Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Kainuun hyvinvointialueella. Hyte- palvelutarjotin. (RRP, P4, I2 ja I4)

Toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin tukevat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjausta, joiden avulla kuntien, hyvinvointialueen ja järjestöjen hyte-palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettävissä.

Toimintaympäristö **

Kainuun hyvinvointialueeseen kuuluu  8 kuntaa, joiden aluiella asuu yhteensä noin 70 100 asukasta. Kainuun hyvinvointialue tuottaa Kainuun sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut, pois lukien Puolangan perusterveydenhuollon palvelut. Osa palveluista tuotetaan lähipalveluina, osa keskitetysti ja osa seudullisesti tai maakunnallisesti. Kainuun sosiaali- ja terveydenhuolto on järjestetty jo vuodesta 2005 maakunnallisesti.

Kesäkuussa 2023 julkaistiin THL:n palvelukonsepti, joka ohjaa alueellista kehittämistyötä. niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta. THL palvelukonseptissa määritellään monialaisen asiakasohjauksen sisältöä ja minimivaatimukset digitaaliselle palvelutarjottimelle. Palvelutarjottimen ja palvelukonseptin avulla mm. liikunnan, luonnon ja kulttuurin terveyttä edistävät palvelut saavat lisää näkyvyyttä ja tulevat helpommin löydettäviksi. Palvelutarjottimen sisältö tulee digi- ja väestötietoviraston ylläpitämästä palvelutietovarannosta ja muista integroiduista lähteistä. Alueellista kehittämistä ohjaa Kainuun hyvinvointialueen strategia, Kestävän kasvun Kainuu II  -hankesuunnitelma sekä alueellinen yhteiskehittäminen yhteistyössä sote-ammattilaisten, järjestöjen, asukkaiden ja Kainuun kuntien kanssa. Alueelliseen hyte-palvelukonseptin kehittämiseen vaikuttaa kansallinen ohjaus ja kehittämistyö THL:n, DigiFinlandin ja Digi- ja väestötietoviraston kanssa.

 

Liitteet
Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat
  • Monialaisten palvelujen tarve on Kainuussa suuri. Monialaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluiden hyödyntämiseksi on kehitettävä toimintamalli asiakas- ja palveluohjauksen tueksi, jotta kainuulaiset asukkaat ohjautuisivat sopiviin hyte-palveluihin ennaltaehkäisten korjaavien palveluiden tarvetta.
  • Kainuun hyvinvointialueen asukkaat tarvitsevat digitaalisen kanavan, josta he löytävät helposti alueen monialaiset hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut sekä toiminnot. Tällä hetkellä palvelujen ja toimintojen löytäminen on vaikeaa, koska ne on kuvattu useisiin eri paikkoihin. Tiedot eivät ole myöskään aina ajantasaisia ja asukkaan on tiedettävä, mitä palvelua hän etsii ja mistä kanavasta. 
  • Kainuussa vuosia käytössä ollut digitaalinen Hyvinvoinnin palvelutarjotin oli teknologialtaan vanhentunut eikä vastannut kansallisesti kehitettävän Hyte-palvelukonseptin sisältöä. Tarvitaan sisällöltään soteuudistuksen tavoitteiden mukainen ja tämän päivän teknologialla toteutettu monialainen palvelutarjotin, jota voidaan hyödyntää haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
  • Kainuun hyvinvointialueella hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kuuluu jokaiselle asiakastyötä tekevälle ammattilaiselle. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaohjeille tai työkaluille ei kuitenkaan ole kokoavaa osuutta sisäisessä intrassa eikä hyvinvointialueen verkkosivuilla.
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet
  • Koronapandemian aikana sosiaali- ja terveydenhuollon resursseja siirrettiin koronakriisin hoitoon. Tämä on heikentänyt palveluiden saatavuutta sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä toimintakykyä tukevissa monialaisissa palveluissa. Palveluvajetta on syntynyt kaikissa asiakas- ja ikäryhmissä.  Palvelujärjestelmä on hajanainen ja eriarvoistava. Lisäksi on noussut esille tarve kehittää ja ottaa käyttöön vaikuttavia digitaalisia palveluja kansalaisille ja digitaalisia työkaluja ammattilaisille. Mittareiden mukaan kainuulaiset osaavat käyttää ja haluavat käyttää digitaalisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
  • Kainuussa yksinäiseksi tuntevien osuus on muuta maata yleisempää. Erityisesti ikäihmiset, omaishoitajat ja läheiset kokevat itsensä usein yksinäisiksi ja neuvottomiksi ja heidän asiakas- ja palveluohjaustaan on tarve tehostaa. 75 % kainuulaisista ikäihmisistä liikkuu toimintarajoitteiden vuoksi liian vähän ja vajaaravitsemus on yleistä. Kainuun yli 75 vuotiaiden terveyden ja hyvinvoinnin tila on muihin maakuntiin verrattuna poikkeuksellisen heikko.
  • Hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ovat sirpaleisesti löydettävissä. Palvelujen kokoaminen yhteen paikkaan tuo tiedon asukkaiden helposti hyödynnettäväksi, jolloin se voi motivoida ja madaltaa kynnystä oman hyvinvoinnin edistämiseen. 
  • Lähtötilanteessa hyvinvointialueen ja kuntien hyvinvointiin ja terveyteen liittyvien palvelukuvausten määrä palvelutietovarannossa ja ajantasaisuus on hyvin vaihteleva
  • Järjestöt ovat kuvanneet toimintaansa Lähellä.fi-järjestötietopalveluun, mutta toimintailmoitusten määrä on vielä vähäinen.  
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hyvinvointialueelle siirtymisen myötä kehittämistyötä Kainuussa vahvistettiin painottumaan yhteiskehittämiseen alueen ammattilaisten ja asukkaiden kanssa. Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia sekä hyte-palvelukonseptin sisältöjä yhteiskehitettiin useissa yhteistyö- ja yhteiskehittämisen tapaamisissa niin hyvinvointialueen, kuntien kuin järjestöjen kanssa. Lisäksi yhteiskehittämiseen palvelutarjottimen osalta osallistuivat myös asukkaat. Yhteiskehittäminen alkoi Kainuussa syksyllä 2023 tarpeiden ja sisältöjen suunnittelulla sekä arvioinneilla. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on 

  • Ottaa käyttöön digitaalinen palvelutarjotin, joka vahvistaa asukkaiden ja ammattilaisten tietoutta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluista
  • Kainuun asukkaat löytäisivät itsenäisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelutarjottimen avulla,  ja ohjautuisivat sitä kautta nykyistä paremmin omaehtoisiin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluihin ja toimintoihin. 
  • Asiakas- ja palveluohjauksessa on toimintamalli ja  työkaluja ohjata kainuulaisia monialaisiin kuntien, valtion,  järjestöjen ja hyvinvointialueen tuottamiin hyte-palveluihin.
Muutoksen mittaaminen

Mittarit:

  • Muutos hyte -palveluihin ohjaamisessa (kysely hva:n ammattilaisille)
  • Kansallisen digitaalisen palvelutarjottimen pilotoinnin alueellinen tulos
  • Palvelukuvausten määrän muutos palvelutietovarannossa
  • Kainuulaisten järjestöjen rekisteröintien määrän muutos Lähellä.fi -palvelussa
  • Digitaalinen palvelutarjotin on käytössä
  • Hyte -palvelukonseptin ja digitaalisen palvelutarjottimen käyttöön koulutettujen sosiaali- ja terveysalan-ammattilaisten määrä.
Toteutussuunnitelma
  • Monialaista asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia ja hyte-palvelukonseptia sisältöineen valmistellaan yhteiskehittäen hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen kanssa. 
  • Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin käyttöönoton hyväksyminen hyvinvointialueen johtoryhmässä
  • Kansallisesti kehitettävään digitaalisen palvelutarjottimen kehittämiseen aktiivinen osallistuminen, jotta palvelutarjottimesta tulisi Kainuun alueelle mahdollisimman toimiva työväline monialaiseen asiakas- ja palveluohjaukseen. 
  • Digitaalisen palvelutarjottimen alueelliseen pilotointiin osallistuminen 2-4/2024.
  • Digitaalisen palvelutarjottimen hankinta ja käyttöönoton päätös hyvinvointialueen johtoryhmässä, digitaalisen palvelutarjottimen hankintakustannus investointi 4.
  • Alueellinen hyte-palvelukonsepti julkaistaan asukkaiden ja ammattilaisten käytettäväksi Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille.
  • Hyte -palvelukonseptin sisällön ja digitaalisen palvelutarjottimen käytön kouluttaminen ammattilaisille, kuntien hyte-vastaaville ja järjestötoimijoille. 
  • Laaja-alainen viestintä (hyvinvointialue, kunnat, järjestöt) hyvinvointialueen asukkaille palvelutarjottimesta ja sen mahdollisuuksista omaehtoiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
  • Vastuuhenkilöiden/-tahon nimeäminen hyte -palvelukonseptin ja palvelutarjottimen ylläpitämiseen ja kehittämiseen hankekauden jälkeen.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ja digitaalisen palvelutarjottimen kohderyhmänä on 

