Päiväkotimummot ja -papat vierailevat säännöllisesti päiväkodeissa pitämässä lapsille lukuhetkiä. He voivat myös osallistua leikkeihin tai ulkoiluun.

Toimintamallin nimi
Päiväkotimummo ja -pappa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Päiväkotimummot ja -papat vierailevat säännöllisesti päiväkodeissa pitämässä lapsille lukuhetkiä. He voivat myös osallistua leikkeihin tai ulkoiluun.

Toteutuspaikka
Mallia on kehitetty vuodesta 2014. Yhteistyössä mukana ovat olleet Aijjoos-kumppanuushanke II, Kauhavan Kansalliset Seniorit ry sekä Kuntayhtymä Kaksineuvoisen päivähoito
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Pohjanmaa
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Jenni Alanen

Luotu

27.03.2020

Viimeksi muokattu

24.04.2020
Ratkaisun perusidea

Toiminta yhdistää ikäpolvia. Vapaaehtoiset päiväkotimummot ja -papat tapaavat toiminnan kautta lapsia. Näin he saavat lisää iloa ja merkityksellisyyden tunnetta. Lapset oppivat kunnioittamaan vanhempaa ikäpolvea ja saavat kuulla perinnetietoa.

Toimintaympäristö

Monella lapsella ei ole kosketusta vanhimpiin ikäpolviin, sillä heidän omat isovanhempansa ovat vielä nuoria tai asuvat kaukana. Toimintamallin kautta eri ikäpolvet kohtaavat.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat ikäihmiset ja päiväkotien lapset sekä työntekijät.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toiminnasta sopiminen päiväkodin kanssa
Sovitaan yhteisessä palaverissa päiväkodin, ikäihmisten sekä mahdollisen koordinoivan tahon kanssa toiminnasta. Keskusteltava on siitä, mikä päivä ja ajankohta ovat sopivia, kuinka usein toimintaa tulisi olla, kuka on yhteyshenkilö päiväkodilla sekä, mistä satukirjat hankitaan.

Päiväkotimummo ja -pappatoiminta
Etsitään vapaaehtoisia päiväkotimummoja ja -pappoja esim. eläkeläisyhdistysten kautta. Vapaaehtoiset voivat käydä päiväkodilla lukuhetkiä pitämässä yksittäin tai pareittain. Vuoroista sovitaan toimintaan ilmoittautuneiden kanssa. Päiväkotimummot ja -papat voivat myös soveltaa toimintaa taitojensa mukaan. Eli he voivat esim. soittaa, laulaa, kertoa tarinoita, maalata tai ulkoilla lasten kanssa. Päiväkotimummot ja -papat saavat tukea päiväkodin henkilökunnalta. Henkilökunta järjestää kullakin kerralla lukuhetkeen soveltuvan rauhallisen tilan ja lapsia kuulijoiksi. Sopiva lukuhetken kesto on noin 20 minuuttia. Siinä ajassa ehtii lukea lyhyen sadun sekä keskustella siitä lasten kanssa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamalli on tarjonnut mukavia kohtaamisia lasten ja ikäihmisten välille.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia on sovellettu mm. ikäihmisten ryhmän ja esikoululaisten kesken toteuttamalla yhteisiä leivonta- ja ulkoiluhetkiä.

Kansikuva
Ikäihminen ja lapsi leipovat yhdessä.

Kehittämisen vaihe

Valmis