Päihdeasiamiestoiminta
Päihdeasiamiestoiminnassa annetaan oikeudellista asiantuntija-apua ja tuetaan asiakkaiden omatoimisuutta asioidensa hoitamisessa sekä tuodaan esille asiakkaiden lakisääteiset oikeudet ja niihin liittyvät oikeus- ja soveltamiskäytännöt.
Toimintamallin nimi
Päihdeasiamiestoiminnassa annetaan oikeudellista asiantuntija-apua ja tuetaan asiakkaiden omatoimisuutta asioidensa hoitamisessa sekä tuodaan esille asiakkaiden lakisääteiset oikeudet ja niihin liittyvät oikeus- ja soveltamiskäytännöt.
Päihdeasiamiestoiminnasta annetaan oikeudellista asiantuntija-apua puhelimitse, sähköpostilla ja verkosto-/konsultointikäynneillä hoitopaikoissa sekä tuetaan asiakkaiden omatoimisuutta asioidensa hoitamisessa. Tarvittaessa käytetään jälkikäteisiä oikeusturvakeinoja kuten muistutuksia, valituksia ja kanteluja. Vierailuilla ja konsultointikäynneillä hoito- ja kuntoutuspaikoissa sekä koulutustilaisuuksissa tuodaan esille asiakkaiden lakisääteiset oikeudet ja niihin liittyvää oikeus- ja soveltamiskäytäntöä. Tavoitteena on asiakkaan aseman parantaminen siten, että vastaavanlaisissa ongelmatilanteissa asiat selviävät paikan päällä ja käytännöt muuttuvat asiakaslähtöisiksi.
Vierailuja tehdään kattavasti eri puolelle Suomea, sekä pieniin että suuriin kuntiin. Eri puolilla Suomea järjestetään keskustelu- ja verkostotapaamisia yhteistyössä EHYT ry:n aluetoimijoiden ja jäsenjärjestöjen kanssa. Tilaisuuksiin kutsutaan alueiden keskeisiä sote -ja järjestötoimijoita, asiakkaita, läheisiä ja päihdetyön parissa työskenteleviä vapaaehtois- ja vertaistoimijoita.
Tavoitteet:
- Asiamiestoimintaan yhteyttä ottavien asiakkaiden ja läheisten palveluiden käyttöön liittyvät ongelmatilanteet ratkaistaan ja heidän oikeutensa turvataan päätöksiä tehtäessä.
- Päihdetyöntekijöiden ja muiden toimijoiden tietoisuus, ymmärrys ja osaaminen päihdepalveluja velvoittavasta lainsäädännöstä ja asiakkaiden oikeuksista lisääntyy ja niiden kunnioittaminen vahvistuu.
- Asiakkaiden oikeudet ja osallisuus palveluissa vahvistuvat eri päihdetoimijoiden keskinäisen yhteistyön keinoin.
- Asiakkaiden asema paranee edunvalvonnan ja vaikuttamistyön vahvistuessa ja tullessa paremmin huomioiduksi yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.
Yksilötasolla päihdeasiamiestoimintaan yhteyttä ottaneiden asiakkaiden ongelmatilanteet on ratkaistu ja väliinputoamistilanteet on ehkäisty. Asiakkaiden tietoisuus omista oikeuksistaan on lisääntynyt ja he ovat siten saaneet välineitä omien asioiden itsenäiseen hoitamiseen. Yksittäisten yhteydenottojen kautta on selvitetty alueen tai palveluiden tilanne ja ennaltaehkäisty oikeudenloukkauksia laajemmin. Tarvittaessa on neuvottu asiakkaita muistutusten ja muutoksenhakemusten teossa.
Yhteisötasolla työntekijät ja muut päihdepalvelujärjestelmän toimijat ovat saaneet tapaamisten ja konsultointien yhteydessä päihdeasiamiestoiminnalta ajantasaista tietoja päihdepalveluja velvoittavasta lainsäädännöstä ja heidän tietoisuutensa asiakkaiden asemasta ja oikeuksista on lisääntynyt. He ovat myös saaneet välineitä toimia ongelmatilanteissa, välttää asiakkaiden oikeuden loukkauksia ja muuttaa käytäntöjään asiakaslähtöisemmiksi. Päihdeasiamiestoiminta on saanut tietoa paikallisesta päihdetyöstä.
Eri alueiden päihdetoimijoita (asiakkaat, läheiset, palveluntuottajat, kuntien, järjestöjen ja muun 3. sektorin edustajat) on saatettu tapaamisissa yhteen keskustelemaan alueiden päihdepalveluista, jolloin on saatu uusia yhteistyöverkostoja ja keskinäistä tiedonvaihtoa eri toimijoiden välille. Päihdeasiamiestoiminta on jakanut kuulijoille tietoa päihdeasiakkaan asemasta ja oikeuksista painettujen esitteiden ja diaesitysten avulla. Näillä keinoilla päihdeasiakkaiden edunvalvonta on edistynyt.
Yhteiskunnan tasolla tietoisuus päihdepalvelujärjestelmän ongelmista on kasvanut ja päihdeasiamiestoiminnan kohderyhmien näkökulma on saatu mukaan päihdepalvelujen kehittämisestä käytävään keskusteluun ja päätöksentekoon. Päihdeasiamiestoiminta on kertonut tapaamisissa ja koulutuksissa myös sote-uudistuksesta ja lainsäädäntöhankkeista ja vaikuttanut niihin kannanotoillaan.