  • Koko kainuulainen väestö, hankesuunnitelman mukaan erityisesti ikäihmiset, omaishoitajat sekä omaishoitajien läheiset.
  • Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset.

Hyvinvointialueen asukkaiden osallistaminen:

  • työpajatyöskentely
  • kehittäjäasiakkaat digitaalisen palvelutarjottimen kehittämisessä

Järjestöjen ja kuntien osallistaminen:

  • sidosryhmäyhteistyö 
  • yhteiskehittäminen
  • Järjestöillat
Ideointi

Yhteiskehittämisen työryhmässä yhdessä Kainuun hyvinvointialueen asiakasohjauksen ammattilaisten kanssa arvioitiin ja päätettiin hyte- palvelukonseptin sisältö ja toimintaohjeet. Päätettiin, että hyvinvointilähetteenä Kainuussa toimii jo olemassa olevat Kaikukortti -toimintamalli sekä Teatteriresepti -toimintamalli, joita laajennetaan/ vahvistetaan alueella. Lisäksi digitaalisiin hyte-palveluihin kehitetään hyvinvointilähete Omasote -alustaan, jota ammattilaiset voivat hyödyntää asiakasohjauksen tukena. Toimintaohjeissa huomioidaan erityisesti ikäihmiset ja omaishoitajat.

Idean konkretisointi ja visualisointi

Monialaisella asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin prosessikuvaus auttaa ammattilaisia käyttämään ja hyödyntämään hyte-palvelukonseptin sisältöä (lähetekäytännöt, toimintaohjeet ja arviointityökalut) ja digitaalista palvelutarjotinta. Hyte-palvelukonseptin sisältö julkaistaan hyvinvointialueen verkkosivuilla, jossa se on ammattilaisten ja asukkaisen hyödynnettävissä.

Digitaalinen palvelutarjotin on merkityksellinen monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen työväline. Kainuussa on luovuttu vanhasta jo tekniikaltaan vanhentuneesta palvelutarjottimesta syksyllä 2023. Kestävän kasvun Kainuu II -hankkeessa kansallisesti yhteiskehitetään ja arvioidaan Kainuuseen uuden digitaalisen palvelutarjottimen hankinta.  Digitaalisen palvelutarjottimen hankintaa varten laaditaan vaikutusten ennakkoarviointi (EVA).

 

Idean testaus asiakkaalla

Digitaalinen palvelutarjotin, Tarmoa -palvelu pilotoidaan Kainuussa 2-4/2024.  Pilotointiin osallistuu hyvinvointialueen ammattilaisia, palvelutietovarannon käyttäjiä hyvinvointialueelta ja kunnista sekä rajattu asukaskohderyhmä. Pilotoinnin tuloksia hyödynnetään hankinnan arvioinnissa.

Ratkaisun testaaminen

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin pilotointi asiakkaille toteutetaan 10-12/2024?

Ratkaisun perusidea **

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa Kainuun hyvinvointialueen ammattilaisia tuetaan hyödyntämään hyte-palvelukonseptia ja digitaalista palvelutarjotinta hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen palveluita kainuulaisten asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Hyte-palvelukonsepti sisältää lähetekäytäntöjä, toimintaohjeita, arviointityökaluja ja digitaalisen palvelutarjottimen.