IPC- ja Cool Kids-interventioihin ohjautumisen polku Nuorten Matalassa
Tarkoituksena on kuvata ja yhtenäistää Nuorten Matalan Kotkan ja Kouvolan yksiköissä toteutuvien IPC- ja Cool Kids-interventioiden ohjautumisen prosessit, jotta asiakkaat saavat tasalaatuista palvelua huolimatta siitä, missä yksikössä hän asioi.
Toimintamallin nimi
Tarkoituksena on kuvata ja yhtenäistää Nuorten Matalan Kotkan ja Kouvolan yksiköissä toteutuvien IPC- ja Cool Kids-interventioiden ohjautumisen prosessit, jotta asiakkaat saavat tasalaatuista palvelua huolimatta siitä, missä yksikössä hän asioi.
IPC- ja Cool Kids-interventioihin ohjautumisen prosessin kuvauksella pyritään siihen, että Nuorten Matalaan ohjautuva tai siellä jo asiakkaana oleva, lievästä tai keskivaikeasta masennus- tai ahdistusoireilusta kärsivä nuori ohjautuisi mahdollisimman nopeasti vaikuttavaksi todettuun interventioon.
Ohjautumisen prosessissa kiinnitetään erityisesti huomiota siihen, että palvelusta tunnistetaan ne asiakkaat, joille IPC- ja Cool Kids-interventiot sopivat. Tunnistamisen jälkeen palveluiden prosessissa seuraava tärkeä vaihe on yhteinen toimintatapa interventioon ohjautumiseksi. Intervention rakenne kuuluu interventio-osaajan tavanomaiseen toimintaan eikä sitä ole erikseen kuvattu interventiopolkuihin. Intervention jälkeen tulee yhteisen toimintamallin mukaisesti arvioida asiakkaan kokema hyöty ja tehdä huolellinen arviointi ja suunnitelma siitä, jatkuuko nuoren asiakkuus vielä Nuorten Matalassa ja miten työskentelyä jatketaan.
Tarkempi prosessi löytyy liitteestä.
Mielenterveysstrategia 2020-2030 suosittaa vaikuttavaksi todettujen psykososiaalisten menetelmien osaamisen ja saatavuuden lisäämistä kaikissa ikäryhmissä. Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeessa on osana Psykososiaalista tukea perustasolla työpakettia parannettu vaikuttavien menetelmien saatavuutta ja tuettu niiden käyttöönottoa ja juurtumista muun muassa Nuorten Matalan yksiköissä.
Nuorten Matala tarjoaa 13-17 -vuotiaille nuorille matalan kynnyksen ohjausta ja neuvontaa, hoidon ja tuen arviointia sekä nuoren ja perheen tarpeeseen vastaavia hoito- ja tukitoimia. Nuorten Matalaan voi ottaa yhteyttä ilman lähetettä, kun nuorella tai hänen vanhemmillaan tai toisella viranomaisella on huolta nuoren tilanteesta. Nuorten Matalaan voi ottaa yhteyttä esimerkiksi:
- Nuoren mielen hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä
- Päihteiden käyttöön liittyvissä kysymyksissä
- Nuoren itsenäistymiseen liittyvissä kysymyksissä
- Nuoren käyttäytymiseen liittyvissä asioissa
- Vanhemmuuteen tai kasvatukseen liittyvissä kysymyksissä sekä
- Kodin ristiriitatilanteissa.
Nuorten Matalan moniammatillisissa työryhmissä työskentelee sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia kuten, sosiaaliohjaaja, sosiaalityöntekijä, sairaanhoitaja, toimintaterapeutti, psykologi ja lääkäri. Moniammatillisen työryhmän työntekijöillä on laajasti osaamista IPC- ja Cool Kids-interventioihin. Nuorten Matalassa työskennellään nuoren, perheen ja tarvittaessa nuoren lähi- ja viranomaisverkoston kanssa.
Palveluiden strukturointi sekä palveluprosessien mallinnus vaati organisaation johdon ja palveluyksiköiden esihenkilöiden sitoutumisen työskentelyyn ja henkilöstön työaikaresurssin kohdentamisen työskentelyyn riittävällä tasolla.
Palveluprosessien juurrutus ja ylläpito vaatii palveluyksiköiden esihenkilöiden sitoutumista niiden ylläpitoon. Jatkossa prosesseista käydään myös yhteistä keskustelua työpaikkakokouksissa, jotta tarvittavat muutokset ja kehittämistarpeet tulee huomioitua ajoissa ja prosessit pysyvät ajan tasalla. IPC- ja Cool Kids-interventioihin ohjautumisen prosessin tulee olla kiinteä osa Nuorten Matalan yksiköiden asiakasohjausta, että ne pysyvät aktiivisesti työyhteisön mielessä.
Nuorten Matalassa kuvatut IPC- ja Cool Kids-interventioihin ohjautumisen prosessit hyväksyttiin palveluiden johtajilla ja käytiin yhdessä läpi yksiköiden yhteisessä kehittämispäivässä, jonka jälkeen niin Nuorten Matalan henkilöstö kuin esihenkilötkin ovat voineet hyödyntää palveluprosesseja yksikön sisäisessä työskentelyssä.
Interventioihin ohjautumisen prosessit on tuoreesti kuvattu eikä niiden konkreettisia / mitattavia vaikutuksia ole vielä nähtävillä. Työyhteisöstä on kuitenkin saatu palautetta, että prossien kuvauksen vaikutuksen ensimmäisiä vaikutuksia on huomattu asiakasohjauksessa, jossa interventiot ja niiden tilannekatsaus ovat osa asiakasohjauskokouksen protokollaa.