OT-seulan pilotointi (2022-2023)
OT-seulan (Petrelius, Vartio & Yliruka 2017) käytön pilotointi OT-tasoisen tuen tarpeen tunnistamisessa. Pilotointi toteutettiin Päijät-Hämeessä, lastensuojelun ja perhesosiaalityön systeemisissä tiimeissä.
Toimintamallin nimi
OT-seulan (Petrelius, Vartio & Yliruka 2017) käytön pilotointi OT-tasoisen tuen tarpeen tunnistamisessa. Pilotointi toteutettiin Päijät-Hämeessä, lastensuojelun ja perhesosiaalityön systeemisissä tiimeissä.
Aikaisemman OT-keskusvalmistelun yhteydessä kehitetty OT-seula (Petrelius, Vartio & Yliruka, 2017, ks. Yliruka ym. 2018) rakentuu viidestä, asiakastilanteen kompleksisuutta kuvaavasta ulottuvuudesta ja se on tarkoitettu tukemaan asiakastilanteen vaativuuden arviointia. Seulan ajatuksena on, että mikäli lapsen tilanne sijoittuu kaikilla ulottuvuuksilla asteikon vaativimpaan päähän, on kyseessä OT-tasoinen asiakastilanne.
OT-seulan pilotoinnissa kertyneen tiedon perusteella OT-seula ei sovellu asiakastilanteen objektiiviseksi arviointivälineeksi, mutta se voi tukea asiakastilanteen vaativuuden reflektointia.
OT-seulan pilotointiin osallistuneet ammattilaiset tunnistavat vaativat asiakastilanteet hyvin, eivätkä kokeneet OT-seulaa tarpeellisena asiakastilanteiden vaativuutta arvioitaessa.
OT-seulan pilotoinnin pohjalta kehitettiin MORE - Monialaisen reflektion tukiväline, jota voidaan hyödyntää työntekijän, työparin, tiimin tai toimijaverkoston reflektion tukena. Tukivälineen perusidea on tukea ammattilaisten välistä dialogia erityisen vaativaa monialaista tukea tarvitsevan asiakkaan tilanteen tarkastelussa.
Lisäksi OT-seulan pilotoinnin yhteydessä tuli esiin lakisääteisten (LsL 14§) lastensuojelun moniammatillisten asiantuntijaryhmien merkitys asiakastilanteen arvioinnissa. Koska asiantuntijaryhmien toiminnasta ei ollut systemaattisesti kerättyä tietoa, Etelä-Suomen OT-keskushanke toteutti koko Etelä-Suomen yhteistyöalueen kattavan selvityksen asiantuntijaryhmien rakenteesta, toimintamalleista ja toiminnasta (Lastensuojelun moniammatilliset asiantuntijaryhmät Etelä-Suomessa 2023).
Lähteet:
Yliruka, Laura, Vartio, Riitta, Pasanen, Kaisa ja Petrelius, Petrelius (2018). Monimutkaiset ja erityistä osaamista edellyttävät asiakastilanteet sosiaalityössä. THL - Työpaperi 16/2018.
OT-seulan pilotointi on toteutettu yhdessä Etelä-Suomen OT-keskushankkeen (2022-2023) kolmesta asiakastyön pilotista.
OT-seula (Petrelius, Vartio, Yliruka, 2017, ks. Yliruka ym. toim. 2020) on syntynyt aikaisemman OT-keskusvalmistelun yhteydessä tukemaan ammattilaisia OT-tasoisen asiakkuuden tunnistamisessa.
Lasten, nuorten ja perheiden vaativimpien palveluiden osaamis- ja tukikeskukset, lyhyemmin OT-keskukset, ovat yhteistyöalueille (YTA) suunnitteilla oleva integratiivinen palvelurakenne (Halila ym. 2021, THL). OT-keskusten toiminnan on suunniteltu sisältävän integroituja palveluja koskevaa tutkimus- ja kehittämistyötä, tuen tarjoamista lasten, nuorten ja perheiden parissa työskenteleville ammattilaisille erityisen vaativissa tilanteissa sekä näyttöön tai tutkimukseen perustuvien hoito- tai työmenetelmien kehittämisen ja käyttöönoton tukea keskuksen toiminta-alueella. OT-keskusten on lisäksi katsottu voivan tuottaa vaativia palveluja ja hoitoa pienelle ryhmälle asiakkaita, joiden hoito ja tuki edellyttävät kaikkein vaativinta erityisosaamista. (Emt.)
Etelä-Suomen OT-keskushankkeen toimintaympäristöön kuuluvat Etelä-Karjalan, Kymenlaakson, Päijät-Hämeen, Itä-Uudenmaan, Keski-Uudenmaan, Länsi-Uudenmaan, ja Vantaa-Keravan hyvinvointialueet sekä Helsinki ja HUS.
OT-seulan pilotoinnin tavoitteeksi on asetettu OT-seulan käytön kokeileminen OT-tasoisen tuen tarpeen tunnistamisessa. Toiseksi tavoitteeksi on asetettu rakentaa yhteistyöalueen (YTA) toimijoista verkostoa sekä toiminta- ja konsultaatiomalleja, joiden avulla OT-tasoisen tuen tarpeen tilanteisiin voidaan löytää ratkaisuja. Lisäksi pilotissa kertyvä tieto tukee Etelä-Suomen OT-keskuksen koordinaatiorakenteen kehittämistä.
OT-seulan pilotointi on toteutettu Päijät-Hämeen hyvinvointialueella ja sen vastuullinen toteuttaja on Sosiaalialan osaamiskeskus Verso.
Lähteet:
Halila R., Hoikkala S., Malja M. ja Tapiola M. (2021) Lasten ja nuorten vaativimpien palvelujen osaamis- ja tukikeskuksia valmistelevan työryhmän raportti. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2021:18.
THL. Osaamis- ja tukikeskukset (luettu 31.1.2024).
Yliruka, Laura, Vartio, Riitta, Pasanen, Kaisa ja Petrelius, Petrelius (2018). Monimutkaiset ja erityistä osaamista edellyttävät asiakastilanteet sosiaalityössä. THL - Työpaperi 16/2018.
OT-seulaa koskevan pilotin kohderyhmänä olivat perhesosiaalityön ja lastensuojelun systeemisten tiimien ammattilaiset Päijät-Hämeen hyvinvointialueella.
Kehittämistyön alussa laadittiin alkukartoituskysely, joka osoitettiin perhesosiaalityön ja lastensuojelun ammattilaisille, sivistyspalveluiden VAATU-toimijoille sekä alaikäisten psykososiaalisten palveluiden ammattilaisille Päijät-Hämeen alueella.
Alkukartoituskyselyn tulosten perusteella nousi esille selkeitä asiakasryhmiä- ja tilanteita, jotka koetaan monimutkaisiksi ja vaativaa erityisosaamista edellyttäviksi.
Alkukartoituksen tulokset tiivistetysti:
Perhesosiaalityön ja lastensuojelun tiimeistä kyselyyn vastasi 67 vastaajaa (vastausprosentti 80 %). Vastaajista 40 prosenttia oli sosiaalityöntekijöitä, 40 prosenttia sosiaaliohjaajia ja 20 prosenttia perhetyöntekijöitä.
Avoimiin kysymyksiin annettujen vastausten perusteella asiakastilanteen monimutkaisuuteen ja vaativuuteen liitetään erityisesti seuraavat asiakasryhmät- ja tilanteet:
1. Mielenterveys- ja päihdeongelmat (maininta 50 prosentissa vastauksista)
2. Asiakkaiden moniongelmaisuus ja monta tuen tarvetta päällekkäin (maininta 33 prosentissa vastauksista)
3. Asiakkaiden aggressiivinen käyttäytyminen ja väkivaltaisuus, joka kohdistuu lapseen, nuoreen tai perheeseen, mutta myös osittain ammattilaisiin kohdistuva uhka (maininta 29 prosentissa vastauksista)
4. Kouluakäymättömät lapset ja nuoret (maininta 23 prosentissa vastauksista)
5. Vaativat huolto- ja tapaamisriidat (maininta 17 prosentissa vastauksista)
6. Vaativa sijaishuolto, jossa korostuu vaikeus löytää lapselle soveltuvaa sijaishuoltopaikkaa sekä lapsen vahva ja vakava oireilu sijaishuoltopaikassa (mainintoja 12 prosentissa vastauksista)
Avoimiin kysymyksiin annettujen vastausten perusteella asiakastilanteen monimutkaisuus ja vaativuus syntyy asiakkaan motivoitumattomuudesta, yhteistyöhaluttomuudesta ja vuorovaikutushaasteista (mainintoja 33 prosentissa vastauksista). Toiseksi eniten mainintoja keräsi yhteistyöverkostojen määrä, vastuunjakautuminen sen kesken ja työnjaon epäselvyydet (mainintoja 25 prosentissa vastauksista). Kolmanneksi eniten mainintoja keräsi palvelujärjestelmän toimimattomuus sekä asiakastilanteiden kokonaisuuden kompleksisuus (mainintoja 21 prosentissa vastauksista).
Kyselyssä kysyttiin, onko työntekijä käyttänyt LSL 14§ mukaista moniammatillista asiantuntijaryhmää apunaan kuvaamassaan vaativassa asiakastilanteessa. Vastaajista 42 prosenttia oli käyttänyt moniammatillista asiantuntijaryhmää ja 58 prosenttia ei ollut sitä käyttänyt. Asiantuntijaryhmää käyttäneistä 58 prosenttia koki saaneensa asiantuntijaryhmältä tarvitsemansa avun ja tuen tilanteeseen. Työntekijät, jotka eivät olleet käyttäneet asiantuntijaryhmää mainitsivat syiksi kokemuksen, ettei niin vaativaa tilannetta ole vielä tullut eteen. Myös kiire mainittiin esteenä asiantuntijaryhmän käytölle.
Avoimissa vastauksissa kysyttiin tunnistaako työntekijä alueellaan puuttuvia palveluita tarvitsevia asiakasryhmiä. Vastauksissa esiin nousivat mielenterveys- ja päihdepalveluiden heikko saatavuus ja ruuhkautuneet palvelut. Lisäksi toivottiin palveluja erityisesti kouluakäymättömille lapsille ja nuorille sekä matalankynnyksen jalkautuvia palveluja.
Vastaajilla oli mahdollisuus arvioida, mitä tukipalveluja OT-keskuksista toivotaan. Vastaajilla oli mahdollisuus valita kolme tukipalvelua valikosta, johon oli koottu tukipalveluja aiemman OT-kehittämisen perusteella. Kyselyn perusteella OT-keskuksista toivotaan seuraavia tukipalveluita:
1. Konsultaatio työntekijälle ja/tai työryhmille (jalkautuvaa ja työpariksi tulemista) (60 prosenttia vastanneista)
2. Erityisosaamisen koulutus (54 prosenttia vastanneista)
3. Asiantuntijaverkoston tuki vaativiin, uusiin ja kompleksisiin ilmiöihin ja niiden hoitoon (50 prosenttia vastanneista)
4. Vaativimman palvelun suora asiakastyö (hyvin rajattu osuus, esimerkiksi Barnahus-työ) (48 prosenttia vastanneista)
Kysely sisälsi väittämiä erilaisten asioiden vaikutuksesta asiakastilanteen monimutkaisuuteen ja vaativuuteen. Vastaajat arvioivat väittämiä viisiosaisella Likert-asteikolla (1. Ei vaikutusta - 5. Vaikuttaa paljon.) Vastausten perusteella eniten asiakastyön vaativuuteen vaikuttavat palvelujärjestelmän toimimattomuudet, asiakkaiden tilanteiden kompleksisuus ja yhteistyösuhteen toimimattomuus.
Alkukartoituskysely toteutettiin myös alueen sivistyspalveluiden vaativan erityisen tuen parissa toimiville ammattilaisille. Kyselyyn vastasi sairaalakoulun henkilökuntaa, alueen kuntien VIPU-yhdyshenkilöitä sekä Elmeri-koulun henkilöstöä. Vastaajia oli yhteensä 14 (vastausprosentti vaihteli sairaalakoulun 80 prosentista VIPU-yhdyshenkilöiden 22 prosenttiin).
Kyselyyn saatujen vastausten perusteella vaativaa erityisosaamista edellyttäviä asiakastilanteita ja tukea tarvitsevia asiakasryhmiä yhdistää asiakastitilanteiden kompleksisuus, joka johtuu useista päällekkäisistä tuen tarpeista. Asiakkaiden aggressiivinen ja väkivaltainen käyttäytyminen lisää alkukartoituskyselyyn vastanneiden mukaan asiakastilanteen vaativuutta. Kouluakäymättömät lapset ja nuoret koetaan vaativaa ja integratiivista osaamista vaativaksi asiakasryhmäksi, jolle ei ole riittäviä palveluita alueella.
Vastausten perusteella eniten ulkopuolista tukea tarvitaan vaativiin lasten ja nuorten mielenterveysongelmiin, vaikeisiin käytöshäiriöihin sekä neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavien lasten ja nuorten tukemiseksi.
OT-keskukselta odotetaan ennen kaikkea asiantuntijaverkoston tukea vaativiin, uusiin ja kompleksisiin ilmiöihin, erityisosaamisen koulutusta sekä konsultaatiota työntekijälle/työryhmälle.