Hyvaep | RRP Pilari 4, INV 1| Digitaalinen ajanvaraus lasten suun terveyden määräaikaistarkastuksiin

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on otettu käyttöön lasten suun terveyden määräaikaistarkastuksiin digitaalinen ajanvaraus.  Digitaalisen ajanvarauksen kautta huoltajat voivat varata, siirtää tai perua varattuja aikoja.

Toimintamallin nimi
Hyvaep | RRP Pilari 4, INV 1| Digitaalinen ajanvaraus lasten suun terveyden määräaikaistarkastuksiin
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on otettu käyttöön lasten suun terveyden määräaikaistarkastuksiin digitaalinen ajanvaraus.  Digitaalisen ajanvarauksen kautta huoltajat voivat varata, siirtää tai perua varattuja aikoja.

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, suun terveys
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Maija Julmala

Luotu

25.06.2024

Viimeksi muokattu

25.06.2024
Ratkaisun perusidea

Digitaalinen ajanvaraus suun terveyden palveluihin on asiakaslähtöinen palvelu, joka vapauttaa ammattilaisten resursseja ajanvaraustyöstä muihin työtehtäviin. 

Toimintaympäristö

Etelä-Pohjanmaan digistrategia ohjaa digitaalisen ajanvarauksen kehittämistyötä. Strategian mukaan kaikkiin niihin palveluihin, joihin ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeenarviointia tulee asukkaalle mahdollistaa digitaalinen ajanvaraus.

Lasten suun terveyden määräaikaistarkastuksissa käy vuosittain 1-, 3- ja 5-vuotiaat lapset sekä 1, 3, 5 ja 8-luokalla olevat koululaiset sekä 17-vuotiaat nuoret. Ensimmäisessä vaiheessa otetaan käyttöön neuvolaikäisten sekä 1,3 ja 5-luokkalaisten digitaalinen ajanvaraus, joissa huoltajilla on mahdollista asioida lasten puolesta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat lapsiperheet, joissa on määräaikaistarkastus ikäisiä lapsia. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella suun terveyden digitaalinen ajanvaraus on käytössä lasten määräaikaistarkastuksissa koko hyvinvointialueella. Digitaalisen ajanvarauksen avaaminen on vaatinut palvelujen yhtenäistämisen keston ja palvelukuvauksen osalta. Esihenkilöiden sitoutuminen prosessiin on ollut avaintekijä onnistumiseen. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen koko hyvinvointialueelle vaatii aktiivista keskustelua ja kehittämistyötä palvelualueittain. Yksi yhteinen potilastietojärjestelmä mahdollistaa järjestelmän tasolta yhtenäisen toimintatavan. Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen vaatii moniammattillista ja saumatonta yhteistyötä ammattilaisten, esihenkilöiden, tietohallinnon ja hankkeen välillä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen koko hyvinvointialueelle vaatii aktiivista keskustelua ja kehittämistyötä palvelualueittain. Yksi yhteinen potilastietojärjestelmä mahdollistaa järjestelmän tasolta yhtenäisen toimintatavan. Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen vaatii moniammattillista ja saumatonta yhteistyötä ammattilaisten, esihenkilöiden, tietohallinnon ja hankkeen välillä.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä