Kirjaamiskoulutukset sosiaalihuollon järjestämisen ja toteutuksen työntekijöille
Kirjaamiskoulutus eriytettynä järjestämisen ja toteutuksen työntekijöille palvelutehtävittäin.
Toimintamallin nimi
Kirjaamiskoulutus eriytettynä järjestämisen ja toteutuksen työntekijöille palvelutehtävittäin.
Tavoitteena on ammattilaisten toiminnan ja kirjaamisen kehittäminen sekä yhtenäistäminen hyvinvointialueella.
Hyvinvointialueet aloittivat toimintansa 1.1.2023 ja Kantaan liittyminen on edessä viimeistään 1.9.2024. Eri kuntien käytäntöjen yhtenäistäminen kirjaamisessa on haasteellista, oman haasteensa tuo myös eri asiakastietojärjestelmät.
Asiakastietolain siirtymäsäännöksissä on säädetty palvelutehtäväkohtaisista määräajoista, joista alkaen kussakin sosiaalihuollon palvelutehtävässä syntyvät asiakastiedot on viimeistään tallennettava Sosiaalihuollon asiakastiedon arkistoon. Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston käyttöönotto edellyttää hyvinvointialueella myös toiminnallisia muutoksia, jotka koskevat erityisesti asiakastiedon kirjaamista määriteltyjä asiakirjarakenteita käyttäen.
Laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista velvoittaa sosiaalihuollon ammattihenkilöä sekä avustavaa henkilöä, joka osallistuu asiakastyöhön, kirjaamaan sosiaalihuollon järjestämisen, suunnittelun, toteuttamisen, seurannan ja valvonnan kannalta tarpeelliset ja riittävät tiedot määrämuotoisina asiakirjoina. Kirjaukset on tehtävä viipymättä sen jälkeen, kun asiakkaan asiaa on käsitelty. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos antaa tarkemmat määräykset sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen rakenteista ja asiakasasiakirjoihin merkittävistä tiedoista.
Hyvinvointialueen toimintojen yhtenäistäminen sekä Kanta-palveluiden käyttöönotto yleispalveluiden palvelutehtävissä viimeistään 1.9.2024 vaatii paljon uusien käytäntöjen ja rakenteiden oppimista sekä sisäistämistä.
Koulutukset on tarkoitettu sosiaalihuollon ammattilaisille, jotka osallistuvat asiakastyöhön. Koulutukset on suunniteltu erikseen järjestämisen ja toteutuksen työntekijöille palvelutehtävittäin, jolloin sisältö voitiin kohdentaa yksityiskohtaisemmin tiettyihin asioihin.
Järjestämisen koulutukset oli suunnattu työntekijöille, joille kuuluu hakemusten ja muiden vireilletuloasiakirjojen käsittely, palvelutarpeen arviointi, asiakkuuden suunnittelu sekä päätöksenteko asiakkaan tarvitsemien palvelujen järjestämiseksi. Toteutuksen koulutukset oli suunnattu työntekijöille, jotka toteuttavat asiakkaalle myönnettyä palvelua.
Samansisältöinen koulutus pidettiin useamman kerran, jotta kaikille löytyisi sopiva ajankohta koulutukseen osallistumiseksi.
Koulutustilaisuus kesti kaksi tuntia. Jos ammattilaisen työtehtäviin kuului sekä järjestämisen että toteutuksen työtehtäviä, hän saattoi valita osallistua joko toiseen tai molempiin koulutuksiin. Koulutusten sisällöissä oli myös paljon yhteistä, joten kaikille sekä järjestämistä että toteuttamista tekeville ei ollut tarpeen osallistua molempiin koulutuksiin.
Koulutusmateriaalit tallennettiin hyvinvointialueen Teamsin tiimiin, jonne pääsee liittymään koko henkilöstö ja materiaali on sieltä hyödynnettävissä esim. uusien työntekijöiden perehdytyksessä.
Sosiaalihuollon asiakastiedon kirjaamista ja rakenteita on saatu vietyä eteenpäin erityisesti palvelutehtäviin, joissa tietoja on kirjattu potilastietojärjestelmään.