Liikunnan puheeksiottaminen ja mini-interventio, Etelä-Karjalan HVA (RRP, P4, I2)

Toimintamallin tavoitteena on tukea hyvinvointialueen henkilöstöä tunnistamaan terveytensä kannalta liian vähän liikkuvat asiakkaat sekä ohjaamaan heidät omatoimiseen tai ohjattuun liikuntatoimintaan tai prosessimaiseen liikuntaneuvontaan. 

Toimintamallin nimi
Liikunnan puheeksiottaminen ja mini-interventio, Etelä-Karjalan HVA (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tavoitteena on tukea hyvinvointialueen henkilöstöä tunnistamaan terveytensä kannalta liian vähän liikkuvat asiakkaat sekä ohjaamaan heidät omatoimiseen tai ohjattuun liikuntatoimintaan tai prosessimaiseen liikuntaneuvontaan. 

Toteutuspaikka
Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Minna Piirainen

Luotu

08.10.2024

Viimeksi muokattu

21.01.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin tavoitteena on tukea hyvinvointialueen henkilöstöä tunnistamaan terveytensä kannalta liian vähän liikkuvat asiakkaat ja auttaa heitä ohjaamaan asiakkaita lisäämään joko omatoimista liikuntaa tai ohjaamaan kunnan liikuntapalveluihin. 

Tehostaa hyvinvointialueen ohjausta ennaltaehkäiseviin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluihin. 

Tukea asiakkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisetä. 

Toimintaympäristö

Hyvinvointialueen ja kuntien liikuntapalveluiden yhteistyötä on kehitetty jo useamman vuoden ajan.  Hyvinvointialueelta asiakasohjaus kuntien liikuntapalveluihin on ollut vähäistä. Hyvinvointialueen hyvinvointivalmentajat toteuttavat  elintapaohjausta ja kuntien liikuntapalvelut liikuntaneuvontaa. Palvelut tukevat ja täydentävät toisiaan.  Liikuntaneuvontaa on saatavilla 8/9 kunnista. 

Hyvinvointialueella on vastuu elintapaohjauksen kokonaiskoordinaatiosta. Elintapaohjauksen palveluketjun määrittelyssä kuvataan toimijoiden työnjako ja vastuut. Hyvinvointialueella on vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen yhteensovittamisesta kokonaisuudeksi. Sen on huolehdittava laaja-alaisista palvelujen tarvitsevien asiakasryhmien tunnistamisesta, palveluketjujen määrittelemisestä sekä palvelujen yhteensovittamisesta alueen muiden palvelujen kanssa. (Elintapaohjauksen tarkistuslista STM 29.6.2022)

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä linjaa, että hyvinvointialueen on toimittava hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä yhteistyössä alueensa kuntien kanssa ja tuettava niitä asiantuntemuksellaan. Vastaavasti kuntien tulee tukea hyvinvointialuetta omalla asiantuntemuksellaan. 

Liikkumattomuuden kustannukset ovat Suomessa vuosittain noin 3,2 mrd euroa. Liikkumattomuuden kokonaiskustannuksista kansansairauksien osuus on vajaa puolet. Kroonisista kansansairauksista suurin yksittäinen kustannusten aiheuttaja on tyypin 2 diabetes. se muodostaa reilun neljänneksen kansansairauksien aiheuttamista liikkumattomuuden kustannuksista (Ukkinstituutti 2022). Tyypin 2 diabeteksen kehittymiseen vaikuttavat sekä perimä, että ympäristötekijät, joista tärkeimmät ovat vähäinen liikunta ja ylipaino. (Ukkinstituutti 2024).

Etelä-Karjalassa terveysliikuntasuositusten mukaan liian vähän liikkui vuonna 2022 noin 62 % eteläkarjalaisista. Terveysliikuntasuositusten mukaan vähän liikkuvien osuus kasvoi iän myötä, 20-64 vuotiaista noin 59 %, 65- vuotta täyttäneistä 69 % ja 75- vuotta täyttäneissä 79%. Luvut ovat kaikissa ikäryhmissä hieman korkeammat kuin koko maassa keskimäärin. Koulutuksen tasolla on merkitystä terveysliikuntasuositusten toteutumisen määrään, matalan koulutuksen saanneista 66 % liikkui terveysliikuntasuositusten mukaan liian vähän ja korkeasti koulutetuista 55 %. Lihavuus (painoindeksi 30kg/m2 tai yli)  on myös kasvava haaste koko maakunnassa. Väestöstä vuonna 2022 lihavia oli noin viidennes. (Sotkanet 2022).

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kehittämistyön kohderyhmänä ovat hyvinvointialueen sote -ammattilaiset, jotka työssään tekevät asiakastyötä. 

Liikunnan puheeksiottamisen korttia työstetään yhteistyössä sote ammattilaisten sekä kunnan liikuntaneuvojan kanssa. 

  • Liikunnan puheeksiottamisen korttiin on otettu mallia eri alueilta ja näistä toteutettu oman alueen tarpeita vastaava kortti. 
  • Liikunnan puheeksiottamisen korttia on testattu hyvinvointivalmentajilla sekä lähetetty kommentoitavaksi hyvinvointiasemien henkilökunnalle sekä kunnan liikuntaneuvojalle. 
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toteutetaan liikunnan puheeksiottamisen ja mini-intervention -kortti työn tueksi. 

  • Hankkeen hyvinvointivalmentajat ovat suunnitelleet sekä toteuttaneet kortin. 
  • Kortti on lähetetty kommentoitavaksi hyvinvointiaseman henkilöstölle sekä hyvinvointivalmentajille sekä kunnan liikuntaneuvojalle.

Liikuntapalveluiden tiedon löydettävyys asiakasohjauksessa Tarmoasta

  • Viedään tietoa ja ohjataan henkilökuntaa Tarmoan käytössä.
  • Ohjataan ja tuetaan kuntia kuvaamaan liikunnan palveluja ja toimintoja palvelutietovarantoon.

Liikunnan puheeksiottamisen ja mini-intervention -kortin jalkauttaminen

  • Kortin käytöstä toteutetaan hyvinvointiasemien henkilöstölle info osastotunnin yhteydessä. 
  • Intra/ Ekhvarium tiedottaminen

Tiedon löydettävyys

  • Tiedot liikunnan puheeksiotatmisesta ja mini-interventiosta viedään Intraan Elintapaohjaus -sivulle mistä tieto on helposti löydettävissä. 
  • Tiedot liikuntapaikoista, liikuntapalveluista ja liikuntaneuvonnasta löytyvät monialainen palvelutarjotin Tarmoasta. 

Toimintamallin toteuttamiseen sekä kouluttamiseen on varattu kahden hanketyöntekijän työpanosta. Toimintamallin ylläpitäminen vaatii jatkuvaa muistutusta sekä palvelutietovarannon tiedon päivittämistä.