Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Kainuun hyvinvointialueella. Hyte- palvelutarjotin. (RRP, P4, I2 ja I4)

Toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin tukevat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjausta, joiden avulla kuntien, hyvinvointialueen ja järjestöjen hyte-palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettävissä.

Toimintaympäristö **

Kainuun hyvinvointialueeseen kuuluu  8 kuntaa, joiden alueilla asuu yhteensä noin 70 100 asukasta. Kainuun hyvinvointialue tuottaa Kainuun sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut, pois lukien Puolangan perusterveydenhuollon palvelut. Osa palveluista tuotetaan lähipalveluina, osa keskitetysti ja osa seudullisesti tai maakunnallisesti. Kainuun sosiaali- ja terveydenhuolto on järjestetty jo vuodesta 2005 maakunnallisesti.

THL:n kansallinen hyte-palvelukonsepti ohjaa alueellista kehittämistyötä, niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta. THL palvelukonseptissa määritellään monialaisen asiakasohjauksen sisältöä ja minimivaatimukset digitaaliselle palvelutarjottimelle. Palvelutarjottimen ja palvelukonseptin avulla mm. liikunnan, luonnon ja kulttuurin terveyttä edistävät palvelut saavat lisää näkyvyyttä ja tulevat helpommin löydettäviksi. Palvelutarjottimen sisältö tulee digi- ja väestötietoviraston ylläpitämästä palvelutietovarannosta ja muista integroiduista lähteistä. Alueellista kehittämistä ohjaa Kainuun hyvinvointialueen strategia, Kestävän kasvun Kainuu II  -hankesuunnitelma sekä alueellinen yhteiskehittäminen yhteistyössä sote-ammattilaisten, järjestöjen, asukkaiden ja Kainuun kuntien kanssa. Alueelliseen hyte-palvelukonseptin kehittämiseen vaikuttaa kansallinen ohjaus ja kehittämistyö THL:n, DigiFinlandin ja Digi- ja väestötietoviraston kanssa.

 

Liitteet
Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat
  • Monialaisten palvelujen tarve on Kainuussa suuri. Monialaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluiden hyödyntämiseksi on kehitettävä toimintamalli asiakas- ja palveluohjauksen tueksi, jotta kainuulaiset asukkaat ohjautuisivat sopiviin hyte-palveluihin ennaltaehkäisten korjaavien palveluiden tarvetta.
  • Kainuun hyvinvointialueen asukkaat tarvitsevat digitaalisen kanavan, josta he löytävät helposti alueen monialaiset hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut sekä toiminnot. Tällä hetkellä palvelujen ja toimintojen löytäminen on vaikeaa, koska ne on kuvattu useisiin eri paikkoihin. Tiedot eivät ole myöskään aina ajantasaisia ja asukkaan on tiedettävä, mitä palvelua hän etsii ja mistä kanavasta. 
  • Kainuussa vuosia käytössä ollut digitaalinen Hyvinvoinnin palvelutarjotin oli teknologialtaan vanhentunut eikä vastannut kansallisesti kehitettävän Hyte-palvelukonseptin sisältöä. Tarvitaan sisällöltään soteuudistuksen tavoitteiden mukainen ja tämän päivän teknologialla toteutettu monialainen palvelutarjotin, jota voidaan hyödyntää haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
  • Kainuun hyvinvointialueella hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kuuluu jokaiselle asiakastyötä tekevälle ammattilaiselle. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaohjeille tai työkaluille ei kuitenkaan ole kokoavaa osuutta sisäisessä intrassa eikä hyvinvointialueen verkkosivuilla.
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet
  • Koronapandemian aikana sosiaali- ja terveydenhuollon resursseja siirrettiin koronakriisin hoitoon. Tämä on heikentänyt palveluiden saatavuutta sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä toimintakykyä tukevissa monialaisissa palveluissa. Palveluvajetta on syntynyt kaikissa asiakas- ja ikäryhmissä.  Palvelujärjestelmä on hajanainen ja eriarvoistava. Lisäksi on noussut esille tarve kehittää ja ottaa käyttöön vaikuttavia digitaalisia palveluja kansalaisille ja digitaalisia työkaluja ammattilaisille. Mittareiden mukaan kainuulaiset osaavat käyttää ja haluavat käyttää digitaalisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
  • Kainuussa yksinäiseksi tuntevien osuus on muuta maata yleisempää. Erityisesti ikäihmiset, omaishoitajat ja läheiset kokevat itsensä usein yksinäisiksi ja neuvottomiksi ja heidän asiakas- ja palveluohjaustaan on tarve tehostaa. 75 % kainuulaisista ikäihmisistä liikkuu toimintarajoitteiden vuoksi liian vähän ja vajaaravitsemus on yleistä. Kainuun yli 75 vuotiaiden terveyden ja hyvinvoinnin tila on muihin maakuntiin verrattuna poikkeuksellisen heikko.
  • Hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ovat sirpaleisesti löydettävissä.   Ammattilaisille suunnattu kysely (19.3.-9.4.2024) osoitti, että ammattilaiset joutuvat hakemaan tietonsa hyte-palveluihin monista eri kanavista. Pääasiassa tietoa saatiin asiakasohjauksen tueksi eri verkkosivuilta (67% ), kollegoilta (58%) ja verkostoilta (33%). Kyselyyn vastanneet toivoivat saavansa tietoa hyte-toiminnasta kokoavalta digitaaliselta palvelutarjottimelta (74%).
  • Palvelujen kokoaminen yhteen paikkaan tuo tiedon myös asukkaiden helposti hyödynnettäväksi, jolloin se voi motivoida ja madaltaa kynnystä oman hyvinvoinnin edistämiseen.
  • Lähtötilanteessa hyvinvointialueen ja kuntien hyvinvointiin ja terveyteen liittyvien palvelukuvausten määrä palvelutietovarannossa ja ajantasaisuus on hyvin vaihteleva
  • Järjestöt ovat kuvanneet toimintaansa Lähellä.fi-järjestötietopalveluun, mutta toimintailmoitusten määrä on vielä vähäinen.  
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hyvinvointialueelle siirtymisen myötä kehittämistyötä Kainuussa vahvistettiin painottumaan yhteiskehittämiseen alueen ammattilaisten ja asukkaiden kanssa. Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin, hyte-palvelukonseptin sisältöjä ja digitaalista palvelutarjotinta yhteiskehitettiin useissa yhteistyö- ja yhteiskehittämisen tapaamisissa niin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja asukkaiden kanssa. 

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on 

  • Julkaista alueellisen hyte-palvelukonseptin sisällöt Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille ammattilaisten ja asukkaiden käyttöön.
  • Ottaa käyttöön digitaalinen palvelutarjotin, joka vahvistaa asukkaiden ja ammattilaisten tietoutta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluista.
  • Vahvistaa alueella hyte-palvelukuvauksia palvelutietovarantoon sekä lisätä järjestöjen rekisteröintejä Lähellä.fi-palvelussa.
  • Ohjata kainuulaisia asukkaita nykyistä paremmin omaehtoisiin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluihin ja toimintoihin. 
  • Ottaa käyttöön asiakas- ja palveluohjauksessa on toimintamalli, joka tukee ohjaustyötä monialaisiin kuntien, valtion,  järjestöjen ja hyvinvointialueen tuottamiin hyte-palveluihin.
Muutoksen mittaaminen

Mittarit:

  • Hyte-palvelukonseptin sisältö on julkaistu verkkosivuille
  • Digitaalinen palvelutarjotin on käytössä
  • Palvelukuvausten määrän muutos palvelutietovarannossa
  • Kainuulaisten järjestöjen rekisteröintien määrän muutos Lähellä.fi -palvelussa
  • Muutos hyte -palveluihin ohjaamisessa (kysely hva:n ammattilaisille)
  • Hyte -palvelukonseptin ja digitaalisen palvelutarjottimen käyttöön koulutettujen sosiaali- ja terveysalan-ammattilaisten määrä.
Toteutussuunnitelma
  • Valmistellaan monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli ja hyte-palvelukonsepti sisältöineen yhteiskehittäen alueen järjestöjen, kuntien, asukkaiden ja hyvinvointialueen kanssa. 
  • Valmistellaan monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin käyttöönotto hyvinvointialueen johtoryhmän päätettäväksi
  • Osallistutaan kansallisesti kehitettävään digitaalisen palvelutarjottimen kehittämiseen, jotta palvelutarjottimesta tulisi Kainuun alueelle mahdollisimman toimiva työväline monialaiseen asiakas- ja palveluohjaukseen. 
  • Osallistutaan digitaalisen palvelutarjottimen alueelliseen pilotointiin 2-4/2024.
  • Selvitetään Tapahtumien Kainuu-tapahtumakalenterin integraatiomahdollisuus digitaaliselle palvelutarjottimelle
  • Valmistellaan hyvinvointialueen johtoryhmään digitaalisen palvelutarjottimen hankinta ja käyttöönottopäätös.
  • Julkaistaan  alueellinen hyte-palvelukonsepti asukkaiden ja ammattilaisten käytettäväksi Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille.
  • Koulutetaan hyte -palvelukonseptin sisällön ja digitaalisen palvelutarjottimen käyttö ammattilaisille, kuntien hyte-vastaaville ja järjestötoimijoille. 
  • Viestitään laaja-alaisesti (hyvinvointialue, kunnat, järjestöt) hyvinvointialueen asukkaille palvelutarjottimesta ja sen mahdollisuuksista omaehtoiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
  • Varmistetaan vastuuhenkilöiden/-tahon nimeäminen hyte -palvelukonseptin ja palvelutarjottimen ylläpitämiseen ja kehittämiseen hankekauden jälkeen.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ja digitaalisen palvelutarjottimen kohderyhmänä on 

  • Koko kainuulainen väestö, hankesuunnitelman mukaan erityisesti ikäihmiset, omaishoitajat sekä omaishoitajien läheiset
  • Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset

Hyvinvointialueen asukkaiden osallistaminen:

  • työpajatyöskentely
  • kehittäjäasiakkaat digitaalisen palvelutarjottimen kehittämisessä

Järjestöjen ja kuntien osallistaminen:

  • sidosryhmäyhteistyö 
  • yhteiskehittäminen
  • Järjestöillat
Ideointi

Yhteiskehittämisen työryhmässä yhdessä Kainuun hyvinvointialueen asiakasohjauksen ammattilaisten kanssa arvioitiin hyte- palvelukonseptin sisältövaihtoehtoja. Päätettiin, että hyvinvointilähetteenä Kainuussa toimii jo olemassa olevat Kaikukortti -toimintamalli sekä Teatteriresepti -toimintamalli, joita laajennetaan/ vahvistetaan alueella. Lisäksi digitaalisiin hyte-palveluihin kehitetään hyvinvointilähete Omasote -alustaan, jota ammattilaiset voivat hyödyntää asiakasohjauksen tukena. Hyte-palvelukonseptin sisällössä huomioidaan erityisesti ikäihmiset ja omaishoitajat. 

Hyte-palvelukonseptia laajennettiin suunnittelemalla liikuntaresepti perusterveydenhuollon vastaanottojen tarpeisiin.  

Idean konkretisointi ja visualisointi

Monialaisella asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin prosessikuvaus auttaa ammattilaisia käyttämään ja hyödyntämään hyte-palvelukonseptin sisältöä (lähetekäytännöt, toimintaohjeet ja arviointityökalut) ja digitaalista palvelutarjotinta. Hyte-palvelukonseptin sisältö julkaistaan hyvinvointialueen verkkosivuilla, jossa se on ammattilaisten ja asukkaisen hyödynnettävissä.

Digitaalinen palvelutarjotin on merkityksellinen monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen työväline. Kainuussa on luovuttu vanhasta jo tekniikaltaan vanhentuneesta palvelutarjottimesta syksyllä 2023.  Digitaalisen palvelutarjottimen hankintaa varten laaditaan vaikutusten ennakkoarviointi (EVA).

 

Idean testaus asiakkaalla

Digitaalinen palvelutarjotin, Tarmoa -palvelu pilotoidaan Kainuussa 2-4/2024.  Pilotointiin osallistuu hyvinvointialueen ammattilaisia, palvelutietovarannon käyttäjiä hyvinvointialueelta ja kunnista sekä rajattu asukaskohderyhmä. Pilotoinnin tuloksia hyödynnetään hankinnan arvioinnissa.

Liitteet
Ratkaisun testaaminen

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin pilotointi asiakkaille toteutetaan 10-12/2024?

Ratkaisun perusidea **

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa Kainuun hyvinvointialueen ammattilaisia tuetaan hyödyntämään hyte-palvelukonseptia ja digitaalista palvelutarjotinta hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen palveluita kainuulaisten asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Hyte-palvelukonsepti sisältää lähetekäytäntöjä, toimintaohjeita, arviointityökaluja ja digitaalisen palvelutarjottimen.

Liitteet
Kuva
Alueellinen hyte-palvelukonsepti
Hyvinvointia tukeva toiminta helposti löydettäväksi.