Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin osana monialaista asiakas- ja palveluohjausta Satakunnan hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)
Digitaalista palvelutarjotinta hyödynnetään monialaisessa palveluohjauksessa, joista tässä on kuvattu eri ikäryhmien elintapaohjauksen ja kulttuurihyvinvoinnin toimintamallit.
Satakunnan hyvinvointialueen monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin määrittely on osa kansallista kehittämistyötä, jota tehdään THL:n ohjauksessa osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (RRP) (2023-2025). Kansallisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (=hyte) palvelukonseptin kehittämistyön mukaisesti Satakunnassa otettiin käyttöön digitaalinen hyte-palvelutarjotin keväällä 2025. Digitaaliselle palvelutarjottimelle nousee tiedot hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluista.
Toimintamallien kehittämisessä on tehty laajaa yhteistyötä eri yhdyspintojen kanssa, kuntien ja kolmannen sektorin edustajia on osallistettu mukaan kehittämisen eri vaiheisiin. Lisäksi kehittämisen aikana on osallistuttu kansalliseen ja alueelliseen yhteiskehittämiseen.
Digitaalista hyte-palvelutarjotinta (Hyvinvointimajakka) kehittäessä kerättiin kehittämisvaiheessa palautetta vapaaehtoisista koostuneelta testiryhmältä ja saadut palautteet otettiin huomioon sivuston kehittämisessä.
Pitkän aikavälin tavoitteena on satakuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitäminen ja vahvistaminen. Ennaltaehkäisyyn panostamisen myötä raskaampien sote-palveluiden tarve vähenee.
Digitaalisella hyte-palvelutarjottimella (Hyvinvointimajakka) käyttäjien tekemien hakujen määrästä ja käytetyistä hakusanoista saadaan kerättyä dataa päiväkohtaisesti. Hyvinvointimajakan viestintäkampanjan aikana saadaan kerättyä dataa viestinnällä saavutettujen käyttäjien määrästä, sekä siitä kuinka moni on ohjautunut sivustolle.
Ammattilaiskohderyhmänä ovat elintapaohjauksen ja hyvinvoinnin parissa työskentelevät ammattilaiset hyvinvointialueella, kunnissa ja kolmannella sektorilla, sekä palveluita ja toimintaa suunnittelevat ja resursseja määrittelevät henkilöt.
Elintapaohjauksen toimintamalli on jaettu kolmeen eri kohderyhmään. Kunkin ikäryhmän osalta kohderyhmää ovat kaikki elintapaohjauksesta hyötyvät asiakkaat.
Kulttuurihyvinvoinnin toimintamallit on kohdennettu erityisesti haavoittuvassa elämäntilanteessa oleville henkilöille.
Digitaalisen hyte-palvelutarjottimen, joka löytyy hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuilta (Hyvinvointimajakka), kohderyhmää ovat edellä mainittujen ammattilaisten lisäksi kaikki satakuntalaiset asukkaat.