ICF-osaaminen yhteiseksi malliksi Etelä-Karjalan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Etelä-Karjalan hyvinvointialueella ICF-osaamisen laaja-alaisella kehittämisellä ja juurruttamisella arjen työhön on vahvistettu asiakaslähtöistä palveluiden integraatiota, asiakasohjausta ja moniammatillista tiimimallia.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
ICF-osaaminen yhteiseksi malliksi Etelä-Karjalan hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Karjalan hyvinvointialueella ICF-osaamisen laaja-alaisella kehittämisellä ja juurruttamisella arjen työhön on vahvistettu asiakaslähtöistä palveluiden integraatiota, asiakasohjausta ja moniammatillista tiimimallia.

Toteutuspaikka
Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
ICF-osaamisen tuen malli

Tekijä

Pirkko Kari

Luotu

20.11.2023

Viimeksi muokattu

27.06.2024

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Laaja-alaisella ICF-osaamisella luodaan organisaatioon yhteistä toimintakyky ymmärrystä ja saadaan asiakkaan mukana kulkevaa yhdenmukaista toimintakykytietoa.  Toimintakyky käsitetään yhteisellä tavalla toimijasta ja toimintayksiköstä riippumatta (sekä terveys- että sosiaalipuolen toimijat) huomioiden kaikki toimintakyvyn ulottuvuudet. Asiakkaan ei tarvitse kertoa jokaiselle ammattilaiselle samoja asioita ja eri ammattilaisten päällekkäisen työn tekeminen vähenee. ICF-osaaminen vahvistaa sote-ammattilaisten työ- ja toimintakyvyn arviointiosaamista nostaen asiakkaan tarpeet ja tavoitteet keskiöön. ICF ohjaa ennakoimaan  uhkaavia toimintarajoitteita, huomioimaan muutokset toimintakyvyssä ja reagoimaan niihin nopeasti. ICF-mallin dynaamisuuden ymmärtäminen auttaa löytämään toimintarajoitteiden juurisyitä ja kohdentamaan interventioita moniammatillisesti ja oikea-aikaisesti.  

 

Toimintaympäristö **

Paljon tai monialaisesti palveluja käyttävän asiakkaan palvelupolku helpottuu ja asiakasohjaus sujuvoituu, kun terveydenhuollon ja sosiaalihuollon toimijoilla on yhteinen kieli ja yhteiset käsitteet asiakkaan toiminta- ja työkyvyn kokonaisvaltaiseen arviointiin ja tarkasteluun. 

Eri toimijoiden on mahdollista hyödyntää asiakkaan prosessissa jo olemassa olevaa toimintakykytietoa, jolloin asiakas ei kohtaa turhaan perättäisiä arvioita. Myös työaikaa säästyy.

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

ICF-osaamisella tavoitellaan vahvaa tukea asiakaslähtöisen, moniammatillisen tiimityöskentelyn vahvistumiseksi mm. hyvinvointialueiden omatiimeissä. Lähtökohtana toimintakyvyn tarkastelussa on asiakkaan oma kokemus, hänelle itselleen merkitykselliset tavoitteet ja arjen osallistuminen.  Asiakasta osallistetaan sanoittamaan omaa tilannettaan ja toimintakykyään, siinä olevia vahvuuksia, haasteita sekä omia tavoitteitaan. Tätä kautta tuetaan asiakkaan aktiivista toimijuutta ja sitoutetaan sekä vastuutetaan häntä hoitoonsa/ kuntoutukseensa.  Asiakas voi myös täyttää itse ICF-sovelluksessa olevan Promis-29 mittarin sekä tarkastella omaa toimintakykyään ja siinä tapahtuvia muutoksia visuaalisesti yhdessä ammattilaisen kanssa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Kestävän kasvun ohjelman aikana Ekhvalla on koulutettu lisää ammattilaisia kaksipäiväisillä ICF-koulutuksilla, joihin on osallistuttu laajasti eri yksiköistä. Ensisijaiset kohdetyhmät vuonna 2024 ovat hyvinvointiasemien omahoitajat, kotihoidon toimijat, asiakasohjaajat ja terveystarkastuksia tekevät toimijat.

Tulevaisuuden Sote-keskus hankkeessa alkanutta työskentelyä koulutukseen osallistuneiden yksilöiden kanssa on jatkettu esihenkilöiden ja ICF-asiantuntijan johdolla työpajoissa juurruttaen ICF:ää osaksi arjen työtä. Aiemmin mukaan tulleiden yksiköiden ja toimijoiden kanssa on jatkettu myös ICF- keskustelua ja sparrausta eri muodoissaan kunkin yksikön tarpeiden mukaisesti sekä terveyden- että sosiaalihuollon yksiköissä. Ekhvalla käytössä olevan ICF-pohjaisen kirjaamisalustan käyttöönotot, koulutukset ja tuki ovat myös jatkuneet laajalti eri yksiköissä. 

Tulevaisuuden Sote-keskus kehittämisessä määriteltiin ICF-osaamisen tuen malli Ekhvalle. Malli tarvitsee toteutuakseen resurssoinnin ICF-asiantuntijan ja koulutusten osalta.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

ICF-osaaminen on vahvistunut laajalti Ekhvan eri yksiköissä ja  osassa yksiköitä on jo edetty ICF-teorian juurruttamiseen osaksi arjen työtä. Samanaikaisesti on tehty vahvasti ICF-pohjaisen digitaalisen kirjaamisalustan (toimintakykymobiili, SBM) kehittämistyötä. Käyttäjien lisääntymisen myötä sovellusta päivitetään ja jatkokehitetään jatkuvasti käyttäjien tarpeiden mukaisesti. Toimintakykymobiili  on otettu käyttöön tai kokeiluun noin 20 eri yksikössä.  Lisäksi useissa eri yksiköissä kirjaamisen fraasit on muutettu ICF-pohjaisiksi. SBM-alustalla olevia toimintakykyprofiileja hyödynnetään aiempaa enemmän asiakkaan sujuvan hoito-, palvelu- ja kuntoutuspolun varmistumiseksi.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

ICF-osaamisen tuen malli on luotu Etelä-Karjalan hyvinvointialueelle, mutta se on sovellettavissa myös muille hyvinvointialueille. Tärkeää on, että ICF-osaamisen kehittäminen on kiinteästi sidottu organisaation strategiaan ja kaikkien tiedossa - ylimmästä johdosta henkilöstöön - on mitä tehdään ja miksi. Esihenkilöiden vahva sitoutuminen ja tahtotila ICF- osaamisen kehittämiseen yksikkötasoilla on välttämätöntä toimeenpanon kannalta. Toimintamallin juurruttaminen (vieminen teoriasta kiinteäksi osaksi arjen työtä)  vaatii vahvaa ICF- tukea esihenkilöille ja yksiköille. Resurssointia tarvitaan ICF-asiantuntijan sekä toimintakykymobiiliasiantuntijan työhön.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä