Hyte-PTV tiedon kattavuuden kasvattaminen ja laadun varmistaminen, Etelä-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, I2)

Toimintamalli tukee alueen  hyte-toimijoiden suomi.fi -palvelutietovarantoon (PTV) tuotettavien palvelukuvausten määrää ja laatua, jotta alueen hyte-palvelut ovat löydettävissä alueen digitaaliselta hyte-palvelutarjottimelta.

Toimintaympäristö **

Osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaan kuuluvaa kansallista hyte-palvelukonseptia (THL koordinoima) kehitetään kaikilla hyvinvointialueilla digitaalista hyte-palvelutarjotinta. Palvelutarjottimen ja palvelukonseptin avulla mm. liikunnan, luonnon ja kulttuurin hyvinvointia edistävät palvelut  ja toiminta saavat lisää näkyvyyttä ja tulevat helpommin kuntien asukkaiden, että sote-ammattilaisten löydettäviksi. Palvelutarjottimen sisältö tulee Digi- ja väestötietoviraston (DVV) ylläpitämästä Suomi.fi-palvelutietovarannosta (PTV).

Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämä Palvelutietovaranto on valtakunnallinen keskitetty tietovaranto, johon kunnat, hyvinvointialueet, valtio ja yksityinen sektori kuvaavat asiakaslähtöisesti palvelunsa ja niiden asiointikanavat.

Julkiselle organisaatiolle (kunnat ja hyvinvointialue) palveluiden kuvaaminen palvelutietovarantoon on lakisääteistä. (KaPA -laki, laki hallinnon yhteisistä sähköisen asioinnin tukipalveluista).

Järjestöille palveluiden kuvaaminen on vapaaehtoista ja mahdollistunut kansallisen kestävän kasvun -hankkeen kehittämisen myötä  vuodesta 2023 alkaen. Järjestöt voivat kuvata palvelunsa myös Lähellä.fi -palveluun. Tiedot siirtyvät Lähellä.fi:stä Palvelutietovarantoon rajapintayhteyden avulla.

Hyte-PTV tiedon kasvaminen ja laadun varmistaminen on edellytys sille, että hyte-palvelutarjotin toimii ammattilaisten palveluohjauksen työkaluna. Digitalinen hyte-palvelutarjotin on osa alueen monialaisen asiakas- palveluohjauksen toimintamallia.

Liitteet
Verkkosivun osoite
PTV ja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonsepti, Digi- ja väestöti…
https://dvv.fi/hyte
Hyvinvointia tukeva toiminta helposti löydettäväksi (THL), YouTube -video, kesto 1 min 56 sek
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kansallisesti sekä alueellisesti on tunnistettu, että hyte-palvelut ovat hajallaan ja vaikeasti löydettävissä.

Hyte-palveluiden ja toiminnan kirjaaminen PTV:oon on edellytys sille, että palvelut ovat löydettävissä yhdestä paikasta. Palvelutietovaranto mahdollistaa sen, että tiedot ovat ajan tasalla ja rakenteisesti (=laadukkaasti) kirjattu. 

Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen aloittaessa (vuonna 2022) Palvelutietovarannossa ei ollut vielä yhtään Etelä-Pohjanmaalla toimivan järjestön palvelua kuvattuna. Etelä-Pohjanmaan kuntien (18 kpl) hyte-palvelukuvausten lähtötilanne oli vaihteleva hankkeen alussa: nollasta noin 25:een palveluun/kunta.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hyte-palveluiden kirjaaminen Palvelutietovarantoon edellyttää eri organisaatioilta ja toimijoilta (kunta, järjestö, seurakunta, hyvinvointialue) PTV:n hyötyjen tunnistamista, PTV-osaamisen kartuttamista sekä johdon sitoutumista sekä resurssia kuvausten tekemiseen. PTV-työ on jatkuva prosessi, joka edellyttää palveluiden tunnistamista ja ajoittain palvelukuvausten päivittämistä.

Kun palvelut kuvataan kerran Palvelutietovarantoon, ne ovat hyödynnettävissä eri paikoissa avoimen rajapinnan avulla. Kuvaamalla hyte-palvelut Palvelutietovarantoon, ne ovat löydettävissä Etelä-Pohjanmaan hyte-palvelutarjottimelta. Hankkeessa pilotoidaan keväällä 2024 kansallista Tarmoa hyte-palvelutarjotinta.

Palvelut ja toiminta kuvataan Palvelutietovarantoon rakenteisessa muodossa, joka tarkoittaa sitä, että kukin asia kuvataan sille varattuun lokeroon. Rakenteinen kirjaaminen mahdollistaa laadukkaan tiedon säilyttämisen ja kuvaamisen.

Palvelutietovarantoon tiedot hyte-palveluista kirjataan asiakaslähtöisesti. Asiakaslähtöisyys tarkoittaa sitä, että palvelukuvaus tehdään asiakasta puhuttelevaan muotoon. Palvelukuvaukseen kirjataan myös toimintaohje,  joka auttaa asiakkaan hakeutumista palveluun sekä helpottaa ammattilaisia ohjamaan asiakkaitaan tai potilaitaan kyseiseen palveluun tai toimintaan. 

Palvelukuvaus sisältää myös tarvittavat asiointikanavat, kuten puhelinnumero(-t), palvelun fyysisen sijainnin, verkkosivun tai lomakkeen.

Liitteet
Verkkosivun osoite
Tarmoa -hyvinvointia arkeen, kansallinen hyte-palvelutarjotin (Digifinland Oy)
https://tarmoa.fi/fi
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hyte-PTV -toimintamallin luomisessa on hyödynnetty hankkeen PTV-tiimiä, johon kuuluu hyte-konseptin kehittäjän lisäksi digiagentti ja sähköisen perhekeskuksen aluekoordinaattori.

Toimintamalli on muodostunut käytännön kokemusten kautta sekä hankkeen PTV-osaamisen karttuessa käytännön PTV tukea annettaessa. Alueen hyte-toimijoiden osaamisen ja tuen tarpeita on kartoitettu kyselyillä ja työpajoissa.

Hyte-konseptin kansallinen kehittämistyö ja kansallinen ohjaus on osaltaan tukenut alueen toimintamallin muodostumista. Kansalliseen PTV-pilottiin osallistuminen vuonna 2023 edisti erityisesti PTV-tuen kehittämistä alueen järjestöille.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on, että Etelä-Pohjanmaan hyte-toimijat (kunnat, järjestöt, seurakunnat ja hyvinvointialue) kuvaavat hyte-palvelut ja toiminnan Palvelutietovarantoon tai Lähellä.fi -palveluun, jotta ne on löydettävissä alueen hyte-palvelutarjottimelta.

Toteutussuunnitelma

Alueen digitaalisen hyte-palvelutarjottimen sisällön kasvattaminen ja Suomi.fi -palvelukuvausten laadun varmistaminen edellyttää koordinaatiota. Jatkuva sisällön kehittäminen tulee tapahtua hyvinvointialueelta käsin tiiviissä yhteistyössä digitaalisen hyte-palvelutarjottimen ylläpitäjän sekä kuntien, järjestöjen ja seurakuntien kanssa.  Jatkuva PTV-tietojen kattavuuden kasvattaminen ja laadun varmistaminen on yhdyspinnoilla tapahtuvaa eri toimijoiden yhteistyötä ja vuoropuhelua palvelukuvausten kasvattamiseksi. 

Hyvinvointialueella on tärkeä rooli tunnistaa palvelutarpeita ja hyte-digitarjottimen pääkäyttäjän roolissa tuottaa tietoa eri hyte-toimijoille palvelutarpeista ja niiden kuvaamisesta Palvelutietovarantoon. Jokaisen organisaation tehtävänä on itse huolehtia palvelunsa PTV:oon tai Lähellä.fi -palveluun (järjestöt). PTV-työ tulee olla osa organisaatioiden normaalia toimintaa. Tämä vaatii johdon sitoutumista, resurssia ja osaamista PTV-työhön. Tämän lisäksi tarvitaan ymmärrys, että PTV-työ on prosessi, joka edellyttää jatkuvaa kehittämistä ml. tietojen ajoittaista päivittämistä.

PTV-kuvausten tekoa määrittelee ensisijaisesti asiakas- ja asukastarpeet sekä se, mistä palveluista hyvinvointialueen ammattilaiset tarvitsevat tietoa ohjatakseen asiakkaitaan niiden pariin. 

Hyvinvointialue tukee eri toimijoita PTV-tietojen kasvattamisessa vuorovaikutuksessa eri hyte-toimijoiden kanssa eri hyte-verkostoissa ja esimerkiksi järjestämällä PTV-työpajoja ja klinikoita.

Suomi.fi -palvelutietovaranto on Digi- ja väestötietovirasto (DVV) omistama palvelu. DVV tukee kaikkia toimijoita järjestämällä koulutuksilla ja klinikoita. Heihin voi ottaa myös yhteyttä ja jättää tukipyynnön.

Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Hyvinvointialueella ja kunnilla on yhteinen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävä. Sote-asiakkaiden ja kuntien asukkaiden hyvinvointia voidaan vahvistaa ohjaamalla ihmisiä kuntien ja järjestöjen palveluihin. Asiakas- ja palveluohjaus mahdollistuu, kun palvelut löytyvät digitaalisesti yhdestä paikasta.

Jokaisen hyte-palveluita järjestävän tahon (kunta, hyvinvointialue, järjestö ja seurakunnat) tulee  varmistaa, että ajantasaiset palvelukuvaukset ja asiointikanavat löytyvät Palvelutietovarannosta. Järjestöt ja muut toimijat voivat valita kuvaavatko tietonsa Palvelutietovarantoon vai Lähellä.fi-palveluun. Palvelutietoja siirtyy Lähellä.fi-palvelusta integraation avulla Palvelutietovarantoon.

Hankkeessa osallistuttiin kansallisen PTV-pilottiin (DVV:n koordinoima) vuonna 2023, jonka avulla alueelle kehitettiin erityisesti järjestöille suunnattua PTV-tukea. Alue hankkeen tuotoksena syntyi PTV-matka -järjestössä toimintamalli sekä Digiagentin toimintamalli.

Kansallisen PTV-pilotin tuloksena syntyi myös kansallinen tukimateriaali PTV-osaamisen vahvistamiseen hyvinvointilaueella: "Hyväksi havaitut keinot Suomi.fi -palvelutietovarannon käyttöön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä" Osat 1-4.

Liitteet
Ratkaisun perusidea **

Toimintamalli tukee alueen  hyte-toimijoiden Suomi.fi -palvelutietovarantoon (PTV) tuotettavien palvelukuvausten määrää ja laatua, jotta alueen hyte-palvelut ovat löydettävissä alueen digitaaliselta hyte-palvelutarjottimelta.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Palvelutietovaranto työ tulee olla osa hyte-palveluita tarjoavien organisaatioiden ja muiden toimijoiden normaalia toimintaa. Laki velvoittaa julkisia organisaatioita kuvaamaan palvelunsa Suomi.fi -palvelutietovarantoon.

Hyte-palveltutarjottimen jatkuvan kehityksen kannalta, hyte-PTV -työtä tulee koordinoida hyvinvointialueelta käsin. Työ edellyttää tiivistä yhteistyötä eri hyte-toimijoiden kanssa sekä vuoropuhelua.

Hyte-PTV työhön vaaditaan henkilöresurssia hyvinvointialueelta sekä PTV-osaamisen vahvistamista.

Hankeen päätyttyä PTV-työ saatetaan osaksi hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuutta.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimimalli soveltuu kaikille hyvinvointialueille.

PTV-työn koordinointi vaatii osaamista hyvinvointialueen hyte-toimijoilta ja verkostoitumista ja vuoropuhelua kuntien, järjestöjen ja seurakuntien kanssa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Toimintamallin myötä tieto ja osaaminen Palvelutietovarannosta on lisääntynyt alueen hyte-toimijoilla (järjestöt, seurakunnat, kunnat ja hyvinvointialue).

Hankkeen järjestämän PTV-tuen ansioista palvelukuvaukset ovat lähteneet kasvuun.

PTV-tietojen kasvattaminen ja laadun parantaminen vaatii vielä työtä ja vakiintumista eri hyte-toimijoiden toiminnassa.