Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Kainuun hyvinvointialueella. Hyte- palvelutarjotin. (RRP, P4, I2)

Toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin tukevat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjausta, joiden avulla kuntien, hyvinvointialueen ja järjestöjen hyte-palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti käytettävissä.

Toimintaympäristö
  • Kainuun hyvinvointialueeseen kuuluu  8 kuntaa, joiden alueilla asuu yhteensä noin 70 100 asukasta. 
  •  Asiakas- ja palveluohjaustaan on tarve tehostaa; koska 
    • Kainuussa yksinäiseksi tuntevien osuus on muuta maata yleisempää. Erityisesti ikäihmiset, omaishoitajat ja läheiset kokevat itsensä usein yksinäisiksi ja neuvottomiksi.
    • 75 % kainuulaisista ikäihmisistä liikkuu toimintarajoitteiden vuoksi liian vähän ja vajaaravitsemus on yleistä. Kainuun yli 75 vuotiaiden terveyden ja hyvinvoinnin tila on muihin maakuntiin verrattuna poikkeuksellisen heikko.
  • THL:n kansallinen hyte-palvelukonsepti ohjaa alueellista kehittämistyötä, niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta. Alueellista kehittämistä ohjaa Kainuun hyvinvointialueen strategia, Kestävän kasvun Kainuu II  -hankesuunnitelma sekä alueellinen yhteiskehittäminen yhteistyössä sote-ammattilaisten, järjestöjen, asukkaiden ja Kainuun kuntien kanssa. 
Liitteet
Hyvinvointia edistävä toiminta helposti löydettäväksi.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat
  • Monialaisten palvelujen tarve on Kainuussa suuri. Monialaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluiden hyödyntämiseksi on kehitettävä toimintamalli asiakas- ja palveluohjauksen tueksi, jotta kainuulaiset asukkaat ohjautuisivat sopiviin hyte-palveluihin ennaltaehkäisten korjaavien palveluiden tarvetta.
  • Kainuun hyvinvointialueen asukkaat tarvitsevat digitaalisen kanavan, josta he löytävät helposti alueen monialaiset hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut sekä toiminnot. Tällä hetkellä palvelujen ja toimintojen löytäminen on vaikeaa, koska ne on kuvattu useisiin eri paikkoihin. Tiedot eivät ole myöskään aina ajantasaisia ja asukkaan on tiedettävä, mitä palvelua hän etsii ja mistä kanavasta. 
  • Kainuussa vuosia käytössä ollut digitaalinen Hyvinvoinnin palvelutarjotin oli teknologialtaan vanhentunut eikä vastannut kansallisesti kehitettävän Hyte-palvelukonseptin sisältöä. Tarvitaan sisällöltään soteuudistuksen tavoitteiden mukainen ja tämän päivän teknologialla toteutettu monialainen palvelutarjotin, jota voidaan hyödyntää haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
  • Kainuun hyvinvointialueella hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen kuuluu jokaiselle asiakastyötä tekevälle ammattilaiselle. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimintaohjeille tai työkaluille ei kuitenkaan ole kokoavaa osuutta sisäisessä intrassa eikä hyvinvointialueen verkkosivuilla.
Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet
  • Kainuun hyvinvointialueen strategian keskeisten tavoitteiden mukaan kainuulaisten omatoimista ja ennakoivaa terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä tulee vahvistaa. Palvelustrategian mukaan myös yhteistyötä kuntien ja hyvinvointialueen kesken tulee lisätä.
  • Hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ovat sirpaleisesti löydettävissä.   Ammattilaisille suunnattu kysely (19.3.-9.4.2024) osoittaa, että ammattilaiset joutuvat hakemaan tietonsa hyte-palveluihin monista eri kanavista. Pääasiassa tietoa saadaan asiakasohjauksen tueksi eri verkkosivuilta (67% ), kollegoilta (58%) ja verkostoilta (33%). Kyselyyn vastanneet toivovat saavansa tietoa hyte-toiminnasta kokoavalta digitaaliselta palvelutarjottimelta (74%).
  • Alkukartoituksen mukaan hyvinvointialueen ja kuntien hyvinvointiin ja terveyteen liittyvien palvelukuvausten määrä palvelutietovarannossa.
    • Hyvinvointialueen palvelutietovarantokuvauksia hyte-palveluista oli 64 kuvausta. 
    • Hyrynsalmi: 14 kuvausta
    • Kajaani: 21 kuvausta
    • Kuhmo: 1 kuvaus
    • Paltamo: 13 kuvausta
    • Puolanka: 1 kuvaus
    • Ristijärvi: 1 kuvaus
    • Sotkamo: 12 kuvausta
    • Suomussalmi: 24 kuvausta
  • Järjestöt ovat kuvanneet toimintaansa Lähellä.fi-järjestötietopalveluun, mutta toimintailmoitusten määrä on vielä vähäinen. 6/2023 kainuulaisia järjestöjä Lähellä.fi-palvelussa oli 63 kpl. 
  • Palvelujen kokoaminen yhteen paikkaan tuo tiedon myös asukkaiden helposti hyödynnettäväksi, jolloin se voi motivoida ja madaltaa kynnystä oman hyvinvoinnin edistämiseen.
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin, hyte-palvelukonseptin sisältöjä ja digitaalista palvelutarjotinta yhteiskehitetään useissa yhteistyö- ja yhteiskehittämisen tapaamisissa niin hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja asukkaiden kanssa. 

  • Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ydinkehittämisen yhteiskehittämisen työryhmä koostuu Kainuun hyvinvointialueen asiakasohjauksen asiakasohjaajista sekä heidän esihenkilöstään. Työryhmä toimii asiantuntijana, ideoijana ja arvioijana monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen kehittämisessä sekä sisällöissä. Työryhmä kokoontuu säännöllisesti.
  • Lisäksi hyvinvointialueen ammattilaisia ja esihenkilöitä tavataan useissa erillisissä tapaamisissa, missä osallistujien asiantuntijuutta kehittämisessä hyödynnetään.
  • Kuntatoimijoita tavataan kuntakohtaisesti, jolloin kuntakohtaisten hyte-palveluiden näkyvyyttä vahvistetaan.
  • Kainuulaisia asukkaita osallistetaan yhteiskehittämiseen järjestökohtaisissa tapaamisissa, kuntakohtaisissa järjestöilloissa ja Tarmoa-palvelun pilotointityöpajoissa. 
Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on 

  • Julkaista alueellisen hyte-palvelukonseptin sisällöt Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille ammattilaisten ja asukkaiden käyttöön.
  • Ottaa käyttöön digitaalinen palvelutarjotin, joka vahvistaa asukkaiden ja ammattilaisten tietoutta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluista.
  • Vahvistaa alueella hyte-palvelukuvauksia palvelutietovarantoon sekä lisätä järjestöjen rekisteröintejä Lähellä.fi-palvelussa.
  • Ottaa käyttöön asiakas- ja palveluohjauksessa on toimintamalli, joka tukee ohjaustyötä monialaisiin kuntien, valtion,  järjestöjen ja hyvinvointialueen tuottamiin hyte-palveluihin.
Muutoksen mittaaminen

Mittarit:

  • Hyte-palvelukonseptin sisältö on julkaistu verkkosivuille
  • Digitaalinen palvelutarjotin on käytössä
  • Palvelukuvausten määrän muutos palvelutietovarannossa
  • Kainuulaisten järjestöjen rekisteröintien määrän muutos Lähellä.fi -palvelussa
  • Muutos hyte -palveluihin ohjaamisessa (kysely hva:n ammattilaisille)
  • Hyte -palvelukonseptin ja digitaalisen palvelutarjottimen käyttöön koulutettujen sosiaali- ja terveysalan-ammattilaisten määrä.
Toteutussuunnitelma
  • Valmistellaan monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli ja hyte-palvelukonsepti sisältöineen yhteiskehittäen hyvinvointialueen johtoryhmän päätettäväksi.
  • Osallistutaan kansallisesti kehitettävään digitaalisen palvelutarjottimen kehittämiseen.
  • Osallistutaan digitaalisen palvelutarjottimen alueelliseen pilotointiin 2-4/2024.
  • Digitaalisen palvelutarjottimen (Tarmoa-palvelun) hankintaa varten laaditaan vaikutusten ennakkoarviointi (EVA). 
  • Selvitetään Tapahtumien Kainuu-tapahtumakalenterin integraatiomahdollisuus digitaaliselle palvelutarjottimelle lisäpalveluna.
  • Valmistellaan digitaalisen palvelutarjottimen hankinta ja käyttöönottopäätös.
  • Julkaistaan  alueellinen hyte-palvelukonsepti asukkaiden ja ammattilaisten käytettäväksi Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille.
  • Koulutetaan hyte -palvelukonseptin sisällön ja digitaalisen palvelutarjottimen käyttö ammattilaisille, kuntien hyte-vastaaville ja järjestötoimijoille. 
  • Viestitään laaja-alaisesti (hyvinvointialue, kunnat, järjestöt) hyvinvointialueen asukkaille palvelutarjottimesta ja sen mahdollisuuksista omaehtoiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
  • Varmistetaan vastuuhenkilöiden/-tahon nimeäminen hyte -palvelukonseptin ja palvelutarjottimen ylläpitämiseen ja kehittämiseen hankekauden jälkeen.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

 Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin kohderyhmänä on

  • Koko kainuulainen väestö, hankesuunnitelman mukaan erityisesti ikäihmiset, omaishoitajat sekä omaishoitajien läheiset
  • Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset

Asiakasymmärrystä on kerrytetty järjestämällä hyvinvointialueen asukkaille työpajatyöpajoja ja osallistamalla kehittäjäasiakkaita digitaalisen palvelutarjottimen kehittämiseen.

Järjestöt ja kunnat ovat osallistuneet sidosryhmäyhteistyöhön,  yhteiskehittämiseen ja yhteisiin järjestöiltoihin.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Kainuussa on kehitetty aikaisempien vuosien aikana puheeksiottamiseen työvälineitä.  Näitä on mahdollista hyödyntää myös monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen puheeksioton työvälineinä. 

Kainuussa on ollut käytössä Kaikukortti-toimintamalli kulttuurilähetteenä  vuodesta 2017.  Kaikukortti sisältyy Kainuun alueelliseen hyte-palvelukonseptiin.

Kainuussa kehitetty poikkihallinnollista liikuntaneuvonnan palveluketjua Tulevaisuuden sotekeskus -hankkeessa. Toimintamallia voidaan hyödyntää monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa. 

OLKA-toiminta sisältyy Kainuun alueelliseen hyte-palvelukonseptiin.

Liitteet
Ideointi

Yhteiskehittämisen työryhmässä yhdessä Kainuun hyvinvointialueen asiakasohjauksen ammattilaisten kanssa arvioitiin hyte- palvelukonseptin sisältövaihtoehtoja. Päätettiin, että hyvinvointilähetteenä Kainuussa toimii jo olemassa olevat Kaikukortti -toimintamalli sekä Teatteriresepti -toimintamalli, joita laajennetaan/ vahvistetaan alueella. Hyte-palvelukonseptin sisällössä huomioidaan erityisesti ikäihmiset ja omaishoitajat. 

Hyte-palvelukonseptia laajennettiin suunnittelemalla liikuntaresepti perusterveydenhuollon vastaanottojen tarpeisiin.  

Idean konkretisointi ja visualisointi

Alueellinen hyte-palvelukonsepti koostuu Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille koostetusta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuudesta, digitaalisesta palvelutarjottimesta sekä monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallista. Hyte-palvelukonsepti on ammattilaisten ja asukkaisen hyödynnettävissä.

Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuilla ei ole aikaisemmin ollut hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuutta. 

Liitteet
Kuva
Alueellinen hyte-palvelukonsepti
Idean testaus asiakkaalla

Kansallisesti kehitettävä digitaalinen palvelutarjotin, Tarmoa -palvelu pilotoitiin Kainuussa 2-4/2024.  Pilotointiin osallistuu hyvinvointialueen ammattilaisia, palvelutietovarannon käyttäjiä hyvinvointialueelta ja kunnista sekä rajattu asukaskohderyhmä. Pilotoinnin tuloksia hyödynnetään hankinnan arvioinnissa.

Liitteet
Ratkaisun testaaminen

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin ja hyte-palvelukonseptin pilotointi ikäihmisten asiakasohjauksessa 20.1.-14.2.2025. 

Kokeilun tavoitteet

Pilotoinnin tavoitteet

  • Testata asiakastyössä Kainuussa yhteiskehitettyä hyte-palvelukonseptia.
  • Vahvistaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia.

Pilotoinnin tarkoituksena on

  • Saada tietoa hyte-palvelukonseptin käytettävyydestä.
  • Saada tietoa mahdollisista hyte-palvelukonseptin kehittämisen kohdista.
Kokeilussa opittua

Ikäihmisten asiakasohjaajat kokeilivat työssään monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallia (75% kotikäynnillä ja 25% puhelin-/etävastaanotolla). Pilotointipalautteista voitiin havaita, että toimintamalli on käytettävä. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen puheeksi otto koettiin luontevana ja helppona. Asiakkaan digitaitoja arvioitiin ja sen mukaan hyödynnettiin hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivuja tai ohjattiin Tarmoa-palveluun. Pilotointipalautteiden mukaan Tarmoa-palvelua ei käytetty lainkaan asiakkaan kanssa yhdessä. Palautteissa nousi esille, että asiakkaan vireystila vaikuttaa ohjaukseen ja toimintamallin käyttöön. Palautteissa ei ilmennyt kehittämisideoita hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen verkkosivujen sisältöön tai Tarmoa-palvelun sisältöön. 

Ratkaisun perusidea

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa Kainuun hyvinvointialueen ammattilaisia tuetaan hyödyntämään asiakasohjauksessaan  Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille koostettua hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuutta ja digitaalista palvelutarjotinta eli Tarmoa-palvelua. Tämä kokonaisuus muodostaa kainuulaisen hyte-palvelukonseptin.

Monialaisen hyte-ohjauksen toimintamalli muodostuu neljästä vaiheesta:

  • Toiminta- ja palvelutarpeen tuettu tunnistaminen ja kartoittaminen
    • Puheeksiotto
    • Voimavarojen tunnistaminen
    • Kiinnostusten kartoittaminen
  • Informaation/ palvelun hakeminen ja hyödyntäminen
    • Digitaalisten taitojen arviointi
    • Ohjaaminen palveluun
  • Toimintaan hakeutuminen
    • Palvelun löytäminen
  • Seuranta ja arviointi
    • Ohjaamisen kirjaaminen

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuus verkkosivuilla sisältää: 

  • Lähetekäytäntöjä
    • Kaikukortti
    • Teatteriresepti
    • Liikuntaresepti
  •  Arviointityökaluja
    • Sähköinen terveystarkastus
    • Omaishoitajan hyvinvoinnin arviointi
  • Alueellisia monialaisia hyviä toimintamalleja hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen
  • Tarmoa-palvelun
  • Alueellisen tapahtumakalenterin 

Kainuun hyvinvointialueen johtoryhmän päätöksellä monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli otettiin käyttöön Kainuussa.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin juurruttamiseksi Kainuun hyvinvointialueella on

  • tuotettu toimintamallin markkinoinnin ja käytön tueksi animaatiovideo ammattilaisille
  • laadittu toimintamallin käytön tueksi virallinen työohje ja kirjaamisen ohje Kainuun hyvinvointialueen ammattilaisille, jotka viety laatukäsikirjaan.
  • kirjoitettu blogiteksti
  • järjestetty koulutuksia ammattilaisille

Asukkaille on kohdennettu markkinointia  ja neuvontaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluista

  • sosiaalisessa mediassa
  • kuntakohtaisissa pop up-tapahtumissa
  • järjestöjen tapahtumissa
  • tuottamalla aiheesta animaatiovideo

Järjestöjä on tuettu  Lähellä.fi rekisteröinneissä ja toimintailmoituksissa palveluiden näkyvyyden lisäämiseksi palvelutarjottimella

  • järjestöjen tapaamisissa
  • järjestöilloissa
  • asiantuntijapalveluostolla Kainuun sosiaali- ja terveysturvayhdistykseltä
  • tuottamalla aiheesta animaatiovideo
Liitteet
Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on hyvin geneerinen ja muotoiltavissa myös muille alueille. Toimintamalli on soveltuva monelle eri kohderyhmälle. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli on pilotoitu Kainuun hyvinvointialueella ja toiminnan juurruttaminen laajemmin jatkuu. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukuvausten määrä palvelutietovarannossa on kasvanut kuntien kohdalla erittäin merkittävästi sekä hyvinvointialueella kuvausten laatu tarkentunut. Toimintamallin avulla saatu vahvistettua hyte-palveluohjauksen tietoisuutta.