Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjotin osana monialaista asiakas- ja palveluohjausta Satakunnan hyvinvointialueella (RRP, P4, I2)

Digitaalista palvelutarjotinta hyödynnetään monialaisessa palveluohjauksessa, joista tässä on kuvattu eri ikäryhmien elintapaohjauksen ja kulttuurihyvinvoinnin toimintamallit. 

Toimintaympäristö

Satakunnan hyvinvointialueen monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin määrittely on osa kansallista kehittämistyötä, jota tehdään THL:n ohjauksessa osana Suomen kestävän kasvun ohjelmaa (RRP) (2023-2025). Kansallisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (=hyte) palvelukonseptin kehittämistyön mukaisesti Satakunnassa otettiin käyttöön digitaalinen hyte-palvelutarjotin keväällä 2025. Digitaaliselle palvelutarjottimelle nousee tiedot hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluista. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluita on alueella kuvattu kirjavasti eri kanaviin mm. kuntien ja järjestöjen toimesta. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten sekä asukkaiden voi olla vaikeaa löytää sopivia hyte-palveluita tai tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä. Hyvinvointimajakan tarkoituksena on koota alueen eri toimijoiden hyte-palvelut ja teemoittain tietoa yhdelle alustalle, jotta ne ovat helposti kaikkien satakuntalaisten löydettävissä. 

Asukkaat
Asukkaiden ja heidän läheistensä terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja ylläpitäminen vahvistuu, kun hyte-palvelut ovat helposti löydettävissä.

Ammattilaiset
Ammattilaisilla on käytössään ajantasainen tieto alueensa hyte-palveluista ja toiminnasta ja he voivat käyttää Hyvinvointimajakkaa työvälineenä asiakas- ja palveluohjauksessa. 

Organisaatio
Asukkaiden terveys ja hyvinvointi lisääntyy ja vahvistuu ja ennaltaehkäisyyn panostamisen myötä raskaampien sote-palveluiden tarve vähenee.

Palveluiden tuottajat
Yhteistyö toimijoiden välillä vahvistuu ja palveluihin ohjautuu asiakkaita, jotka voivat todella hyötyä hyte-palveluista.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallien kehittämisessä on tehty laajaa yhteistyötä eri yhdyspintojen kanssa, kuntien ja kolmannen sektorin edustajia on osallistettu mukaan kehittämisen eri vaiheisiin. Lisäksi kehittämisen aikana on osallistuttu kansalliseen ja alueelliseen yhteiskehittämiseen. 

Digitaalista hyte-palvelutarjotinta (Hyvinvointimajakka) kehittäessä kerättiin kehittämisvaiheessa palautetta vapaaehtoisista koostuneelta testiryhmältä ja saadut palautteet otettiin huomioon sivuston kehittämisessä.

Tavoiteltu muutos

Pitkän aikavälin tavoitteena on satakuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitäminen ja vahvistaminen. Ennaltaehkäisyyn panostamisen myötä raskaampien sote-palveluiden tarve vähenee.

Muutoksen mittaaminen

Digitaalisella hyte-palvelutarjottimella (Hyvinvointimajakka) käyttäjien tekemien hakujen määrästä ja käytetyistä hakusanoista saadaan kerättyä dataa päiväkohtaisesti. Hyvinvointimajakan viestintäkampanjan aikana saadaan kerättyä dataa viestinnällä saavutettujen käyttäjien määrästä, sekä siitä kuinka moni on ohjautunut sivustolle. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ammattilaiskohderyhmänä ovat elintapaohjauksen ja hyvinvoinnin parissa työskentelevät ammattilaiset hyvinvointialueella, kunnissa ja kolmannella sektorilla, sekä palveluita ja toimintaa suunnittelevat ja resursseja määrittelevät henkilöt. 

Elintapaohjauksen toimintamalli on jaettu kolmeen eri kohderyhmään. Kunkin ikäryhmän osalta kohderyhmää ovat kaikki elintapaohjauksesta hyötyvät asiakkaat. 

Kulttuurihyvinvoinnin toimintamallit on kohdennettu erityisesti haavoittuvassa elämäntilanteessa oleville henkilöille. 

Digitaalisen hyte-palvelutarjottimen, joka löytyy hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuilta (Hyvinvointimajakka), kohderyhmää ovat edellä mainittujen ammattilaisten lisäksi kaikki satakuntalaiset asukkaat.

Ratkaisun perusidea

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaalinen palvelutarjotin toimii tukena elintapaohjauksen ja kulttuurihyvinvoinnin toimintamalleissa. Palvelutarjotin löytyy hyvinvointialueen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuilta (Hyvinvointimajakka), josta löytyy teemoittain myös tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä. 

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen digitaalinen palvelutarjotin

  • Palvelutarjottimelle nousee tiedot hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen hyvinvointia ja terveyttä edistävistä palveluista.
  • Toimii ammattilaisille asiakas- ja palveluohjauksen tukena.
  • Asukkaat voivat käyttää palvelutarjotinta myös itsenäisesti etsiessään sopivia hyte-palveluita, tai tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä.

Elintapaohjauksen toimintamallit

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ikäryhmäkohtaisissa elintapaohjauksen toimintamalleissa määritellään yhtenäiset elintapaohjauksen toimintatavat Satakunnan hyvinvointialueella. Toimintamalleissa huomioidaan monialaisuus, (digitaaliset ratkaisut) ja organisaatiorajat ylittävä yhteistyö asukkaiden elintapojen tukemiseksi.

Kulttuurihyvinvoinnin toimintamallit

Kulttuurihyvinvoinnin toimintamalleja on jatkokehitetty RRP2 -rahoituksella.

Liitteet
Image
Kuvio toimintamallien ja yhdyspintatyöskentelyn välisestä linkittymisestä.
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Ammattilaiset perehdytetään toimintamallien käyttöön, jotta toimintamallit saadaan juurtumaan käytäntöön. Ammattilaisille tarjotaan tarvittavia koulutuksia, sekä muuta tukea juurruttamistyön aikana. Juurtumisen seurauksena pyritään yhtenäistämään toimintatavat hyvinvointialueen laajuisesti. 

Digitaalisesta hyte-palvelutarjottimesta (Hyvinvointimajakka) viestitään laajasti niin ammattilaisten, kuin asukkaidenkin suuntaan eri viestintäkanavia monipuolisesti hyödyntäen. Käyttäjille tarjotaan tarpeen mukaan perehdytystä palvelutarjottimen käyttöön.

Kehittämistyössä on pyritty ylläpitämään ja vahvistamaan entisestään yhteistyötä kuntien ja kolmannen sektorin kanssa osallistaen heitä mukaan kehittämiseen. 

Päätökset toimintamallien ja digitaalisen hyte-palvelutarjottimen käyttöönotosta on tehty hyvinvointialueen johdon toimesta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Elintapaohjauksen toimintamallien kehittämisessä laaja yhteistyö palvelutuotannon ja eri yhdyspintojen kanssa on koettu ensiarvoisen tärkeäksi. 

Myös digitaalisen hyte-palvelutarjottimen kehittämisessä yhteistyö eri toimijoiden kesken, sekä jo kehittämisvaiheessa palautteiden kerääminen käyttäjiltä on koettu tarpeelliseksi. Palvelutarjottimen julkaisun jälkeen jatkokehittäminen jatkuu ja sivustoa kehitetään saatujen palautteiden pohjalta, jotta sivustosta saataisiin mahdollisimman kattava ja käyttäjien tarpeita vastaava.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallien mittarointia on suunniteltu ja työstetty jo kehittämis- ja pilotointivaiheissa. Toimintamallien todellista vaikuttavuutta ja toimivuutta käytännössä päästään arvioimaan myöhemmin niiden käyttöönoton jälkeen. 

Digitaalisesta hyte-palvelutarjottimesta on kerätty palautetta kehittämisvaiheessa ja palautteen keruu jatkuu sivuston julkaisun jälkeen. THL:n kansallisen ohjeistuksen mukaisesti palautteen antajilta kerätään taustatietoa seurantamittareilla vapaamuotoisen palautteen antamisen yhteydessä.