Hyvinvointikello osana kotihoidon hoitotyötä
Hyvinvointikellolla saadun asiakkaan aktiivisuuden ja uni- ja valveillaolorytmin tuottaman tiedon hyödyntäminen ennakoivasti hoitotyössä kotihoidossa.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Hyvinvointikellolla saadun asiakkaan aktiivisuuden ja uni- ja valveillaolorytmin tuottaman tiedon hyödyntäminen ennakoivasti hoitotyössä kotihoidossa.
Toimintamalli lyhyesti
Hyvinvointiranneketta testasi kotihoidon Alvar-palvelun 22 asiakasta.
Haastatteluun osallistui 17 joka toteutui etäyhteyden kautta. Haastattelu tehtiin noin 4kk käyttöönoton jälkeen.
Asiakkaat kokivat palvelun hyväksi ja toimivaksi. Asiakkaat olivat hyvin motivointuneita itsekkin saamaansa tietoon.
Laitteen käyttö paransi monen osalta vuorokausirytmiä sekä unen tarpeellisuutta sekä aikaa.
Jotkut pelkäsivät että seurataan kokoajan asiakkaan tekemistä sekä menemisiä.
Omaiset ottivat hyvillä mielin asiakkaan osallistumisen teknologisten apuvälineiden käyttöön. Saatu tieto oli tärkeää myös omaiselle.
Kehitettävää vielä jäi, saada tämä laajenpaan käyttöön sekä eri ammattiryhmien seurattavaksi kotihoidossa