Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Kainuun hyvinvointialueella. Hyte- palvelutarjotin. (RRP, P4, I2)

Toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin tukevat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjausta, joiden avulla kuntien, hyvinvointialueen ja järjestöjen hyte-palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettävissä.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Monialainen asiakas- ja palveluohjaus Kainuun hyvinvointialueella. Hyte- palvelutarjotin. (RRP, P4, I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamalli ja digitaalinen palvelutarjotin tukevat hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakas- ja palveluohjausta, joiden avulla kuntien, hyvinvointialueen ja järjestöjen hyte-palvelut ovat asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettävissä.

Toteutuspaikka
Kainuun hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Laura Moilanen

Luotu

14.06.2023

Viimeksi muokattu

16.04.2024
Ratkaisun perusidea **

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintamallissa Kainuun hyvinvointialueen ammattilaisia tuetaan hyödyntämään hyte-palvelukonseptia ja digitaalista palvelutarjotinta hyvinvointialueen, kuntien ja järjestöjen palveluita kainuulaisten asukkaiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi. Hyte-palvelukonsepti sisältää lähetekäytäntöjä, toimintaohjeita, arviointityökaluja ja digitaalisen palvelutarjottimen.

Toimintaympäristö **

Kainuun hyvinvointialueeseen kuuluu  8 kuntaa, joiden aluiella asuu yhteensä noin 70 100 asukasta. Kainuun hyvinvointialue tuottaa Kainuun sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut, pois lukien Puolangan perusterveydenhuollon palvelut. Osa palveluista tuotetaan lähipalveluina, osa keskitetysti ja osa seudullisesti tai maakunnallisesti. Kainuun sosiaali- ja terveydenhuolto on järjestetty jo vuodesta 2005 maakunnallisesti.

Kesäkuussa 2023 julkaistiin THL:n palvelukonsepti, joka ohjaa alueellista kehittämistyötä. niin sisällöllisesti kuin myös teknisten vaatimusten osalta. THL palvelukonseptissa määritellään monialaisen asiakasohjauksen sisältöä ja minimivaatimukset digitaaliselle palvelutarjottimelle. Palvelutarjottimen ja palvelukonseptin avulla mm. liikunnan, luonnon ja kulttuurin terveyttä edistävät palvelut saavat lisää näkyvyyttä ja tulevat helpommin löydettäviksi. Palvelutarjottimen sisältö tulee digi- ja väestötietoviraston ylläpitämästä palvelutietovarannosta ja muista integroiduista lähteistä. Alueellista kehittämistä ohjaa Kainuun hyvinvointialueen strategia, Kestävän kasvun Kainuu II  -hankesuunnitelma sekä alueellinen yhteiskehittäminen yhteistyössä sote-ammattilaisten, järjestöjen, asukkaiden ja Kainuun kuntien kanssa. Alueelliseen hyte-palvelukonseptin kehittämiseen vaikuttaa kansallinen ohjaus ja kehittämistyö THL:n, DigiFinlandin ja Digi- ja väestötietoviraston kanssa.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen ja digitaalisen palvelutarjottimen kohderyhmänä on 

  • Koko kainuulainen väestö, hankesuunnitelman mukaan erityisesti ikäihmiset, omaishoitajat sekä omaishoitajien läheiset.
  • Sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset.

Hyvinvointialueen asukkaiden osallistaminen:

  • työpajatyöskentely
  • kehittäjäasiakkaat digitaalisen palvelutarjottimen kehittämisessä

Järjestöjen ja kuntien osallistaminen:

  • sidosryhmäyhteistyö 
  • yhteiskehittäminen
  • Järjestöillat
Kansikuva
Digitaalinen hyvinvoinnin palvelutarjotin

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä