Kokemusasiantuntija sosiaali- ja terveydenhuollon vastaanottotyössä
Koulutettu kokemusasiantuntija työskentelee vastaanottotyössä sosiaali- ja terveysasemilla tai hyvinvointipisteillä. Hän tarjoaa asiakkaille vertaiskokemukseen perustuvaa tukea, ohjausta ja apua osana ammattilaisten tiimiä.
Koulutetun kokemusasiantuntijan vastaanottotoimintaa voi toteuttaa sosiaali- ja terveyskeskuksissa ja muissa kunnan tai järjestön tuottamassa palveluissa. Vastaanotto voi toimia myös matalan kynnyksen hyvinvointipalvelupisteillä. Kokemusasiantuntijan tukitoimintaa on sovellettu myös työllisyyspalveluihin.
Esimerkiksi Kuopiossa Sirkkulanpuiston toimintayhdistys ry kehitti toimintamallin, jossa koulutettu kokemusasiantuntija työskentelee Kuopion yliopistollisen keskussairaalan päivystyspoliklinikalla.
Kokemusasiantuntijuus voi hyödyttää hyvin erilaisilla kokemuksilla varustettuja asiakkaita. Asiakkaalla samoin kuin kokemusasiantuntijalla voi olla kokemus esimerkiksi mielenterveys- tai päihdeongelmasta toipumisesta, somaattisesta sairaudesta, tapaturmasta, haasteellisista palvelukokemuksista tai vaikkapa Suomeen muuttamisesta.
Esimerkiksi Kuopion yliopistollisessa sairaalassa (KYS) kokemusasiantuntijan tukea on tarjottu vastaanotolle tuleville asiakkaille, joilla oli päihdeongelma tai päihteidenkäyttö oli hoitoon tulemisen syy, sekä heille, joita päihteidenkäyttö mietityttää ja jotka haluavat tilanteeseensa muutosta.
Koulutettu kokemusasiantuntija tarjoaa sosiaali- ja terveydenhuollon vastaanotolla matalan kynnyksen keskusteluapua tietyn elämänkokemuksen omaaville asiakkaille ja heidän läheisilleen. Useimmilla kokemusasiantuntijoilla on kokemuksia mielenterveyden ongelmista tai päihderiippuvuudesta, mikä tuo vastaanottotyöhön vertaisuuden elementin.
Kokemusasiantuntijan vastanotto voi toimia osana sosiaali- ja terveyskeskuksen, hyvinvointipalvelujen tai järjestön tuottaman palvelun vastaanottoa. Vastaanottotoiminta on lähetteetöntä, asiakkaille ilmaista ja vastaanotolle voi hakeutua usein suoraan itse tai ammattilaisen ohjaamana.
TÄMÄ TOIMINTAMALLI ON OSALLISUUDEN PALANEN
Toimintamalli on kuvattu ja arvioitu ensi sijassa osallisuuden edistämisen näkökulmasta. ”Osallisuuden palaset” edistävät erityisesti heikoimmassa asemassa olevien osallisuutta.
Koulutetun kokemusasiantuntijan ja potilaan tapaamiset perustuvat vapaaehtoisuuteen. Ihminen voi halutessaan asioida ainakin joillakin vastaanotoilla nimettömänä.
Kokemusasiantuntija antaa vertaistuellista tietoa ja ohjausta ja motivoi ottamaan apua vastaan. Hän tarjoaa tietoa palveluista ja tarjolla olevasta vertaistoiminnasta mahdollisimman neutraalisti. Riippuen tehtävänkuvasta, kokemusasiantuntija voi myös jalkautua palveluihin asiakkaan asioimisen tueksi. Kokemusasiantuntija voi myös olla mukana sote-ammattilaisten vastaanotolla ja jatkaa tarvittaessa asiakkaan kanssa sen jälkeen. Kokemusasiantuntijan on tärkeä olla osa työyhteisöä tai ammattilaisten tiimiä, jotta asiakkaiden tuesta voi tarpeen mukaan muodostua jatkumoita. Tämä mahdollistaa myös ammattilaisille mahdollisuuden konsultoida kokemusasiantuntijaa ja päinvastoin.
Kokemusasiantuntijan osaaminen perustuu omaan kokemukseen, koulutuksen sekä tehtävän kautta saatuun ymmärrykseen. Jos kokemusasiantuntijalla on oma kokemus esimerkiksi päihderiippuvuudesta toipumisesta ja muutoksen jälkeistä päihteettömästä elämäntavasta, hän voi tukea erityisesti päihderiippuvuustaustaisia asiakkaita.
Yhteinen kokemusmaailma, vertaisymmärrykseen perustuva työote ja koulutus tukevat luottamuksellisen vuorovaikutussuhteen syntymistä sekä esimerkiksi päihde- ja mielenterveystyössä asiakkaan toipumis- tai kuntoutumisprosessin käynnistymistä ja alkuvaiheen ylläpitoa.
Kokemusasiantuntija saa tehtävästä useimmiten palkan tai palkkion. Esimerkiksi Sirkkulanpuiston mallissa palkka- ja palkkiokäytännöt oli selkeästi määritelty.
Asiakkaiden kohtaaminen, vastaanotto ja edelleen palveluihin ohjaaminen onnistuu parhaiten, kun asiakkaita voidaan tavata joustavasti myös muualla kuin perinteisissä vastaanottotiloissa. Esimerkiksi Kuopiossa kokemusasiantuntijan vastaaottotyötä on tehty päivystypoliklinikan vastaanotolla, Sirkkulanpuiston toimintayhdistyksen tiloissa, kotikäynneillä ja tapaamisissa ulkona. Kokemusasiantuntija on myös saattanut asiakkaita katkaisuhoitoon ja päihdekuntoutukseen eri paikkakunnille. Lisäksi kokemusasiantuntija on käynyt puhelimen ja Facebookin välityksellä keskusteluja asiakkaiden kanssa ja järjestänyt pienryhmätapaamisia, joissa on ollut 1–5 kävijää per kerta.
Koulutetun kokemusasiantuntijan rekrytoinnille ja perehdytykselle tulee varata riittävästi aikaa, jotta toiminta on selkeää kaikille osapuolille.
Lue lisää: Kokemuksia välittäen – kokemustoimijoiden työtehtävien välitystoiminta
Työtehtäviä tulee koordinoida ja kokemusasiantuntijalle tulee olla organisaation ja ammattilaisten tuki työlleen.
Toiminta perustuu sopimukseen, jossa on määritelty kokemusasiantuntijan työtehtävät, saavutettavuus, lainsäädännölliset asiat ja palkkio.
Kokemusasiantuntijan hyvinvoinnin ja jaksamisen tueksi on tärkeää, että hänellä on saatavilla vertaistukea tai työnohjausta. Esimerkiksi Kuopion kehittämishankkeessa työnohjausta oli saatavilla työnantajan kautta, jona toimii Sirkkulanpuiston toimintayhdistys ry toiminnanjohtaja.
Lue lisää: Kokemusosaajien ja ammattilaisten työnohjaus
Koulutettu kokemusasiantuntija etsii yhdessä asiakkaan kanssa ratkaisuja ja jatkotoimenpiteitä ja voi toimia asiakkaan ja ammattilaisten vuoropuhelun sanottajina.
Ammattilaiset ovat todenneet, että koulutettu kokemusasiantuntija tuo työhön uutta näkökulmaa ja potilaat hyötyvät kokemusasiantuntijan antamasta tuesta ja avusta. Edellyttää, että ammattilaisilla on tietoa toiminnasta ja toisaalta luottamusta, minkä turvin he ohjaavat asiakkaita palveluun.
Ammattilaiset voivat myös konsultoida kokemusasiantuntijaa.
On tärkeää, että tehtävänkuvasta ja toimenkuvan reunaehdoista sovitaan etukäteen. Kokemusasiantuntija raportoi toiminnasta henkilöstöesihenkilölle.
Kokemusasiantuntijan ei tule ottaa kantaa asiakkaiden vakaumuksiin, eikä asettaa eri toipumisen muotoja tai kuntoutusvaihtoehtoja arvojärjestykseen. Asiakkaan tulee voida kertoa oma toipumisen tarina sellaisena kuin hän on sen itse kokenut.
Toiminnasta tiedottaminen on tärkeää. Kokemusasiantuntijan ja taustaorganisaatioiden tehtävänä on viestintä eri foorumeita hyödyntäen asiakkaille, yhteistyöverkostolle kuten kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluille ja sidosryhmille, sekä paikallismedialle.
Toimijoiden verkostoitumisen tukeminen vahvistaa toimintaa. Esimerkiksi Kuopion mallissa toimijat ovat verkostoituneet Facebook-sivustolla, ehkäisevän päihdetyön verkostossa, paikallisessa kansalaislähtöisentoiminnan verkostossa ja Sokra-koordinaation hanketapaamisissa.
Lue lisää:
- Liisa Jussila 2019. Kokemusasiantuntijan vastaanotto Tapaustutkimus vastaanoton sisällöistä, asiakkaiden kokemuksista sekä muutoksista asiakkaiden terveydessä ja hyvinvoinnissa. Opinnäytetyö
- Kokemusosaaminen (Thl.fi)
KEHITTÄJÄT
Kehittämistoiminta on ollut osa Kuopion kansalaislähtöistä kehittämistä (nk. kake-hanke), jota rahoittivat Euroopan sosiaalirahasto ja Kuopion kaupunki.
Koulutetun kokemusasiantuntijan tuki KYSin hätäensiavussa ja akuuttihoidossa (ESR 2018 – 2019), Sirkkulanpuiston toimintayhdistys ry ja Kuopion yliopistollinen sairaala.
Terve muutos – muutokseen motivoiva kokemusasiantuntijan vastaanotto (ESR 2020 – 2021)
Kehittäjän yhteyshenkilö: Koulutettu kokemusasiantuntija Teppo Uotinen, Sirkkulanpuiston toimintayhdistys ry, etunimi.sukunimi(a)ry.sirkkulanpuisto.com
SAMANKALTAISTA TOIMINTAA ON KEHITETTY MYÖS
Esimerkkejä. Lista ei ole kattava.
- Kokemusasiantuntija sairaanhoidon potilastyössä -toimintamalli
- Mielenterveyden kokemusasiantuntija asiakkaan tukena palveluissa -toimintamalli on kehitetty osana ESR-rahoitteista Recovery-hanketta vuonna 2020 ja arvioitu osana Sokra-koordinaation ja ESR TL5 -hankkeiden yhteistä Osallisuuden palaset -kehittämistyötä. Mieli pt (personal trainer) -mallin kuvaus TAYSin sivuilla.
- Vantaan kaupunki on vakiinnuttanut kokemusasiantuntijatoiminnan osaksi peruspalveluita. Mallin kehittämisen jälkeen työ on jatkunut. Päihdeongelmasta toipunut koulutettu kokemusasiantuntija ja mielenterveyden ongelmia kokenut kokemusasiantuntija työskentelevät joillakin terveysasemilla vakituisissa tehtävissä. Kokemusasiantuntijan vastaanotolle voi varata itse ajan sähköisen palvelunkautta tai soittamalla. Vastaanotolla päihdetyön kokemusasiantuntijan kanssa voi keskustella luottamuksellisesti ja kysyä neuvoa, jos oma tai läheisen päihteiden käyttö huolestuttaa. Vantaan mallissa kokemusasiantuntijan koulutus toteutuu kolmannen sektorin ja oppilaitosten toimesta, kolmas sektori (päihdeosaamisen osalta A-kilta) koordinoi kokemusasiantuntijatoimintaa ja ylläpitää kokemusasiantuntijapankkia KAP-Vantaa-hankkeen (ESR TL 3 -hanke) resurssilla vuosina 2018–2020.
Vantaan malli: Päihteistä toipuneen kokemusasiantuntijan vastaanotto osana terveysasemalla tehtävää päihdetyötä ja arviointiraportti.
Lisätietoa on Vantaan kaupungin sivuilla.
Kokemusasiantuntijapankista on kirjoitettu erillinen malli Innokylään. - Espoossa toimii kokemusasiantuntijan vastaanotto, jossa voi keskustella kokemusasiantuntijan kanssa mm. päihde- ja mielenterveysongelmasta, avioerotilanteesta, pitkäaikaisesta työkyvyttömyydestä, yksinäisyydestä, asunnottomuudesta, velkaantumisesta ja yksityishenkilön velkajärjestelystä sekä julkisen edunvalvonnan asiakkuudesta. Vastaanottotoiminta käynnistyi huhtikuussa 2018 Espoon AKU-hankkeen (ESR 2016–2019) pilottina. Positiivisten kokemusten myötä vastaanottotoimintaa on jatkettu tammikuusta 2020 alkaen. Toimintamuotoina ovat 1) henkilökohtaiset tapaamiset asiakkaan kanssa 2) verkostotapaamiset ja yhteistapaamiset ammattilaisten kanssa 3) rinnalla kulkeminen asiakkaan tukena palveluverkostossa sekä 4) ammattilaisen työparina toimiminen päihdepalvelun tarjoamassa vertaistukiryhmässä. Myös chat-keskustelua on kokeiltu. Asiakkailla on tyypillisesti monia eri ongelmia, joten he tarvitsevat laaja-alaista tukea palveluverkostosta. Asiakkaita ohjautuu vastaanotolle Espoon aikuisten sosiaalipalveluiden, Espoon työllisyyspalveluiden, Espoon mielenterveys- ja päihdepalveluiden, perusterveydenhoidon ja järjestöjen kautta. Palvelua markkinoidaan laajasti sosiaali-, terveys- ja järjestösektorilla sekä asunnottomille suunnatussa Taskuoppaassa. Palvelua kehitetään jatkuvasti muun muassa yhteistyömallilla HUS Psykiatrian kanssa (Jorvin ACT-ryhmä).
- Etelä- Pohjanmaan sairaanhoitopiiri kouluttaa, koordinoi, tukee ja palkkaa sekä työnohjaa koulutettuja kokemusasiantuntijoita. Kokemusasiantuntijoina toimii henkilöitä, joilla on kokemuksia mielenterveys- ja päihdeongelmista, somaattisesta sairaudesta tai vammasta. Kokemusasiantuntijat työskentelevät sairaanhoitopiirin poliklinikoilla ja osastoilla eri asiakastyön tehtävissä ja kehittävät myös palveluita.
Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kokemusasiantuntijatoiminta - Keski-Suomen sairaanhoitopiiri kouluttaa kokemusasiantuntijoita, koordinoi ja tarjoaa työtehtäviä kokemusasiantuntijoille. Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kokemusasiantuntijat.
- Tampereella sote-palveluiden tuottajat kuten kunnan ja sairaanhoitopiirin yksiköt tilaavat koulutettuja mielenterveysongelman kokeneita kokemusasiantuntijoita Mielen ry:n Mielen avoimen opiston kautta. Opisto kouluttaa, koordinoi, ylläpitää asiantuntijapankkia ja tukee kokemusasiantuntijoita sekä tilaajatahoja.
- Sipoon sosiaali- ja terveysasemalla toimii kokemusasiantuntijavastaanotto päihderiippuvaisille ja heidän läheisilleen. Lisätietoa
- Kokemusasiantuntijavastaanotto Äänekoskella. Kokemusasiantuntijan vastaanotto perustuu kuuntelemiselle ja keskustelulle sekä sairauskokemuksen käsittelemiseen ja vertaistukipalveluiden kartoittamiseen. Tavoitteena on saada tukea arkeen, jos oma tai läheisen sairaus aiheuttaa haasteita.
- Helsingissä terveysasemilla toteutetaan kokemusasiantuntijan vastaanottotoimintaa. Kokemusasiantuntijat toimivat kaupungin toimeksiantosopimuksella ja työskentelevät järjestöjen kuten A-killan ja Kran ry:n palkkalistoilla. Käytännössä kaupunki maksaa järjestöavustusta ja kumppanuusjärjestöt palkkaavat kokemusasiantuntijat. Esimerkiksi Pohjois-Helsingin terveysasemien kokemusasiantuntijavastaanotot.
