Kuntoutuskoordinaattori perusterveydenhuollossa Kainuussa. Tehtävänä toimia työkyvyn tuen tiimin koordinoijana. Kuntoutusohjauksen tavoitteena on kuntoutuksen vaikuttavuuden edistäminen kuntoutujan omassa elinympäristössä.

Kuntoutusohjauksessa arvioidaan yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti kuntoutujan työ- ja toimintakykyä, itsenäistä selviytymistä ja elämänhallintaa  arjessa. Arvioinnin avulla selvitetään kuntoutuksen ja palveluiden tarvetta. 

Toimintamallin nimi
Kuntoutuskoordinaattori perusterveydenhuollossa Kainuussa. Tehtävänä toimia työkyvyn tuen tiimin koordinoijana. Kuntoutusohjauksen tavoitteena on kuntoutuksen vaikuttavuuden edistäminen kuntoutujan omassa elinympäristössä.
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kuntoutusohjauksessa arvioidaan yksilöllisesti ja kokonaisvaltaisesti kuntoutujan työ- ja toimintakykyä, itsenäistä selviytymistä ja elämänhallintaa  arjessa. Arvioinnin avulla selvitetään kuntoutuksen ja palveluiden tarvetta. 

Toteutuspaikka
Kainuun hyvinvointialue, perusterveydenhuolto
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Ulla Parkkila

Luotu

28.06.2023

Viimeksi muokattu

23.11.2023
Toimintaympäristö

Palvelutarpeen arviointia syvennetään ehkäisevän ja ennakoivan työn ja tarpeen mukaisten palvelujen sujuvuuden ja jatkuvuuden sekä oikea-aikaisuuden varmistamiseksi. Palvelujen saatavuutta parannetaan uudistamalla työnjakoa sekä etäteknologialla ja digipalveluilla, joilla edistetään myös palvelujen saavutettavuutta. 

Prosessitavoitteet :Kuntoutusohjaajakokeilu-  toiminta- ja työkyvyn tuen ja kuntoutuksen toimintamallin yhteen nivominen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Ammattilaisten loppupalautteessa (14 vastausta) tuotiin esille työkyvyn tuen tiimien tapaamisten edistäneen työttömän osatyökyisen/työkyvyttömän henkilön pääsyä tarvittavien terveydenhuollon ammattilaisten vastaanotoille oikea-aikaisemmin ja näin edistäneen työttömän henkilön kuntoutustoimenpiteiden käynnistymistä. Lisäksi palautteissa mainittiin hyväksi työnjaon selvyys sja  yhteistyö eri ammattilaisten kesken.

 Asiakkaiden (7 vastausta) palautteissa tulee esille työllisyyspalveluiden aktiivinen rooli asiakkaan terveydentilan ja ammatillisen kuntoutuksen tuen hakeutumisessa (ohjaus työllisyyspalveluista 71%:lla asiakkaista). Asiakkaiden palautteet olivat 6.4- ka 7.7/10 tasolla. Vastauksissa tuotiin esille asioiden etenemisen sujuvuus moniammatillisen tiimin ollessa koolla ja asiakkaat kokivat, että heitä kuunneltiin ja terveydentilan selvittelyt etenivät sovitusti niiden osalta, jotka olivat motivoituneet työkyvyn tuen tiimin asiakkuuteen. 

Omien asioiden eteneminen verkostotapaamisessa oli ka 6.4/10 tasolla. Myönteisenä koettiin esim. ammatilliseen kuntoutukseen ohjautuminen (TEAK-kuntoutus, AKSE-kuntoutus) ja sen toteutuminen, osa asiakkaista ohjattiin lääketieteellisen kuntoutuksen palveluihin. Kuntoutus-koordinaattorin toiminnan palautteessa tuli esille yhden asiakkaan palautteessa ettei kuntoutuskoordinaattori ole ollut yhteydessä. 

Kuntoutuskoordinaattori toimi asiakaspalautteiden mukaan ammattimaisesti ja osasi ohjata oikeiden palveluiden pariin. Yhteydenotot asiakkaisiin tehtiin sovitulla aikataululla ja tavalla ja kaikkiin asiakkaisiin ei saatu yhteyttä 2-4 kuukauden kontrolliyhteydenotoissa.

 

Kansikuva
Kainuu

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä