Hyvaep | RRP, P4, INV1 | Digiagenttitoiminta
Toiminta edistää järjestöjen, ammattilaisten ja asukkaiden välistä yhteistyötä. Digiagentti toimii heille digitukena digipalveluiden käytössä ja opastaa järjestöjä palvelutietovarannon käyttöönotossa sekä niihin liitettävien tietojen ylläpidossa.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Toiminta edistää järjestöjen, ammattilaisten ja asukkaiden välistä yhteistyötä. Digiagentti toimii heille digitukena digipalveluiden käytössä ja opastaa järjestöjä palvelutietovarannon käyttöönotossa sekä niihin liitettävien tietojen ylläpidossa.
Toimintamallin kuvaus
Digiagentti toimii lähi- ja etätukena
järjestöille Palvelutietovarantoon tutustumisessa, käyttöluvan hakuprosessissa, palveluiden kuvaamisessa sekä ylläpidossa
asukkaille järjestöjen eri tilaisuuksissa, tapahtumissa, kirjastossa, muissa asiointipisteissä tai digitukeen liittyvissä paikoissa. Digiagentti on paikalla mm. opastamassa digitaalisia sote-palveluita.
Digiagentin keskeiset kohderyhmät ovat sosiaali- ja terveysalan järjestöt ja hyvinvointialueen asukkaat, joista erityisesti ikäihmiset, pitkäaikaissairaat ja vammaiset.
Etelä-Pohjanmaalla on Patentti- ja rekisterihallituksen mukaan noin 4000 rekisteröityä yhdistystä, joista noin 10 prosenttia on sosiaali- ja terveysalan järjestöjä. Heidän päätehtävänään on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue palvelee noin 192 150 henkilöä. Vuodesta 2020 vuoteen 2040 mennessä ennustetaan 0-14 -vuotiaiden määrän laskevan 26% ja 15-64 -vuotiaiden määrän ennustetaan laskevan 14%. 65 vuotta täyttäneiden määrän ennustetaan kasvavan vuoteen 2035 saakka, jonka jälkeen tämänkin kohderyhmän koko lähtee laskuun.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeessa toteutettiin yli 65-vuotiaille SenioriTupa-konseptia koskeva mielipidekysely. Vastauksia saatiin yhteensä 495 henkilöltä. Kyselyssä kartoitettiin myös millaista tietoteknistä/digitaalista tukea ja ohjausta he toivoivat tai kokivat tarvitsevansa. Vastanneista toivoi perusohjausta tietoteknisten/digitaalisten palvelujen käyttöön 36%, ohjausta sähköisen ajanvarauksen käyttöön ja Omakannasta tapahtuvan reseptin uusintaan oli tarve 22-27%:lla vastaajista. Tukea ja ohjausta ei koe tarvitsevansa 24% ja 12% vastanneista ei halua lainkaan opetella tietoteknisiä/digitaalisia laitteita tai palveluja.
Julkisena toimijana Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialuetta velvoittaa laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019).
Kohderyhmänä ovat Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen sote-järjestöt ja alueen asukkaat.
Digiagentti on vierelläsi, kun tarvitset!
JÄRJESTÖT
Digiagentti
- käy esittäytymässä ja kertomassa Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeesta
- käy pitämässä mm. järjestön hallitukselle arkikielisen esittelyn palvelutietovarannosta (PTV) ja sen hyödyistä heille
Kun järjestö päättää kuvata palvelunsa palvelutietovarantoon, digiagentti
- on ihan vierellä auttamassa ja opastamassa koko matkan ajan
- Digiagentin kanssa edetään kohta kohdalta niin kauan, että koko PTV-prosessi on saatu käytyä läpi > ei yksikseen, vaan Yhdessä!
ASUKKAAT
Digiagentti on kutsuttaessa paikalla järjestöjen tilaisuuksissa ja/tai tapahtumissa tai muissa asiointipisteissä (esim. kirjastot)
- opastamassa tulevien ja nykyisten digitaalisten sote-palveluiden käyttöä kuten OmaKanta ja Omaolo.fi
- vastaamassa mieltä askarruttaviin laitteita ja niiden käyttöä tai tietoturvaa koskeviin kysymyksiin
- rohkaisijana käyttää jotain palvelua ensi kertaa
Järjestöjen palveluiden kuvaaminen palvelutietovarantoon edellyttää johdon eli järjestön hallituksen sitouttamista koko PTV-prosessin käyttöönottamiseksi, koska palvelutietovarantoon liittyvä prosessi alkaa Suomi.fi rekisteröinnillä. Järjestön tulee tehdä päätös kenelle voidaan avata Suomi.fi tunnusten käyttöoikeus, mikäli järjestöllä ei ole vielä tunnuksia. Suomi.fi käyttöoikeuksiin liittyvistä henkilömuutosten oikeellisuudesta tulee järjestön varmistua, jotta käyttöluvan anomisprosessi voidaan käynnistää. PTV-käyttöluvan hakulomakkeelle ei pääse ilman Suomi.fi tunnistautumista.
Toimintamallin käyttöönotto ja toimivuus vaativat mm. seuraavia toimenpiteitä:
- Rahoituspäätöksen esimerkiksi Suomen kestävän kasvun ohjelmasta
- Palvelutietovarannosta (PTV) yleistä sisäistä ja ulkoista tiedottamista ja järjestöjen kiinnostumista asiaa kohtaan
- PTV-prosessin kuvaamista ja toimivuuden testaamista yhdessä järjestöjen kanssa
- Säännöllistä viestintää kohderyhmille (sisäiset ja ulkoiset Teams-kanavat ja -tapahtumat, intra, ammattilaisille suunnatut some-kanavat ja muut mahdolliset viestintäkanavat)
- Säännöllistä tiedon ja kokemusten keräämistä digitukena toimimisesta ja tapahtumista
- Verkostoitumista muiden digitukijatoimijoiden kanssa
Toiminnan kehittäminen on vasta alussa. Digiagentti aloitti tehtävässään 11/2022.
Digiagentti-toiminnan tulosten arviointi perustuu palautteiden keruuseen sekä toiminnassa mukana olleiden haastatteluihin ja toiminnassa tehtyihin havaintoihin.
Digiagentin toimintamalli kuvataan ja palautteita kerätään järjestöjen PTV-prosessin osalta.