- Helsingissä Tukikohta ry:n SATU-toiminta jalkautuu sairaaloihin tarjoamaan tukea ja palveluohjausta sairaalassa oleville huumeiden käyttäjille.
- Kokemusasiantuntijan vastaanotto Oulun hyvinvointikeskuksessa. Kokemusasiantuntijan kanssa voi keskustella ajanvarauksella luottamuksellisesti ja kysyä neuvoja, jos oma tai läheisen päihteiden käyttö huolestuttaa.
- Eri puolilla maata mm. A-klinikkasäätiö toteuttaa jalkautuvaa terveydenhoitoa niin sanotulla. Katuklinikka-mallilla, jossa lääkäri, sairaanhoitaja ja sosiaalityön edustaja sekä koulutettu kokemusasiantuntija tarjoavat jalkautuvia palveluita vaikeassa tilanteessa oleville huumeiden käyttäjille.
Muita esimerkkejä:
- Olka-toiminnassa vertais- ja kokemustoimijat toimivat sairaanhoitopiirien sairaaloissa Olka-koordinaattorin koordinoimana eri vertaistehtävissä ja palveluiden kehittäjinä. Olkatoiminnan koulutetut vertaiset tukevat ihmisiä sairaalassa eri tehtävissä vapaaehtoisperusteisesti (ei palkkiota tai palkkaa).
OSALLISUUDEN OSA-ALUEET: KOKEMUSASIANTUNTIJA EDISTÄÄ ASIAKKAIDEN OSALLISUUTTA PALVELUIHIN JA ANTAA VERTAISTUKEA.
- Osallisuus omassa elämässä
- Osallisuus yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa
- Osallisuus yhteisestä hyvästä
Toiminta vahvistaa kokemusasiantuntijoiden, asiakkaiden ja ammattilaisten osallisuutta, kun laajennettu työyhteisö mahdollistaa monipuolisten ja asiakaslähtöisten palveluiden tarjoamisen.
Koulutetun kokemusasiantuntijan osallisuus omassa elämässä vahvistuu, kun hän saa toimia uudessa roolissa, saa kokemusta asiakastyöstä ja työyhteisössä toimimisesta ja hän hyödyntää monipuolisesti elämänkokemustaan toisten auttamiseksi. (1)
Vastaanotolle tulevienasiakkaiden ja heidän läheistensä osallisuus omassa elämässä vahvistuu, kun he saavat vertaiselta tukea, tietoa ja mahdollisuuden tulla kuulluksi, keskustella sekä käsitellä usein häpeään ja vaikeaan elämäntilanteeseen liittyviä asioita luottamuksellisesti. Esimerkiksi päihteiden käytöstä toipumiseen tarvittava muutosmotivaatio voi vahvistua vertaisen esimerkin myötä. Osallisuus asiakkaiden omassa elämässä vahvistuu, kun he saavat tukea palveluihin ja avun piiriin kiinnittymiseksi. (1)
Ammattilaisten osallisuus omaan työhön vahvistuu, kun ammattilaiset voivat keskittyä ammatilliseen työotteeseen ja voivat luottaa, että heidän rinnallaan toimii kokemusasiantuntija. (1)
Osallisuus yhteisöissä ja vaikuttamisen prosesseissa vahvistuu, kun toimintaa kehitetään, mallinnetaan, seurataan ja arvioidaan yhdessä ammattilaisten, kokemusasiantuntijoiden kanssa. (2)
Toiminnalla luodaan uudenlaisia laajennetun työyhteisön rakenteita, joilla työkulttuuria voidaan muuttaa osallisuutta vahvistavaksi. (3)
Malli on arvioitu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksessa kehitettyjen osallisuuden osa-alueiden ja lupaavan käytännön kriteerien näkökulmasta osana Sosiaalisen osallisuuden edistämishanke – Sokran ja ESR TL5 -hankkeiden Osallisuuden palaset -kehittämistyötä.