Ikäihmiset ja digituki
Ikääntyneiden OmaSoite -osahankkeessa keskityttiin yhteiskehittämiseen sähköisten palveluiden käyttäjien kanssa sekä nostettiin esille tarve käyttäjien digiosaamisen vahvistamiselle ja digituen tarjoamiselle.
Toimintamallin nimi
Ikääntyneiden OmaSoite -osahankkeessa keskityttiin yhteiskehittämiseen sähköisten palveluiden käyttäjien kanssa sekä nostettiin esille tarve käyttäjien digiosaamisen vahvistamiselle ja digituen tarjoamiselle.
Ikääntyneiden OmaSoite -osahankkeen pohjalta on luotu uusi konsepti ”Ikäihmiset ja digituki”. Osahankkeen tekemän kattavan selvitystyön pohjalta ikääntyneiden asiakkaiden tarpeet ja toiveet digituesta on tunnistettu ja tunnustettu laajalti koko Soite-organisaatiossa ja asia koetaan merkitykselliseksi.
Ikääntyneiden henkilöiden osuus suomalaisesta väestöstä kasvaa ja ennusteen mukaan vuonna 2030 on 65 vuotta täyttäneitä jo 26 prosenttia väestöstä. Myös iäkkäämpien eli 75 ja 85 vuotta täyttäneiden henkilöiden osuus kasvaa koko ajan. Tämä tarkoittaa sitä, että väestöllinen huoltosuhde heikkenee 2030 vuoteen mennessä. Muutos näkyy muun muassa ikääntyneiden henkilöiden palveluiden tarpeessa. (Tilastokeskus 2021; STM 2020, 14–15, 20.) Digipalvelut ovat keino vastata uusiin terveydenhuollon haasteisiin, joita esimerkiksi väestön ikääntyminen aiheuttaa.
Lain digitaalisten palveluiden tarjoamisesta (306/2019) tarkoituksena on edistää digitaalisten palveluiden saatavuutta, laatua, tietoturvallisuutta sekä sisällön saavutettavuutta ja siten parantaa jokaisen mahdollisuuksia käyttää yhdenvertaisesti digitaalisia palveluita (Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta 306/2019). Terveydenhuollon digitalisaatio luo uusia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja palveluiden toteuttamiseen. Digitalisaation avulla voidaan edistää ikääntyneiden henkilöiden hyvinvointia ja terveyttä sekä tehostaa palvelujärjestelmän toimintaa. Ikääntyneiden henkilöiden kohdalla esiin nousevat myös digitalisaation käytettävyys-, osaamis- ja tietoturvakysymykset; ikääntynyt asiakas on usein digikehityksestä kaukana eikä välttämättä pärjää sähköisen asioinnin kokonaisuudesta itsenäisesti, minkä vuoksi jatkuva digituen saaminen on varmistettava ikääntyvälle asiakkaalle. (STM 2020, 30-32.)
Sähköiset palvelut Soitessa:
- Omakanta-palvelu (Kanta.fi)
- Omahoito-palvelu (kaksisuuntainen viestipalvelu)
- OmaOlo-palvelu (oirearviot)
- Sähköinen ajanvaraus
- Sähköiset esitietolomakkeet ja hakemukset
- VideoVisit / Lifecare Video – kuvallinen etävastaanottopalvelu
- Sähköiset digipolut (Terveyskylä)
- Sähköiset viestit ja valtuudet (Suomi.fi)
- Sähköiset palvelukuvaukset ja asiointiohjeet, sähköiset lomakkeet ja yhteydenottopyynnöt, Chat (Soite.fi)
- Evondos –lääkeautomaatti
Palvelulla eli digioppaalla tavoiteltavat asiakkaat ovat ensisijaisesti Soiten ikääntyneet, 65 vuotta täyttäneet asukkaat, mutta käytännössä digioppaasta hyötyvät kaikki sähköisiä terveyspalveluita käyttävät asiakkaat sosiodemografisista taustamuuttujista riippumatta sekä Soiten työntekijät esimerkiksi perehdyttämisvaiheessa tai hyödyntämällä sitä asiakasohjauksen tukimateriaalina.
Asiakasymmärrystä kerrytettiin seuraavasti:
- haastattelututkimuksella syksyllä 2021, jossa kartoitettiin Ikääntyneiden asiakkaiden käsityksiä ja kokemuksia Soiten sähköisistä palvelusta,
- kyselyllä, joka toteutettiin kausi-influenssarokotuspaikoilla Kokkolassa syksyllä 2021,
- ikäihmisille eli palvelun tuleville käyttäjille suunnatuissa työpajoissa,
- jalkautumalla kohderyhmä keskuuteen, eli osallistumalla Eläkeliiton kahvitilaisuuteen ja Kyläluuta-tapahtumaan.
Palvelun tulevia käyttäjiä osallistettiin kehitystyön jokaisessa vaiheessa. Kts. lisää kohdasta "Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen".
On hyvä ymmärtää, että mikäli sote-organisaatio tarjoaa asiakkailleen digitaalisia palveluita, on oltava valmis myös tarjoamaan digitukea näiden palveluiden käyttöön.
Digitukea tulee olla jatkuvasti saatavilla ja sitä tulee tarjota monipuolisesti ottaen huomioon käyttäjien erilaiset valmiudet ja digiosaamisen tasot sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisten palveluiden käyttämisessä. Digituen muotoa mietittäessä on ehdottoman tärkeää ottaa suunnittelutyöhön mukaan palvelun tulevia käyttäjiä, jotta palvelun käyttäjälähtöisyys voidaan varmistaa ja käyttäjien erityistarpeet tulevat huomioitua.
Digitukea tarjoavan sote-organisaation tulee kiinnittää erityistä huomioita palvelun eli digituen sisäiseen ja ulkoiseen viestintään. Tämä tarkoittaa, että digituen tarjoamisesta tulee olla tietoisia paitsi organisaation työntekijät myös palvelunkäyttäjät. Toisin sanoen, työntekijöiden tulee osata ohjata asiakkaitaan digituen lähteelle ja asiakkaiden tulee olla tietoisia, missä digitukea on saatavilla.
Haasteen digioppaan kehittämistyölle loi ikäihmisten vaihteleva digiosaamisen taso, ja tästä johtuva vaatimus monipuoliselle digituelle – ajatuksella, ettei yksi malli sovi kaikille. Tämän vuoksi, ja pitkällisen pohdinnan jälkeen, päädyttiin luopumaan yksittäisestä digioppaasta.
Ikääntyneiden OmaSoite -osahankkeen tuottamasta tiedosta ja materiaalista hyötyvät koko Soite-organisaatio, mutta erityisesti sitä pystyvät suoraan hyödyntämään Soiten digipalvelut, joka jatkaa digituen ympärillä työskentelyä. Digioppaan prototyypin eli Soiten Digituki -sivuston materiaalia voidaan hyödyntää useissa eri yhteyksissä, esim. digisoite.fi-sivustolla.