Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Kainuun hyvinvointialueella. Hyte- palvelutarjotin. (RRP, P4, I2)

Toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin tukevat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjausta, joiden avulla kuntien, hyvinvointialueen ja järjestöjen hyte-palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti käytettävissä.

Toimintamallin nimi
Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Kainuun hyvinvointialueella. Hyte- palvelutarjotin. (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin tukevat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjausta, joiden avulla kuntien, hyvinvointialueen ja järjestöjen hyte-palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti käytettävissä.

Toteutuspaikka
Kainuun hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Laura Moilanen

Luotu

14.06.2023

Viimeksi muokattu

20.02.2025
Ratkaisun perusidea

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa Kainuun hyvinvointialueen ammattilaisia tuetaan hyödyntämään asiakasohjauksessaan  Kainuun hyvinvointialueen verkkosivuille koostettua hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuutta ja digitaalista palvelutarjotinta eli Tarmoa-palvelua. Tämä kokonaisuus muodostaa kainuulaisen hyte-palvelukonseptin.

Monialaisen hyte-ohjauksen toimintamalli muodostuu neljästä vaiheesta:

  • Toiminta- ja palvelutarpeen tuettu tunnistaminen ja kartoittaminen
    • Puheeksiotto
    • Voimavarojen tunnistaminen
    • Kiinnostusten kartoittaminen
  • Informaation/ palvelun hakeminen ja hyödyntäminen
    • Digitaalisten taitojen arviointi
    • Ohjaaminen palveluun
  • Toimintaan hakeutuminen
    • Palvelun löytäminen
  • Seuranta ja arviointi
    • Ohjaamisen kirjaaminen

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kokonaisuus verkkosivuilla sisältää: 

  • Lähetekäytäntöjä
    • Kaikukortti
    • Teatteriresepti
    • Liikuntaresepti
  •  Arviointityökaluja
    • Sähköinen terveystarkastus
    • Omaishoitajan hyvinvoinnin arviointi
  • Alueellisia monialaisia hyviä toimintamalleja hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen
  • Tarmoa-palvelun
  • Alueellisen tapahtumakalenterin 

Kainuun hyvinvointialueen johtoryhmän päätöksellä monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli otettiin käyttöön Kainuussa.

Toimintaympäristö
  • Kainuun hyvinvointialueeseen kuuluu  8 kuntaa, joiden alueilla asuu yhteensä noin 70 100 asukasta. 
  •  Asiakas- ja palveluohjaustaan on tarve tehostaa; koska 
    • Kainuussa yksinäiseksi tuntevien osuus on muuta maata yleisempää. Erityisesti ikäihmiset, omaishoitajat ja läheiset kokevat itsensä usein yksinäisiksi ja neuvottomiksi.
    • 75 % kainuulaisista ikäihmisistä liikkuu toimintarajoitteiden vuoksi liian vähän ja vajaaravitsemus on yleistä. Kainuun yli 75 vuotiaiden terveyden ja hyvinvoinnin tila on muihin maakuntiin verrattuna poikkeuksellisen heikko.
  • THL:n kansallinen hyte-palvelukonsepti ohjaa alueellista kehittämistyötä, niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta. Alueellista kehittämistä ohjaa Kainuun hyvinvointialueen strategia, Kestävän kasvun Kainuu II  -hankesuunnitelma sekä alueellinen yhteiskehittäminen yhteistyössä sote-ammattilaisten, järjestöjen, asukkaiden ja Kainuun kuntien kanssa. 
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

 Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin kohderyhmänä on

  • Koko kainuulainen väestö, hankesuunnitelman mukaan erityisesti ikäihmiset, omaishoitajat sekä omaishoitajien läheiset
  • Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset

Asiakasymmärrystä on kerrytetty järjestämällä hyvinvointialueen asukkaille työpajatyöpajoja ja osallistamalla kehittäjäasiakkaita digitaalisen palvelutarjottimen kehittämiseen.

Järjestöt ja kunnat ovat osallistuneet sidosryhmäyhteistyöhön,  yhteiskehittämiseen ja yhteisiin järjestöiltoihin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallin juurruttamiseksi Kainuun hyvinvointialueella on

  • tuotettu toimintamallin markkinoinnin ja käytön tueksi animaatiovideo ammattilaisille
  • laadittu toimintamallin käytön tueksi virallinen työohje ja kirjaamisen ohje Kainuun hyvinvointialueen ammattilaisille, jotka viety laatukäsikirjaan.
  • kirjoitettu blogiteksti
  • järjestetty koulutuksia ammattilaisille

Asukkaille on kohdennettu markkinointia  ja neuvontaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palveluista

  • sosiaalisessa mediassa
  • kuntakohtaisissa pop up-tapahtumissa
  • järjestöjen tapahtumissa
  • tuottamalla aiheesta animaatiovideo

Järjestöjä on tuettu  Lähellä.fi rekisteröinneissä ja toimintailmoituksissa palveluiden näkyvyyden lisäämiseksi palvelutarjottimella

  • järjestöjen tapaamisissa
  • järjestöilloissa
  • asiantuntijapalveluostolla Kainuun sosiaali- ja terveysturvayhdistykseltä
  • tuottamalla aiheesta animaatiovideo
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli on pilotoitu Kainuun hyvinvointialueella ja toiminnan juurruttaminen laajemmin jatkuu. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukuvausten määrä palvelutietovarannossa on kasvanut kuntien kohdalla erittäin merkittävästi sekä hyvinvointialueella kuvausten laatu tarkentunut. Toimintamallin avulla saatu vahvistettua hyte-palveluohjauksen tietoisuutta.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on hyvin geneerinen ja muotoiltavissa myös muille alueille. Toimintamalli on soveltuva monelle eri kohderyhmälle. 

Kansikuva
Monialainen asiakas- ja palveluohjaus

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä