Hyte-PTV tiedon kattavuuden kasvattaminen ja laadun varmistaminen, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)
Toimintamalli tukee alueen hyte-toimijoiden suomi.fi -palvelutietovarantoon (PTV) tuotettavien palvelukuvausten määrää ja laatua, jotta alueen hyte-palvelut ovat löydettävissä alueen digitaaliselta hyte-palvelutarjottimelta.
Osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaan kuuluvaa kansallista hyte-palvelukonseptia (THL:n koordinoima) kehitetään kaikilla hyvinvointialueilla digitaalista hyte-palvelutarjotinta. Palvelutarjottimen ja palvelukonseptin avulla mm. liikunnan, luonnon ja kulttuurin hyvinvointia edistävät palvelut ja toiminta saavat lisää näkyvyyttä ja tulevat helpommin kuntien asukkaiden, että sote-ammattilaisten löydettäviksi. Palvelutarjottimen sisältö tulee Digi- ja väestötietoviraston (DVV) ylläpitämästä Suomi.fi-palvelutietovarannosta (PTV).
Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämä Palvelutietovaranto on valtakunnallinen keskitetty tietovaranto, johon kunnat, hyvinvointialueet, valtio ja yksityinen sektori kuvaavat asiakaslähtöisesti ja palvelunsa ja niiden asiointikanavat.
Julkiselle organisaatiolle (kunnat ja hyvinvointialue) palveluiden kuvaaminen palvelutietovarantoon on lakisääteistä. (KaPA -laki, laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista).
Järjestöille palveluiden kuvaaminen on vapaaehtoista ja mahdollistunut kansallisen kestävän kasvun -hankkeen kehittämisen myötä vuodesta 2023 alkaen. Järjestöt voivat kuvata palvelunsa myös Lähellä.fi -palveluun. Tiedot siirtyvät Lähellä.fi:stä Palvelutietovarantoon rajapintayhteyden avulla.
Hyte-PTV tiedon kasvaminen ja laadun varmistaminen on edellytys sille, että alueen hyte-palvelutarjotin toimii ammattilaisten palveluohjauksen työkaluna. Digitalinen hyte-palvelutarjotin on osa alueen monialaisen asiakas- palveluohjauksen toimintamallia.
Lähtötilanne:
Kansallisesti sekä alueellisesti on tunnistettu, että hyte-palvelut ovat hajallaan ja vaikeasti löydettävissä.
Hyte-palveluiden ja toiminnan kirjaaminen PTV:oon on edellytys sille, että palvelut ovat löydettävissä yhdestä paikasta. Palvelutietovaranto mahdollistaa sen, että tiedot ovat ajan tasalla ja rakenteisesti (= laadukkaasti) kirjattu.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen aloittaessa (elokuu 2022) Palvelutietovarannossa ei ollut vielä yhtään Etelä-Pohjanmaalla toimivan järjestön palvelua kuvattuna. Etelä-Pohjanmaan kuntien (18 kpl) hyte-palvelukuvausten lähtötilanne oli vaihteleva hankkeen alussa. Palvelukuvausten määrä vaihteli eri kunnissa nollan ja noin 25:n palvelukuvauksen välillä.
Hankkeen tavoitteena oli luoda toimintamalli PTV-tietojen kasvattamiseksi ja ylläpitämiseksi. Toimintamallin tavoitteena on edistää hyvinvointialueen, kuntien ja kolmannen sektorin yhteistyötä ja vahvistaa yhteistä tavoitetta palveluiden löydettävyydestä yhdestä paikasta.
Hyte-konseptin kansallinen kehittämistyö (THL:n koordinoima) ja yhteistyö Digi- ja väestötietoviraston (DVV) kanssa on osaltaan tukenut alueen toimintamallin muodostumista. Alueen osallistuminen kansalliseen PTV-pilottiin vuonna 2023 edisti erityisesti PTV-tuen kehittämistä alueen järjestöille.
Strategiset liittymäkohdat:
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategian yksi painopiste on vahvistaa digitalisaation ja sähköisten palveluiden hyödyntämistä osana perustoimintaa. Digitaalinen hyte-palvelutarjotin edistää hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitalisaatiota. Palvelutarjottimen tarkoituksen on toimia ammattilaisten työkaluna hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Jotta palvelutarjotin on käytettävä ja toimiva, vaati se hyte-toimijoita kirjaamaan palveluita palvelutietovarantoon. Kun tuetaan kuntia ja kolmatta sektoria PTV-kuvausten laadinnassa, edistetään palvelutarjottimen käytettävyyttä ja käyttöönottoa.
Digitaalisen hyte-palvelutarjottimen avulla mahdollistetaan strategian mukaan painopisteen viemistä ennaltaehkäisyyn ja ennakoivaan toimintatapaan, kun asiakkaita ohjataan palvelutarjottimen avulla ennalta ehkäiseviin palveluihin. Myös kuntalaisilla on mahdollisuus etsiä palvelutarjottimelta itselle sopivia palveluita ja toimintaa. Näin tuetaan strategian painopistettä edistää kansalaisten valmiuksia ottaa vastuuta omasta hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen liittyvistä asioista.
Hyte-PTV -toimintamallin kehitystyöstä on vastannut RRP2-hankkeen asiantuntija yhteistyössä hankkeen digiagentti-toiminnan ja sähköisen perhekeskuksen aluekoordinaattorin sekä RRP4 -hankkeen asiantuntijan kanssa. Kehittämisessä on tehty yhteistyötä hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen kanssa.
Olennaisia verkostoja ja yhteistyökumppaneita kehittämistyössä ovat olleet hyvinvointialueen hyte-verkostot (järjestöyhdyshenkilöverkosto, alueellinen hyte-verkosto), Järjestötalo (lähellä.fi yhteistyö) ja Etelä-Pohjanmaan -liitto. Yhteistyö kansallisten toimijoiden (THL, DVV ja Digifinland) on osaltaan tukenut toimintamallin kehittymistä.
Toimintamallin kehittymiseen on vaikuttanut myös käytännön kokemukset hankkeen antamasta PTV-tuesta eri hyte-toimijoille (työpajat ja opastukset). Käytännön PTV-työn tukeminen on auttanut eri hyte-toimijoita toimimaan yhteisen tavoitteen hyväksi ja kirjaamaan palveluita PTV:oon.
Tavoitteena on, että Etelä-Pohjanmaan hyte-toimijat (kunnat, järjestöt, seurakunnat ja hyvinvointialue) kuvaavat hyte-palvelut ja toiminnan Palvelutietovarantoon tai Lähellä.fi -palveluun, jotta ne on löydettävissä alueen hyte-palvelutarjottimelta. Tavoitteena on, että toimintamallin avulla PTV-kirjausten määrä lisääntyy ja laatu paranee.
PTV-tietojen kasvua voi seurata DVV:n luoman PTV-palvelukuvausten seurantatyökalun avulla. PTV-kuvausten laatua voi tarkastella Laadukkaan hyte-palvelukuvauksen tarkistuslistan avulla.
Palvelut ja toiminta tukee kuvata Palvelutietovarantoon rakenteisessa muodossa, joka tarkoittaa sitä, että kukin asia kuvataan sille varattuun lokeroon. Rakenteinen kirjaaminen mahdollistaa laadukkaan tiedon säilyttämisen ja kuvaamisen.
Tiedot hyte-palveluista tukee kirjata asiakaslähtöisesti. Asiakaslähtöisyys tarkoittaa sitä, että palvelukuvaus tehdään asiakasta puhuttelevaan muotoon ("sinä-muoto"). Palvelukuvaukseen kirjataan myös toimintaohje, joka auttaa asiakasta hakeutumaan palveluun sekä helpottaa ammattilaista ohjamaan asiakkaitaan tai potilaitaan kyseiseen palveluun tai toimintaan.
Palvelukuvaus sisältää myös tarvittavat asiointikanavat, kuten puhelinnumero(-t), palvelun fyysisen sijainnin, verkkosivun tai lomakkeen.
Toimintamallin arviointi:
Tavoitteet (ja mittarit):
- PTV-tiedon määrän kasvu ja laadukkuus (PTV-tietojen määrän seuranta kvartaaleittain, DVV:n tekemä PTV:n laatututkimus valtakunnallisista palvelukuvauksista ja kolmelta hyvinvointialueelta, alueen kuntien PTV-tietojen laadullinen analysointi)
- PTV-osaamisen kartoittaminen (kyselyt, ml. resurssien kartoittaminen)
- Vaikutusten arviointi hyte-palvelutarjottimen näkökulmasta (Tarmoan käytettävyys sote-ammattilaisen palveluohjauksen työkaluna sekä asukkaan näkökulmasta)
- Löytääkö ammattilaiset ja asukkaat etsimiään hyte-palveluita Tarmoa-palvelusta?
Alueen digitaalisen hyte-palvelutarjottimen sisällön kasvattaminen ja Suomi.fi -palvelukuvausten laadun varmistaminen edellyttää koordinaatiota. Jatkuva sisällön kehittäminen tulee tapahtua hyvinvointialueelta käsin yhteistyössä digitaalisen hyte-palvelutarjottimen ylläpitäjän sekä kuntien, järjestöjen ja seurakuntien kanssa. Jatkuva PTV-tietojen kattavuuden kasvattaminen ja laadun varmistaminen on yhdyspinnoilla tapahtuvaa eri toimijoiden yhteistyötä ja vuoropuhelua palvelukuvausten kasvattamiseksi.
Hyvinvointialueella on tärkeä rooli tunnistaa palvelutarpeita ja hyte-digitarjottimen pääkäyttäjän roolissa tuottaa tietoa eri hyte-toimijoille palvelutarpeista ja tarpeesta kuvata niitä Palvelutietovarantoon. Jokaisen organisaation tehtävänä on itse huolehtia palvelunsa PTV:oon tai Lähellä.fi -palveluun (järjestöt). PTV-työ tulee liittää osaksi organisaatioiden toimintaa. Tämä vaatii organisaation johdon sitoutumista, resurssia ja osaamista PTV-työhön. Tämän lisäksi tarvitaan ymmärrys, että PTV-työ on prosessi, joka edellyttää jatkuvaa kehittämistä ml. tietojen ajoittaista päivittämistä.
PTV-kuvausten tekoa määrittelee ensisijaisesti asiakas- ja asukastarpeet sekä se, mistä palveluista hyvinvointialueen ammattilaiset tarvitsevat tietoa ohjatakseen asiakkaitaan niiden pariin.
Hyvinvointialue tukee eri hyte-toimijoita PTV-tietojen kasvattamisessa yhteistyössä eri hyte-toimijoiden kanssa erilaisissa hyte-verkostoissa ja esimerkiksi järjestämällä PTV-työpajoja ja klinikoita sekä viestimällä asiasta.
Suomi.fi -palvelutietovaranto on Digi- ja väestötietovirasto (DVV) omistama palvelu. DVV tukee kaikkia toimijoita järjestämillään koulutuksilla ja klinikoilla. Heihin voi ottaa myös yhteyttä ja jättää tukipyynnön.
Toimintamalli koskee hyte-toimijoita, kuten hyvinvointialueen, kuntien sekä kolmannen sektorin työntekijöitä ja toimijoita ja erityisesti PTV-pääkäyttäjiä ja PTV-käyttäjiä.
Hyvinvointialueella ja kunnilla on yhteinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävä. Järjestöt edistävät hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta toimiessaan lähellä kansalaisen arkea. Järjestötoiminnassa ihmisillä on mahdollisuus osallistua yhteiskunnan toimintaan ja erilaisiin harrastuksiin ja saada vertaistukea. Nämä palvelut tulisi saada helposti löydettäväksi yhteen paikkaan.
PTV tietojen kasvattamista ja laadun varmistamista hyte-teemassa on kehitetty Suomen kestävän kasvun ohjelmassa hyvinvointialueiden ja kansallisten toimijoiden kanssa (erityisesti DVV) yhteistyössä.
DVV tuotti hankkeessa kansallisen tukimateriaalin PTV-osaamisen vahvistamiseen hyvinvointialueille: "Hyväksi havaitut keinot Suomi.fi -palvelutietovarannon käyttöön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Osat 1-4".
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke osallistui kansalliseen PTV-pilottiin (DVV:n koordinoima) vuonna 2023, jonka avulla kehitettiin erityisesti alueen järjestöille suunnattua PTV-tukea. Järjestöjen PTV-tuki on myös osa hankkeessa kehitettyä Digiagentin toimintamallia. Pilotin aikana tunnistettiin tarve lisätä tietoutta ja osaamista lähellä.fi -verkkopalvelusta, joka soveltuu erityisesti pienten järjestöjen ja yhdistysten palveluiden ja toiminnan kirjaamiseen. Lähellä.fi -verkkopalvelusta tiedot siirtyvät integraation kautta PTV:oon ja sitä kautta digitaaliselle hyte-palvelutarjottimelle.
Pilotin myötä käynnistettiin yhteistyö Etelä-Pohjanmaan Yhteisöjen yhdistyksen kanssa (Järjestötalo), joka on lähellä.fi-verkoston jäsen. Verkoston jäsenet vastaavat lähellä.fi -verkkopalvelun suunnittelusta, toteutuksesta ja markkinoinnista.
PTV-työpajat:
Yksi tapa tukea eri hyte-toimijoita PTV-kuvausten laadinnassa, on järjestää PTV-työpaja. Hankkeessa pilotoitiin PTV-työpaja -malli (kts. kuva). Työpajoja järjestettiin eri hyte-teemoissa yhteensä 4 kappaletta ja ne todettiin toimivaksi tavaksi tukea PTV-työtä alueella.
Työpajat toteutettiin yhteistyössä RRP4-hankkeen, sähköisen perhekeskuksen aluekoordinaattorin, digiagentin, Etelä-Pohjanmaan -liiton sekä kuntien ja järjestötoimijoiden kanssa.
PTV-työpajojen hyötyjä:
- tieto ja ymmärrys PTV:sta ja sen hyödyistä lisääntyy
- tieto PTV:a hyödyntävistä verkkopalveluista lisääntyy
- motivoi palvelukuvausten tekemiseen
- käytännön taidot suomi.fi-palveluhallinnasta lisääntyy
- mahdollistuu aika ja paikka palvelukuvausten laadintaan
- verkostoituminen
Vuonna 2025 on tavoitteena järjestää yhteistyössä RRP4-hankkeen kanssa avoimia PTV-työpajoja, joissa on mahdollisuus paikanpäällä tehdä PTV-kuvauksia ja saada tukea kuvausten laadintaan hyte-teemasta riippumatta. Tavoitteena on tukea PTV-työn juurtumista erityisesti osaksi kuntien arkipäivää.
TULOSSA: työpajan sisältö (ppt-esitys)
PTV- ja lähellä.fi -työpajat:
Vuodelle 2025 on suunnitteilla työpajoja järjestöille yhteistyössä alueen lähellä.fi -toimijan kanssa. Työpajoilla on tarkoitus tukea järjestöjä kirjaamaan palvelut ja toiminnan digitaaliseen muotoon sekä auttaa valitsemaan sopiva paikka kuvata palvelut (vaihtoehtoina palvelutietovaranto tai lähellä.fi).
TULOSSA: työpajan sisältö (ppt-esitys)
PTV-arkielellä -verkkosivu:
Hankkeen aikana luotiin PTV-arkikielellä -verkkosivu, josta löytyy koottuna hankkeen aikainen PTV-tuki ja perustieto suomi.fi -palvelutietovarannosta.