Haluaisitko sinä viettää hetken elämästäsi presidenttinä tai esikoululaisena ? Miltä tuntuisi katsella maailmaa ikäihmisen silmälasien läpi? Heittäydy rohkeasti toisen kenkiin ja uppoudu tapahtumaan valitsemassasi roolissa.

 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Hyppää kaverin kenkiin -heittäytymisharjoitus
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Haluaisitko sinä viettää hetken elämästäsi presidenttinä tai esikoululaisena ? Miltä tuntuisi katsella maailmaa ikäihmisen silmälasien läpi? Heittäydy rohkeasti toisen kenkiin ja uppoudu tapahtumaan valitsemassasi roolissa.

 

Toteutuspaikka
TERVE-SOS tapahtuma Hämeenlinnassa, Innotori vuonna 2018
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Hämeenlinna
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

08.06.2020

Viimeksi muokattu

19.11.2021
Ratkaisun perusidea **

Innotorilla järjestetyn heittäytymis- ja empatiaharjoituksen avulla halukkaat pystyivät viettämään hetken presidenttinä, kokeilemaan miltä tuntuisi olla taikakeiju taikasauvoineen, katselemaan maailmaa ikäihmisen silmälasien läpi, heittäytymään reippaan esikoululaisen rooliin tai tallustelemaan tovin lääkärin kengissä. Harjoituksen taustalla oli palvelumuotoilustakin tuttu empatiakävely-menetelmä asiakaskokemuksen ja –ymmärryksen lisäämiseksi. Uusin silmin katsomisen lisäksi toiminta mahdollisti Innotorilla keskustelun asiakasymmärryksen ja empatian merkityksestä kehittämistyössä.

Toimintaympäristö **

”Empatia on kyky kuvitella ja astua toisen ihmisen asemaan, ymmärtää heidän tunteitaan ja näkökulmia ja käyttää tätä ymmärrystä oman toiminnan ohjaamiseen.” (Baren-Cohen, Simon (2011) ja Gordon, May (2005))

Palvelut asiakaslähtöisiksi -hankkeessa kokeiltiin vuosina 2016–18 erilaisia tapoja toteuttaa sosiaali- ja terveyspalvelut niin, että jokainen voi saada tarvitsemansa palvelut ajasta ja paikasta riippumatta. Sosiaali- ja terveydenhuollon toimintatapojen kehittämisessä lähtökohtina ovat olleet asukkaiden kokemukset ja osallistuminen.

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

OHJEET TEHTÄVÄN SUORITTAMISEEN

Hae Innotorilta välineet, joilla voit tarkastella TERVE-SOS-tapahtumaa erilaisista näkövinkkeleistä. Nappaa mukaasi seuraavat asiat:

  • roolikortti ja muistiinpanovälineet
  • roolivaatteet
  • ohjeet tehtävän suorittamiseen.

Pue roolivaatteet yllesi ja lähde kuuntelemaan joku mielenkiintoinen luento. Asettaudu rooliin ja pohdi luennon aikana, millaisia ajatuksia, tunteita ja toiveita se voisi herättää roolihenkilöllesi. Kirjaa ajatukset paperille tai twiittaa ne virtuaalimaailmaan #kaverinkengissä #innotori #tervesos. Tehtävän suoritettuasi, palauta muistiinpanosi, roolivaatteesi ja roolikorttisi Innotorille.

Nauti ja anna ajatusten tuulettua!

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

"Rohkelikoille tarjolla vielä mahdollisuus heittäytymisharjoitukseen #tervesos #innotori Tule hakemaan roolikortti ja välineet tehtävän suorittamiseen. Saat uuden näkökulman seminaareihin. #empatia #empatiakävely #palvelumuotoilu #kaverinkengissä"

Etukäteen mietittiin, ovatko seminaariosallistujat heittäytyjiä vai ei. Siinä vaiheessa kun avajaisia seuraamaan marssi sekä "presidentti" kunniamerkkeineen että "lääkäri" stetotskooppi kaulassa roikkuen, niin saimme jo vastauksen: Kyllä ovat, ainakin rohkeimmat. 

Harjoituksessa osallistuja haki Innotorilta roolivaatteet ja meni kuuntelemaan seminaariohjelmaa. Heittäytyjiä rohkaistiin asettumaan valitsemaansa rooliin ja pohtimaan luennon aikana, millaisia ajatuksia, tunteita ja toiveita luennon sisältö herätti roolihenkilölle.

Palautetuissa muistiinpanoista näkyi, että rooliin oli menty enemmän tai vähemmän. Muistiinpanot olivat tajunnan virtaa, suuria summauksia sekä oivaltavia ajatuksia juuri kyseisen roolin mukaisesti kirjattuina: 
- ”Liian paljon vaikeita sanoja!”
- ”Kukaan ei ollut iloinen – miksi?”
- ”Keiju on iloinen, kun jälleen luottamus nousee esiin muutoksessa”

Rohkein heittäytyjä esitti Maakuntien paluu - session loppukeskustelussa kysymyksen esikoululaisen "kengissä" liittyen järjettömien sääntöjen noudattamatta jättämisestä. Ja mikä hienointa – luennoitsija meni mukaan ja antoi vastauksen samalla mitalla päiväkotimaailmasta. Sisällöllisesti esitetty kysymys oli teemaan sopiva ja sisältöä tarkentava.

Innotorilla tehtävä herätti keskustelua palvelumuotoilumenetelmistä ja asikasymmärryksestä palveluiden kehittämisessä.

Kansikuva
Kaverin kengissä heittäytymisharjoitus Terve-Sos

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä