Hyvaep| RRP, P4 INV 1 | Digifysioterapeutit Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella

Digifysioterapeutit tarjoavat kuntoutukseen liittyvää ohjausta ja neuvontaa Chatissa sekä yksilöllistä fysioterapeuttista ohjausta ja neuvontaa etävastaanotoilla. 

 

 

Toimintamallin nimi
Hyvaep| RRP, P4 INV 1 | Digifysioterapeutit Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Digifysioterapeutit tarjoavat kuntoutukseen liittyvää ohjausta ja neuvontaa Chatissa sekä yksilöllistä fysioterapeuttista ohjausta ja neuvontaa etävastaanotoilla. 

 

 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Maija Julmala

Luotu

15.09.2023

Viimeksi muokattu

25.06.2024
Ratkaisun perusidea

Digifysioterapia toimintamallin tavoitteena on, että asiakkaat pääsevät kuntoutuspalveluihin mahdollisimman jouhevasti ja heillä on mahdollisuus digitaalisen asiointiin. Palvelussa oleellista on, että digitaalisia palveluja tarjotaan koko hyvinvointialueen asukkaille yhdenvertaisesti.

Digifysioterapia toiminta tuo kuntoutuspalveluiden ammattilaisille digitaaliset mahdollisuudet tutumiksi. Joka on edesauttanut kuntoutuspalveluiden digimuutosta. Digifysioterapeuttien digityökaluina ovat chat, etävastaanotto, digitaalinen ajanvaraus sekä Omaolo ja Omaolosta tehty ajanvarausintegraatio etävastaanotoille polven ja olkapään oirearvioista. 

Toimintaympäristö

Digifysioterapeutit työskentelevät Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen chatissa ja etävastaanotoilla. Digipalvelujen kehittäminen on oleellinen osa hyvinvointialueen kehittämistä. Digikehittäminen nivoutuu hyvinvointialueen palvelu- ja digistrategioihin. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Digifysioterapeuttien chattiin toivotaan yhteydenottoja kuntoutuksen palveluohjaukseen, lieviin tuki- ja liikuntaelinoireisiin sekä apuvälineasioihin liittyen. Digitaaliseen asiointiin tarvitaan vahva tunnistautuminen. 

 Etävastaanotolle yli 16- vuotiaat hyvinvointialueen asukkaat voivat ottaa yhteyttä seuraavissa asioissa: 

  • Lievissä ja kiireetöntä hoitoa edellyttävissä tuki- ja liikuntaelinoireissa, kuten nivelrikko-oireet tai rasitusperäiset kiputilat (kuten olkapään kiertäjäkalvosinoireet, niska-hartiaseudun jännitystilat tai polvikivut)
  • Apuvälinetarpeen arviointi, käytön ohjaus ja apuvälinelainan uusiminen
  • Kuntoutusohjeiden antaminen tai tarkistaminen
  • Kipsin poiston tai heikentyneen fyysisen toimintakyvyn vuoksi sekä leikkauksen jälkeen, mikäli kuntoutusjaksoa ei ole käynnissä
  • Tarvitessaan fysioterapeuttista liikuntaneuvontaa 

     

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toiminnan kehittämisessä oleellista on ollut digifysioterapeuttien, esihenkilöiden ja hanketyöntekijän hyvä yhteistyö ja luottamus. Kuntoutuspalveluiden esihenkilöiden ja digifysioterapeuttien kautta kuntoutuspalveluissa on levinnyt digimyönteisyys myös muiden ammattilaisten pariin. Digifysioterapeuteilla on ollut tärkeä rooli tuoda digipalveluita tunnetuiksi myös muiden ammattiryhmien parissa. Digifysioterapian markkinointi oli pilottijakson aikana pääosin sisäistä viestintää, hyvinvointialueen viestinnän linjausten mukaisesti. Asukasmarkkinointia on päästy tekemään vasta hankekauden loppupuolella osana muita digitaalisia palveluita. Markkinointiin liittyvät haasteet ovat osin vaikeuttaneet asiakkaiden palveluun löytämistä. 

 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Digifysioterapia toiminta jää osaksi kuntoutuspalveluita pilottijakson jälkeen. Chat-ammattilaisia on koulutettu lisää ja palvelu on osa ammattilaisten työnkuvaa. Etävastaanottoja asiakkaat voivat varata jatkossakin digitaalisen ajanvarauksen kautta tai ammattilaisten varaamana. 

Asiakkailta saadun palautteen perusteella fysioterapian etävastaanotot ovat olleet toimiva tapa. Asiakkaista kaikki käyttäisivät palvelua uudelleen. Käynnin hyötyä 0-10 asteikolla arvioitaessa ( 0 -en hyötynyt vastaanotosta, 10 -kyllä, sain tarvitsemani avun) asiakkaiden keskiarvo oli 9,7. Kirjallisten palautteiden mukaan asiakkaat kiittivät erityisesti etävastaanoton helppoutta, ammattilaisen ystävällisyyttä ja hyvää vuorovaikutusta sekä palvelun nopeutta. Kehitettävää oli järjestelmän yksinkertaistamiseen sekä liittymisohjeiden selkeyteen.  

Asiakaskontaktien ja palautteiden lisäksi tärkeänä nähdään digifysioterapia toiminnan tuoma myönteinen suhtautuminen digipalveluihin. Digifysioterapeutit ovat olleet hyvinvointialueellamme ensimmäisiä ammattilaisia, jotka ovat tehneet digityötä erikanavissa (chat, etävastaanotot, digitaalinen ajanvaraus, Omaolo) ja sallineet sotekeskus rajat ylittävät etävastaanotot.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kuntoutuspalveluiden digitalisoinnissa rohkea ideoiminen, kokeileminen, parhaimpien ideoiden jalostaminen ja toimimattomien kokeilujen purkaminen ovat tärkeää. Digipalveluiden kehittämisessä sisäinen ja ulkoinen markkinointi ovat oleellisessa asemassa. 

Kansikuva
Digifysioterapia

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä