Hyvaep | RRP Pilari 4, INV 1 | Ravitsemusterapiaa etävastaanottona

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella tarjotaan kolmeen sote-keskukseen ravitsemusterapiapalvelua etävastaanottona. 

Toimintamallin nimi
Hyvaep | RRP Pilari 4, INV 1 | Ravitsemusterapiaa etävastaanottona
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella tarjotaan kolmeen sote-keskukseen ravitsemusterapiapalvelua etävastaanottona. 

Toteutuspaikka
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Maija Julmala

Luotu

23.10.2023

Viimeksi muokattu

25.06.2024
Ratkaisun perusidea

Tavoitteena on parantaa palvelun saavutettavuutta ja tasavertaistaa palveluun pääsyä asuinpaikasta riippumatta. Ravitsemusterapeutti resurssi alueellamme on pieni ja heidän jalkautuminen kaikkiin alueemme sotekeskuksiin ei ole ollut mahdollista. Etävastaanottojen myötä palvelua on voitu tarjota aikaisempaa useampiin sotekeskuksiin. 

Toimintaympäristö

Ravitsemusterapia palvelua on Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella saatavilla pääosin erityistason palveluna, josta ammattilaiset ovat jalkautuneet maakunnan sote-keskuksiin. Kaikkiin sote-keskuksiin jalkautuminen ei ole ollut mahdollista rajallisten resurssien ja pitkien etäisyyksien vuoksi. Palvelua on kuitenkin tärkeää saada tarjottua tasavertaisesti hyvinvointialueen asukkaille, asuinpaikasta riippumatta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat ravitsemusterapia kriteerien mukaiset potilasryhmät. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ravitsemusterapiapalveluun on selkeät kriteerit olemassa, joita käytetään myös etävastaanotolle ohjautumisen kriteereinä. Palveluun ohjautumisessa tärkeässä roolissa ovat sotekeskusten sairaanhoitajat, lääkärin ja muut ammattilaiset, jotka arvioivat kriteerien perusteella ravitsemusterapiaan ohjautumista. 

Palvelu on osa ravitsemusterapiayksikön toimintaa ja kuntoutuspalveluiden digitaalisen kehittämisen suunnitelmaa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ravitsemusterapiakäynnit ovat soveltuneet etävastaanotoiksi hyvin ja etävastaanottojen myötä palvelua on voitu laajentaa useampiin sotekeskuksiin. Palveluun ohjautumisessa (=sisäisessä markkinoinnissa) on vielä haasteita. Asiakaspalaute on ollut ollut hyvää ja kaikki palautta antaneet käyttäisivät etäpalvelua uudelleen. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ravitsemusterapiapalvelut ovat soveltuneet hyvin etävastaanotoiksi. Etävastaanotoilla voidaan laajentaa palvelun saatavuutta isommalle alueella ja vähennetään ammattilaisten siirtymiin kulunutta aikaa. Etävastaanottojen myötä ammattilaisten työnkuva ja -tekotavat ovat monipuolistuneet. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä