Jälkihuollon vahvasti tuetun asumisen palvelu
Intensiivinen jälkihuollon vahvasti tuetun asumisen palvelu.Kokonaisvaltaisessa palvelussa edistetään asiakkaiden itsenäisyyttä ja hyvinvoinnin parantumista kuntouttavalla työotteella erilaisissa lähtötilanteissa olevien asiakkaiden kanssa.
Lastensuojelulain 75 § määritellään oikeus jälkihuoltoon. Jälkihuollon tavoitteena on tukea aikuistumista ja itsenäistymistä tavoitteellisesti, pitkäkestoisesti ja johdonmukaisesti. Jälkihuollon järjestämisvastuu kuuluu hyvinvointialueelle. Ajantasaisesti jälkihuoltoa koskeva lainsäädäntö on muuttunut vuoden 2024 aikana, jolloin jälkihuollon ikäraja on laskettu 23- vuoteen sen ollessa aiemmin 25- vuotta.
Nuoriin tuen tarpeessa oleviin aikuisiin liittyvä yhteiskunnallinen tilanne on Suomessa usealla mittarilla katsottuna huolestuttava. Nuorten huumekuolemat ovat Eurooppalaisessa vertailussa kärkiluokkaa, nuorten lisääntyneet mielenterveysongelmat ovat keskeinen kansallinen huolenaihe, neuropsykiatristen diagnoosien määrän kasvu asettaa paineita tarvittaville tukitoimille ja lisäksi esimerkiksi rikoksen torjunnan näkökulmasta tarvitsemme yhä enemmän keinoja nuorten syrjäytymiskierteiden katkaisuun ja esimerkiksi jengiytymiseen liittyvien uhkien torjumiseen.
Yhteiskunnallinen eriarvoistumiskehitys ja vallitseva taloudellinen tilanne lisää tarvetta vaikuttavien ja oikein kohdennettujen palveluiden kehittämiselle. Nuoriin aikuisiin kohdistetut toimet ovat taloudellisesta näkökulmasta järkeviä ja maksavat itsensä takaisin välittömien ja välillisten säästöjen muodossa eri sektoreilta terveydenhuollosta oikeusjärjestelmään.
Palvelun kohderyhmänä ovat olleet Helsingin jälkihuollon kautta tulleet asiakkaat eli 18 - 24- vuotiaat nuoret aikuiset. Jälkihuollon vahvasti tuetun palvelun piiriin pääsemisen edellytyksenä on ollut arvion perusteella esiintyvä vahvan tuen tarve sekä asiakkaan oma halukkuus tukipalvelun vastaanottamiseen. Toimintaa koskevassa palvelukuvauksessa määritellään asiakasryhmää seuraavasti; Palvelu on suunnattu jälkihuollossa erityistä tukea tarvitseville nuorille. Nuorilla on usein moninaisia haasteita ja oirehdintaa: käytösoirehdintaa, diagnosoimattomia mielenterveysongelmia, neuropsykiatrisia haasteita, päihdeongelmia sekä lisäksi traumataustaa, rikostaustaa, kehityksen viivästymistä, lievää vammaisuutta, luottamuspulaa, yksinäisyyttä, haasteita ihmissuhteissa ja aggressiivisuutta.
Palvelun alkuperäinen sisältö on laadittu tilaajan eli Helsingin kaupungin kehittämistyönä useiden vuosien aikana sen perusteella minkälaisia tarpeita kohderyhmän kanssa työskenneltäessä on noussut esille. Palvelun suunnittellussa on ollut mukana laaja-alaisesti jälkihuollon ammattilaisia ja palveluun kuuluvat yksityiskohdat kuten lääkäritoiminnan sisällyttäminen sekä osittaisen ruokahuollon sisällyttäminen palveluun on noussut juuri niistä käytännön tarpeista, joita erittäin paljon tukea tarvitsevan kohderyhmän kanssa toimiminen on käytännössä osoittanut.
Asiakkaiden osallisuutta uuden palvelun kehittämisessä on pyritty huomioimaan monin eri tavoin. Uuden palvelun kehittämisvaiheessa on kokeiltu erilaisia tapoja toimia yhdessä asiakkaiden kanssa, joiden perusteella käytössä olevia toimintamalleja ja rakenteita on otettu käyttöön. Asiakkaat ovat olleet mukana rakentamassa palvelua koskevia linjauksia kuten esimerkiksi yhteisten tilojen päihteettömyyttä. Perustamisvaiheessa asiakkaat ovat päässeet vaikuttamaan myös esimerkiksi yksiköihin tehtäviin hankintoihin.
Osana palvelun rakenteita on viikottain kokoontuva "johtokunta" jossa asiakkailla on mahdollisuus nostaa esille toiveitaan ja ideoitaan toteutettavista toiminnoista sekä muita kehittämisajatuksia. Palautetta asiakkailta kerätään säännöllisesti kaksi kertaa vuodessa sekä asiakkuuden päättyessä. Annettu palaute käsitellään asiakkaiden kanssa sekä yksilöllisesti, että osana johtokunnan toimintaa. Palautteiden käsittelyä koskien palvelussa on laadittu erillinen malli, jonka avulla halutaan varmistaa henkilökunnan positiivinen suhtautuminen asiakkaiden antamaan palautteeseen. Kerätyn palautteen avulla on kerrytetty kohderyhmään liittyvää asiakasymmärrystä, jota on hyödynnetty muun muassa palveluun sisältyvän toiminnan kehittämisessä.
Asiakkaita pyritään osallistamaan heitä koskevassa kirjaamisessa niin päivittäisen kirjaamisen osalta kuin kuukausittaisten raporttien osalta. Arjen työssä asiakkaille myös kuvataan ja perustellaan sitä, miksi kirjaamista tehdään.
Asiakasymmärrystä on pyritty lisäämään kerryttämällä tietoa palvelusta tehtyjen opinnäytteiden kautta. Toistaiseksi opinnäytteitä on tehty kaksi ja molemmissa töissä asiakkaiden kokemukset ja näkemykset ovat olleet keskiössä. Eirtyisesti kuitenkin asiakkaiden osallisuus näkyy arjessa esiintyvinä vaikuttamismahdollisuuksina muun muassa omaan asuinympäristöön.
Asiakkaiden osallisuuden vahvistamiseksi osaksi palvelua on kehitetty alumnitoiminta. Alumnitoiminnassa palvelun jo onnistuneesti päättäneet asiakkaat toimivat alumneina nykyisille asiakkaille tuoden esille kokemustaan palvelun hyödyntämisestä. Alumnit osallistuvat myös palvelun ja yleisemmin jälkihuollon kehittämistoimintaan ja heillä on mahdollisuus osallistua palvelun järjestemään virkistys- ja koulutus toimintaan sekä yksiköiden vapaa-ajan toimintoihin. Alumneilta edellytetään esimerkillistä käyttäytymistä ja toiminta on täysin vapaahetoista.