaisuudessa. Opiskelijoiden näkökulmista saadaan hyviä vinkkejä rekrytointiin.

Opiskelijat ovat kokeneet tilaisuudet todella hyvinä ja arvostusta osoittavina.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kuvattu toimintamalli soveltuu kaikkiin työyhteisöihin ja toimintamallissa on hyvä hinta-laatusuhde.

Tärkeintä on aidosti kuulla opiskelijoita ja välttää rekrytointia, vaan antaa kaikki tila opiskelijoiden kohtaamiselle. Tarvitaan riittävästi aikaa esille nousseille aiheille, että ei synny kiireentuntua.

Kansikuva
Piirroskuva esihenkilöstä ja opiskelijasta.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä