Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Kainuun hyvinvointialueella. Hyte- palvelutarjotin. (RRP, P4, I2)
Toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin tukevat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjausta, joiden avulla kuntien, hyvinvointialueen ja järjestöjen hyte-palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti käytettävissä.
Toimintamallin nimi
Toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin tukevat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjausta, joiden avulla kuntien, hyvinvointialueen ja järjestöjen hyte-palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti käytettävissä.
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa Kainuun hyvinvointialueen ammattilaisia tuetaan hyödyntämään asiakasohjauksessaan Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille koostettua hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuutta ja digitaalista palvelutarjotinta eli Tarmoa-palvelua. Tämä kokonaisuus muodostaa kainuulaisen hyte-palvelukonseptin.
Monialaisen hyte-ohjauksen toimintamalli muodostuu neljästä vaiheesta:
- Toiminta- ja palvelutarpeen tuettu tunnistaminen ja kartoittaminen
- Puheeksiotto
- Voimavarojen tunnistaminen
- Kiinnostusten kartoittaminen
- Informaation/ palvelun hakeminen ja hyödyntäminen
- Digitaalisten taitojen arviointi
- Ohjaaminen palveluun
- Toimintaan hakeutuminen
- Palvelun löytäminen
- Seuranta ja arviointi
- Ohjaamisen kirjaaminen
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuus verkkosivuilla sisältää:
- Lähetekäytäntöjä
- Kaikukortti
- Teatteriresepti
- Liikuntaresepti
- Arviointityökaluja
- Sähköinen terveystarkastus
- Omaishoitajan hyvinvoinnin arviointi
- Alueellisia monialaisia hyviä toimintamalleja hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen
- Tarmoa-palvelun
- Alueellisen tapahtumakalenterin
Kainuun hyvinvointialueen johtoryhmän päätöksellä monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli otettiin käyttöön Kainuussa.
- Kainuun hyvinvointialueeseen kuuluu 8 kuntaa, joiden alueilla asuu yhteensä noin 70 100 asukasta.
- Asiakas- ja palveluohjaustaan on tarve tehostaa; koska
- Kainuussa yksinäiseksi tuntevien osuus on muuta maata yleisempää. Erityisesti ikäihmiset, omaishoitajat ja läheiset kokevat itsensä usein yksinäisiksi ja neuvottomiksi.
- 75 % kainuulaisista ikäihmisistä liikkuu toimintarajoitteiden vuoksi liian vähän ja vajaaravitsemus on yleistä. Kainuun yli 75 vuotiaiden terveyden ja hyvinvoinnin tila on muihin maakuntiin verrattuna poikkeuksellisen heikko.
- THL:n kansallinen hyte-palvelukonsepti ohjaa alueellista kehittämistyötä, niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta. Alueellista kehittämistä ohjaa Kainuun hyvinvointialueen strategia, Kestävän kasvun Kainuu II -hankesuunnitelma sekä alueellinen yhteiskehittäminen yhteistyössä sote-ammattilaisten, järjestöjen, asukkaiden ja Kainuun kuntien kanssa.
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin kohderyhmänä on
- Koko kainuulainen väestö, hankesuunnitelman mukaan erityisesti ikäihmiset, omaishoitajat sekä omaishoitajien läheiset
- Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset
Asiakasymmärrystä on kerrytetty järjestämällä hyvinvointialueen asukkaille työpajatyöpajoja ja osallistamalla kehittäjäasiakkaita digitaalisen palvelutarjottimen kehittämiseen.
Järjestöt ja kunnat ovat osallistuneet sidosryhmäyhteistyöhön, yhteiskehittämiseen ja yhteisiin järjestöiltoihin.
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin juurruttamiseksi Kainuun hyvinvointialueella on
- tuotettu toimintamallin markkinoinnin ja käytön tueksi animaatiovideo ammattilaisille
- laadittu toimintamallin käytön tueksi virallinen työohje ja kirjaamisen ohje Kainuun hyvinvointialueen ammattilaisille, jotka viety laatukäsikirjaan.
- kirjoitettu blogiteksti
- järjestetty koulutuksia ammattilaisille
Asukkaille on kohdennettu markkinointia ja neuvontaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluista
- sosiaalisessa mediassa
- kuntakohtaisissa pop up-tapahtumissa
- järjestöjen tapahtumissa
- tuottamalla aiheesta animaatiovideo
Järjestöjä on tuettu Lähellä.fi rekisteröinneissä ja toimintailmoituksissa palveluiden näkyvyyden lisäämiseksi palvelutarjottimella
- järjestöjen tapaamisissa
- järjestöilloissa
- asiantuntijapalveluostolla Kainuun sosiaali- ja terveysturvayhdistykseltä
- tuottamalla aiheesta animaatiovideo
Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli on pilotoitu Kainuun hyvinvointialueella ja toiminnan juurruttaminen laajemmin jatkuu. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukuvausten määrä palvelutietovarannossa on kasvanut kuntien kohdalla erittäin merkittävästi sekä hyvinvointialueella kuvausten laatu tarkentunut. Toimintamallin avulla saatu vahvistettua hyte-palveluohjauksen tietoisuutta.
Kansikuva
