Ohjauksen kehittäminen ikääntyneiden palveluissa (RRP, P4,I1, I4)
Oikea-aikaiset palvelut varmistetaan kohdennetulla neuvonnalla, ohjauksella ja palvelutarpeen arvioinnilla.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyi kunnilta ja kuntayhtymiltä hyvinvointialueille 1.1.2023. Uudistus aiheutti monenlaisia muutoksia niin sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen että kuntien palveluihin, jotka vaikuttavat monen ikääntyneen arkeen. Muutoksista on pyritty tiedottamaan ja asukkaita ohjaamaan oikean tiedon äärelle mahdollisimman tehokkaasti. Tietoa on ollut saatavilla, mutta se on saatavilla osittain hajanaisesti monesta paikasta ja vaikeasti löydettävästi.
Vahvistamalla ohjausta ja neuvontaa sekä yhteistyörakenteita on mahdollista tukea iäkkään toimijuutta, tunnistaa varhaisemmin piileviä tuen tarpeita ja ohjata oikeaan toimintaan sekä tukea toimintakykyistä kotona asumista. Näillä toimenpiteillä saadaan myös hillittyä sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuksia ja vastataan mm. hyvinvointialueen strategian mukaisiin painopisteisiin ja tavoitteisiin:
- vahvistamme hyvinvointia ja turvallisuutta (Vanhusten toimintakykyä tuetaan ja elämänlaatua parannetaan järjestämällä yksilöllisiä, ennakoivia ja ennaltaehkäiseviä palveluja.)
- parannamme palveluja (Neuvontapalvelumme ja asiakasohjauksemme ovat saavutettavia ja toimivia. Kehitämme digitaalisia palveluja suunnitelmallisesti siten, että niistä muodostuu asiakkaan hyvinvointia ja ammattilaisten työtä tukeva kokonaisuus.)
- toimimme yhdessä (Järjestöjen, yritysten sekä muiden yhteistyökummaneiden palvelut ovat mukana asiakkaillemme tarjottavassa palveluvalikossa vaikuttavalla tavalla.)
Jalkautuvan ohjauksen kehittäminen
- Pilotoidaan v 2024 aikana Senioreiden hyvinvointikiertue eri puolilla Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetta. Kiertue toteutetaan yhteistyössä kaupunkien, järjestöjen ym toimijoiden kanssa. Tarjotaan kattavasti tietoa hyvinvoinnin ja terveyden sekä arjen tueksi. Kiertueesta tiedotetaan kotiin lähetetyllä (02/24) infokirjeellä (yli 75 vuotiaille), verkkosivuilla, sosiaalisessamediassa sekä palveluoppaassa.
- Jalkaudutaan eläkeläisjärjestöihin. Tarjotaan kattavasti tietoa hyvinvoinnin ja terveyden sekä arjen tueksi. Lisätään tietoisuutta etsivästä ja löytävästä vanhustyöstä.
Viestinnän kehittäminen
- 01/24 työpaja viestinnän kehittämisestä
- 02/24 pilottiversio (5000kpl) Ikääntyneiden palveluoppaasta. Jakoon verkostojen kautta (mm. kirjastot, Vantaa-infot, Keravan asiointipiste, terveysasemat)
- 06/24 Seniorineuvonnan käyntikortti pilottiversio
- 07/24 palveluoppaan toinen versio (5000kpl) + ruosinkielinen käännös (500kpl)
- 07/24 SOTE-esite (yhdistetty Seniorineuvonnan + terveysasemien esite)
- 09/24 Vanhusten palveluihin ohjautuminen prosessin kuvaus ja verkkosivun luonti
- 11/24 Hyvinvointitarjottimen sisällön muotoiluun osallistuminen
-
Chatbot-ratkaisun käyttöönoton selvitystyö
HYVÄikä kehittämiskärjen kohderyhmänä ovat heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat iäkkäät, joilla todettua tai piilossa olevaa psyykkiseen tai sosiaaliseen toimintakykyyn liittyvää tuen, hoidon tai kuntoutuksen tarvetta. Kehittämistyöstä hyötyvät kuitenkin kaikki hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluista tietoa tarvitsevat asukkaat, läheiset sekä ammattilaiset.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ikäihmisten asiakasraati on osallistunut kehittämistyöhön muun muassa kommentoimalla tuotettua ikääntyneiden palveluopasta, osallistumalla keväällä 2024 digitaalisen Tarmoa-alustan kokeiluun sekä syksyllä 2024 antamalla kommentteja suunnitteilla olevista info- ja ohjausvideoista. Ikääntyneiden asiakasraati koostuu 12-15 raatilaisesta. Tarmoa-alustan kokeiluun on osallistunut alueen ikäihmisiä myös jalkautuvan toiminnan yhteydessä keväällä 2024.
Senioritoimintamallissa yhteiskehittämistä tehtiin monipuolisesti eri toimijoiden kanssa esimerkiksi työpajoissa. Työpajoihin osallistui alueen ikääntyneitä, järjestöjen, yhdistysten ja muiden toimijoiden edustajia sekä hyvinvointialueen työntekijöitä. Yhteistyötä tekemällä saatiin tärkeää tietoa ja monipuolista asiakasymmärrystä kehittämistyön tueksi, jolla varmistetaan kehittämistoimien kohdentuvan todellisiin tarpeisiin.
Kehittämisessä huomioidaan hyvinvointialueen kaksikielisyys sekä väestön monikielisyys. Painomateriaalit tuotetaan suomeksi ja ruotsiksi. Video on tekstitetty suomeksi, ruotsiksi sekä englanniksi. Verkkosivuilla hyödynnetään Google-kääntäjää, joka mahdollistaa verkkosivutekstien kääntämisen yli 120 kielelle.
Osana ohjauksen kehittämistä on jatkoselvitetty chatbot-ratkaisun käyttöönottoa vanhuspalveluissa. Selvityksen lähtökohtana on toiminut aikaisemmin tehdyt selvitykset:
Chatbot-ratkaisun mahdollisuudet osana neuvonta- ja asiakasohjaustaprosesseja | Innokylä