Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Kainuun hyvinvointialueella. Hyte- palvelutarjotin. (RRP, P4, I2 ja I4)

Toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin tukevat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjausta, joiden avulla kuntien, hyvinvointialueen ja järjestöjen hyte-palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettävissä.

Toimintamallin nimi
Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Kainuun hyvinvointialueella. Hyte- palvelutarjotin. (RRP, P4, I2 ja I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin tukevat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjausta, joiden avulla kuntien, hyvinvointialueen ja järjestöjen hyte-palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettävissä.

Toteutuspaikka
Kainuun hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Laura Moilanen

Luotu

14.06.2023

Viimeksi muokattu

17.12.2024
Ratkaisun perusidea

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa Kainuun hyvinvointialueen ammattilaisia tuetaan hyödyntämään asiakasohjauksessaan  Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille koostettua hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuutta ja digitaalista palvelutarjotinta eli Tarmoa-palvelua (vuoden 2025 alusta lähtien). Tämä kokonaisuus muodostaa kainuulaisen hyte-palvelukonseptin.

Monialaisen hyte-ohjauksen toimintamalli muodostuu neljästä vaiheesta:

  • Toiminta- ja palvelutarpeen tuettu tunnistaminen ja kartoittaminen
    • Puheeksiotto
    • Voimavarojen tunnistaminen
    • Kiinnostusten kartoittaminen
  • Informaation/ palvelun hakeminen ja hyödyntäminen
    • Digitaalisten taitojen arviointi
    • Ohjaaminen palveluun
  • Toimintaan hakeutuminen
    • Palvelun löytäminen
  • Seuranta ja arviointi
    • Ohjaamisen kirjaaminen

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuus verkkosivuilla sisältää: 

  • Lähetekäytäntöjä
    • Kaikukortti
    • Teatteriresepti
    • Liikuntaresepti
  •  Arviointityökaluja
    • Sähköinen terveystarkastus
    • Omaishoitajan hyvinvoinnin arviointi
  • Alueellisia monialaisia hyviä toimintamalleja hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen
  • Tarmoa-palvelun
  • Alueellisen tapahtumakalenterin 

Kainuun hyvinvointialueen johtoryhmän päätöksellä monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli otettiin käyttöön Kainuussa.

Toimintaympäristö
  • Kainuun hyvinvointialueeseen kuuluu  8 kuntaa, joiden alueilla asuu yhteensä noin 70 100 asukasta. Kainuun hyvinvointialue tuottaa Kainuun sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut, pois lukien Puolangan perusterveydenhuollon palvelut. Osa palveluista tuotetaan lähipalveluina, osa keskitetysti ja osa seudullisesti tai maakunnallisesti. Kainuun sosiaali- ja terveydenhuolto on järjestetty jo vuodesta 2005 maakunnallisesti.
  • Koronapandemian aikana sosiaali- ja terveydenhuollon resursseja siirrettiin koronakriisin hoitoon. Tämä on heikentänyt palveluiden saatavuutta sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä toimintakykyä tukevissa monialaisissa palveluissa. Palveluvajetta on syntynyt kaikissa asiakas- ja ikäryhmissä.  Kainuussa palvelujärjestelmä on hajanainen ja eriarvoistava. Lisäksi on noussut esille tarve kehittää ja ottaa käyttöön vaikuttavia digitaalisia palveluja kansalaisille ja digitaalisia työkaluja ammattilaisille. Mittareiden mukaan kainuulaiset osaavat käyttää ja haluavat käyttää digitaalisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
  • Kainuussa yksinäiseksi tuntevien osuus on muuta maata yleisempää. Erityisesti ikäihmiset, omaishoitajat ja läheiset kokevat itsensä usein yksinäisiksi ja neuvottomiksi ja heidän asiakas- ja palveluohjaustaan on tarve tehostaa. 75 % kainuulaisista ikäihmisistä liikkuu toimintarajoitteiden vuoksi liian vähän ja vajaaravitsemus on yleistä. Kainuun yli 75 vuotiaiden terveyden ja hyvinvoinnin tila on muihin maakuntiin verrattuna poikkeuksellisen heikko.
  • THL:n kansallinen hyte-palvelukonsepti ohjaa alueellista kehittämistyötä, niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta. THL palvelukonseptissa määritellään monialaisen asiakasohjauksen sisältöä ja minimivaatimukset digitaaliselle palvelutarjottimelle. Palvelutarjottimen ja palvelukonseptin avulla mm. liikunnan, luonnon ja kulttuurin terveyttä edistävät palvelut saavat lisää näkyvyyttä ja tulevat helpommin löydettäviksi. Palvelutarjottimen sisältö tulee digi- ja väestötietoviraston ylläpitämästä palvelutietovarannosta ja muista integroiduista lähteistä. Alueellista kehittämistä ohjaa Kainuun hyvinvointialueen strategia, Kestävän kasvun Kainuu II  -hankesuunnitelma sekä alueellinen yhteiskehittäminen yhteistyössä sote-ammattilaisten, järjestöjen, asukkaiden ja Kainuun kuntien kanssa. Alueelliseen hyte-palvelukonseptin kehittämiseen vaikuttaa kansallinen ohjaus ja kehittämistyö THL:n, DigiFinlandin ja Digi- ja väestötietoviraston kanssa.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Alueellisen hyte-palvelukonseptin (hyte-verkkosivukokonaisuuden, digitaalisen palvelutarjottimen ja monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin) kohderyhmänä on

  • Koko kainuulainen väestö, hankesuunnitelman mukaan erityisesti ikäihmiset, omaishoitajat sekä omaishoitajien läheiset
  • Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset

Hyvinvointialueen asukkaiden osallistaminen:

  • työpajatyöskentely
  • kehittäjäasiakkaat digitaalisen palvelutarjottimen kehittämisessä

Järjestöjen ja kuntien osallistaminen:

  • sidosryhmäyhteistyö 
  • yhteiskehittäminen
  • Järjestöillat
Kansikuva
Digitaalinen hyvinvoinnin palvelutarjotin

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä