Liikkuva yksikkö, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle kehitettiin liikkuvaa yksikköä palvelemaan  erityisesti niitä asukkaita, jotka eivät asu terveysasemien läheisyydessä. Alueella selvitettiin sekä renkailla liikkuvan palvelun että vuokratilojen mahdollisuutta.

Toimintamallin nimi
Liikkuva yksikkö, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle kehitettiin liikkuvaa yksikköä palvelemaan  erityisesti niitä asukkaita, jotka eivät asu terveysasemien läheisyydessä. Alueella selvitettiin sekä renkailla liikkuvan palvelun että vuokratilojen mahdollisuutta.

Toteutuspaikka
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Leena Forslund

Luotu

25.02.2025

Viimeksi muokattu

17.06.2025
Ratkaisun perusidea

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella kehitettiin liikkuvaa yksikköä terveydenhuollon ja mahdollisesti myös sosiaalihuollon tarpeisiin. Vaihtoehtoina oli renkailla liikkuva yksikkö tai vuokratilojen hyödyntäminen.

Tällä tavoiteltiin palveluiden parempaa saavutettavuutta heille hyvinvointialueen asukkaille, jotka asuvat kauempana terveysasemista.

 

Toimintaympäristö

Itä-uudenmaan hyvinvointialue on väestöpohjaltaan Suomen kolmanneksi pienin, vajaan 100 000 asukkaan hyvinvointialue. Välimatkat hyvinvointialueella ovat kuitenkin verrattaen pitkiä, ja alue rajautuu rikkonaiseen merenranta-alueeseen sekä saaristoon. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on kaikki terveysasemapalveluita käyttävät asukaat, jotka eivät asu terveysasemien läheisyydessä. Myös sosiaalipalveluiden yhdistämistä liikkuviin palveluihin selvitettiin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Suunniteltu liikkuva yksikkö ei tullut selvitysten jälkeen käyttöön.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asian selvittelyvaiheessa ei ollut vielä suunnitelmia pienten kuntien (Lapinjärvi, Myrskylä, Pukkila) terveysasemien sulkemisesta. Liikkuvan yksikön toiminta-alueiksi pohdittiin kauimpana nykyisistä terveysasemista olevia pisteitä: Ruotsinpyhtää ja Sarvisalo sekä Porvoon, Loviisan ja Lapinjärven raja-alue.

Näiltä alueilta ei löytynyt terveydenhuollon tarpeisiin sopivia, esteettömän kulun, riittävän äänieristyksen ja siisteystason mahdollistavia tiloja. 

Selvitykset teetettiin konsulttiyhtiö NHG:n toimesta.

Renkailla liikkuva palvelu osoittautui liian haastavaksi toteuttaa mm. auton hankintakustannusten, ajokorttivaatimusten, auton huoltoon ja ylläpitoon liittyvien kustannusten ja henkilöstöresurssien vuoksi.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Selvittäkää jo varhaisessa vaiheessa moniammatillisesti millaisia palveluita haluatte tuottaa liikkuviin palveluihin, ja mikä on tavoitteenne liikkuville palveluille. 

Kartoittakaa liikkuvien palveluiden haasteet sekä käytännön- että hallinnon tasolla. Tutustukaa jo olemassa oleviin liikkuviin palveluihin ja heidän kohtaamiin haasteisiin. Pohtikaa, kuinka nämä haasteet voidaan ratkaista.

Kansikuva
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue

Kehittämisen vaihe

Valmis

Aihealueet

Ilmiöt

Kohderyhmä