Vanhus- ja vammaispalveluiden neuvonta ja asiakasohjaus: tarpeet sähköisen neuvonnan työkalulle.

Kehittämistyössä kartoitettiin nykytilan haasteita vanhus- ja vammaispalveluiden neuvontaan ja asiakasohjaukseen liittyen sekä luotiin visiota tulevaisuuden neuvonnan sähköisestä työkalusta.

Toimintamallin nimi
Vanhus- ja vammaispalveluiden neuvonta ja asiakasohjaus: tarpeet sähköisen neuvonnan työkalulle.
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehittämistyössä kartoitettiin nykytilan haasteita vanhus- ja vammaispalveluiden neuvontaan ja asiakasohjaukseen liittyen sekä luotiin visiota tulevaisuuden neuvonnan sähköisestä työkalusta.

Toteutuspaikka
Vantaan ja Keravan vanhus- ja vammaispalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Kerava
Vantaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Henna Reponen

Luotu

03.04.2023

Viimeksi muokattu

05.12.2023
Ratkaisun perusidea

Kehitystyössä kartoitetiin Vantaan ja Keravan vanhus- ja vammaispalveluiden asiakkaiden ja ammattilaisten haasteita ja tarpeita sähköisille neuvonnan työkaluille. 

Loppuraportti sisälsi kuvauksen vanhus- ja vammaispalveluiden neuvonta- ja asiakasohjauksen asiointikanavista, tarvemäärittelyn, teknologia ratkaisujen vertailun sekä vision ratkaisuehdotuksesta aikatauluineen.

Toimintaympäristö

Kartoitus toteutettiin syksyn 2021 aikana Vantaan ja Keravan sosiaali- ja terveydenhuollon vanhus- ja vammaispalveluissa. Neuvonnan ja asiakasohjauksen tueksi tarvitaan asiakaslähtöisiä ja helppokäyttöisiä digitaalisia työkaluja, jotka mahdollistavat ikääntyneille oikea-aikaisen ohjauksen tarvitsemiinsa palveluihin. 

Lähtökohtana oli kartoittaa Vantaan ja Keravan vanhus- ja vammaispalveluiden sähköisen neuvonnan työkalujen tarpeita sekä ratkaisuedotuksia ennen hyvinvointialueiden fuusioitumista. 

 

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä kehitystyössä olivat Vantaan ja Keravan vanhus- ja vammaispalveluiden henkilöstö, jotka osallistuivat yhteiskehittämiseen.  Asiakasymmärrystä nähdään tässä kehitystyössä koskevan sekä asiakkaita että ammattilaisia, joilla on tarpeita sähköisen neuvonnan työkalun käyttöön. Asiakasymmärrystä tuottivat asiantuntijat, joilla oli kokemusta sekä omista että asiakkaiden tarpeista. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Raportin tulokset ovat hyödynnettävissä vanhus- ja vammaispalveluissa sekä tietohallinnossa päätöksenteon tukena, kun suunnitelmia laaditaan neuvonnan- ja asiakasohjauksen sähköisestä kehittämisestä tulevina vuosina. 

Vantaa Kerava hyvinvointialueen organisoitumisen jälkeen ratkaisuehdotusta tulee arvioida sen pohjalta, miten se sopii uuden organisaation olemassa olevaan digitaalisten palveluiden kokonaisuuteen sekä kehittämisen tiekarttaan. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ratkaisuehdotuksen visioksi muodostui ennakoiva sähköisen neuvonnan alusta 2025. Visioitu alusta koostui kolmesta osiosta: 

  1. Yhteydenottokanavista
  2. Sähköisen neuvonnan ja asioinnin alustan ydinkomponenteistä.
  3. Ulkoisista järjestelmistä ja tietokannoista

Yhteydenottokanavat olivat visiossa perinteisiä kuten puhelin, erilaiset chat -palvelut, sähköposti. Sähköisen neuvonnan ja asioinnin alustan ydinkomponentteina olivat virtuaaliassistenssi, tapahtuma- ja sisällönhallinta, älykäs sisällönhaku ja analytiikka tietojohtamiseen. Ulkoisina järjestelminä ja tietokantoina mm. ulkoiset portaalit, palvelutuottajien verkkosivut, Apotti, Omaolo. Tieto alustan ja ulkoisten tietokantojen välillä tapahtuu integraatioiden / API tai avoimet rajapintojen avulla. 

Virtuaaliassistentti tavoitteena on vähentää puhelinpalveluiden kuormitusta. Keskustelevan tekoälyn avulla mahdollistetaan asiakkaan tarpeiden ymmärtäminen silloinkin, kun asiakas ei osaa sitä itse sanoittaa. 

Alusta hyödyntää ulkoisia portaaleja ja tietoja. Älykkään sisältöhaun avulla voidaan hakea ajantasaista tietoa suoraan palveluntuottajien omilta verkkosivuilta ja verkkopalveluista tarkoituksen mukaisiin asiointikanaviin. 

Maisa / Apotti hyödyntäminen osana sähköisen neuvonnan työkalua tulee tehostaa osana palveluprosessia ja vaikuttavampien sosiaali-ja terveyspalveluita, kuten ammattilaisten ja asiakkaiden tarpeissa on kuvattu. 

Omaolo hyvinvointivalmennukset sekä sosiaalihuollon relevantti sisältö palvelee hyvin sähköisen neuvonnan työkalun kokonaisratkaisua. Sisältö ei vielä sovellu yleiseen älykkääseen alkuarviointiin kuin vaan enemmänkin muutamaan kohdennettuun ja yksittäiseen palveluarvioon. 

Käyttötapauskuvausten pohjalta sähköisen neuvonnan alustan komponentit tukevat ammattilaisia ja asiakkaita sekä heidän omaisiaan tiedon haussa sekä oikea-aikaisessa palveluihin ohjautumisessa hyvivoinnin- ja terveydenedistämisen (HYTE) palveluihin kolmannen sektorin piiriin kuin sosiaali- ja terveyspalveluihinkin. Monikanavaisuuden nähdään palvelevan asiakasta ja ammattilaista paranten samalla palvelujen vaikuttavuutta.

 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ratkaisuehdotus on viitteellinen, ja rakentui sen hetkisen tiedon valossa, joka oli osin suppeaa. Ehdotettu ratkaisu sisälsi sähköisen neuvonnan ja asioinnin alustan useita eri komponentteja, asiointikanavia sekä ulkoisia järjestelmiä ja tietokantoja. 

Ratkaisuehdotus antoi visiota ja myönteistä singnaalia ennakoivasta ja kustannustehokkaasta sähköisen neuvonnan työkalusta. Tulee kuitenkin kriittisesti arvioida tulevatko kaikki ratkaisuehdotuksen komponentit  hyvinvointialueen organisaatiossa käyttöön, sillä osa on kolmansien osapuolten tuottamia.

Lisäksi arvioitavia seikkoja ovat ratkaisun skaalautuminen koko sosiaali- ja terveyspalveluita kattamaan, kansalliset ratkaisuvaihtiehdot,  vaadittavat resurssit, kustannukset sekä päivittyvät lainsäädännölliset seikat.

Kansikuva
Ikäihminen käyttää kannettavaa tietokonetta.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä