Nuorten keskittymisen ja tarkkaavaisuuden hoito ja tutkimus perustasolla
Nuorten (16-29v) keskittymisen ja tarkkaavaisuuden hoito /tutkimus perustasolle. Luodaan yhtenäiset kriteerit tutkimukseen, tutkimus-ja lääkehoidonprosessi, sekä otetaan käyttöön systemaattisesti keskittymishäiriöiden ohjattu omahoito .
Toimintamallin nimi
Nuorten (16-29v) keskittymisen ja tarkkaavaisuuden hoito /tutkimus perustasolle. Luodaan yhtenäiset kriteerit tutkimukseen, tutkimus-ja lääkehoidonprosessi, sekä otetaan käyttöön systemaattisesti keskittymishäiriöiden ohjattu omahoito .
Yli 16 vuoitaiden keksittymisäiriöiden tutkiminen perustasolle, helpommin saavutettavaksi.
Huolen synnyttä tarjoamme ohjatun omahoidon varhaiseksi tueksi, vasta tuen riittämättömyyden jälkeen aloitetaan mahdollinen ADHD tutkimus , mikäli tutkimuskriteerit täyttyvät.
Nuorten keskittymis-ja tarkkaavaisuushäiriöiden tutkimusten ja hoidon tarve on on viime vuosina kasvanut. Neuropsykiatristenhäiriöiden esiintyvyys valtakunnallisesti eri lähteiden mukaan noin 10 % luokkaa. Hoitamattoman keskittymishäiriön liitännäisvaikutukset ovat isot. Hoitamaton ADHD voi haitata opintoja ja työllistymistä ja suurentaa psykiatristen häiriöiden, syrjäytymisen ja päihteiden käytön riskiä.
THL selvitys hyvinvointialueille nosti kehittämistarpeet myös Pohjanmaan hyvinvointialueen osalta. Varhaista tukea neuropsykiatriseen oireiluun oli periaatteessa melko kattavasti tarjolla alle 13-vuotiaiden sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, mutta 13–19-vuotiaiden varhainen tuki oli puutteellisemmin järjestetty. Myös diagnostiikka ja lääkitysten aloittaminen näytti käyvän mutkikkaammaksi sen mukaan, mitä vanhemmista lapsista oli kyse.
Alueellamme esiintyvyys on maamme pienintä , mutta tutkimuksiin ja hoitoon pääsy nuorilla oli keskittynyt erikoissairaanhoitoon ja jonotusaika kasvanut kohtuuttoman pitkäksi.
Toimintamallin suunnittelua varten tehty asiakaskysely nuorille ja heidän vanhemmilleen tehtiin keväällä 2024, josta nousi esille vaikea hoitoon pääsy , tuen tarjonnaan hajanaisuus sekä ammattilaisten keskinäinen yhteistyön puute. Asiakkailta tuli palautetta tiedon vaikeasta saannista ja pitkästä prosessista.
Toimintamallia on esitelty psykososiaalisen keskuksen ja opiskeluterveydenhuollon henkilökunnalle osastotunneilla, sekä yhteisessä kehittämispäivässä. Toimintamalllia on esitelty myös eri foorumeissa koko hyvinvointialueelle. Toimivuus vaatii henkilökunnan kouluttamisen, tukemisen johon erikseen mentoriksi palkattu henkilö , sekä esimiesten ja johdon tuen ja perustelut muutokselle.
Tietoisuus keksittymishäiriöiden vaikutuksista sekä mahdollista syistä kasvanut: Pyritään painottamaan varhaisen tuen merkitystä sekä muiden syiden poisulkua. kulttuurin muutos pois ADHD johtoisesta prosessista. Tutkimuskriteerit luotu yhteiseksi ja painotus haasteiden haitta-asteessa( usealla elämänalueelle, voimakkuus , pitkäkestoisuus). Hoitoon pääsy on nopeutunut usealla kuukaudellA. Apu haasteisiin tarjotaan heti huolen ilmettyä.