PEF-etäseuranta, Etelä-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen perusterveydenhuollossa pilotoidaan PEF-etäseurantaa. PEF-etäseuranta toteutetaan älykkäällä PEF-mittarilla, joka on kytketty osaksi astmapotilaan hoitopolkua. 

Toimintamallin nimi
PEF-etäseuranta, Etelä-Karjalan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etelä-Karjalan hyvinvointialueen perusterveydenhuollossa pilotoidaan PEF-etäseurantaa. PEF-etäseuranta toteutetaan älykkäällä PEF-mittarilla, joka on kytketty osaksi astmapotilaan hoitopolkua. 

Toteutuspaikka
Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Laura Ridasmaa

Luotu

26.04.2024

Viimeksi muokattu

15.04.2025
Ratkaisun perusidea

Astman hoitoprosessin sujuvoittaminen ja yhtenäistäminen hyvinvointialueella. Astman hoitoprosessiin etäseurannan kytkeminen ja koko prosessin kuvaaminen.

Toimintaympäristö

Etelä-Karjalan hyvinvointialueella työskentelee noin 5000 ammattilaista, noin 250:llä eri ammattinimikkeellä. Hyvinvointialueeseen kuuluu yhdeksän eri kuntaa; Imatra, Lappeenranta, Lemi, Luumäki, Parikkala, Rautjärvi, Ruokolahti, Savitaipale ja Taipalsaari.

Digitaalisten palveluiden ja etädiagnostiikan kehittäminen ja käyttöönottaminen tapahtuu osana Suomen kestävän kasvun ohjelmassa tapahtuvaa kehittämistyötä.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä toimi Etelä-Karjalan hyvinvointialueen asiakkaat. PEF-etäseurantapilotti toteutettiin kahdella hyvinvointiasemalla ja pilotin aikana kaikille PEF-seurantaa tarvitseville asiakkaille tarjottiin PEF-seurannan tekemistä etäseurannalla.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin suunnittelun alkuvaiheessa perehdyttiin nykyisiin hoitokäytäntöihin. Astman hoitoprosessi käytiin läpi työpajoissa, joihin osallistui astmahoitajia, lääkäreitä ja esihenkilöitä. Astman hoitoprosessin käytäntöjä yhtenäistettiin eri hyvinvointiasemien välillä. Uusi yhtenäinen hoitoprosessi kuvattiin IMS järjestelmään, jossa se on helposti kaikkien astmanhoitoon osallistuvien ammattilaisten saatavilla. Astman hoitoprosessia tarkasteltaessa havaittiin ongelmia asiakasohjauksessa. Asiakasohjausta selkiytettiin ja asiakasohjaukseen liittyvät ohjeistukset päivitettiin, niin että PEF-ohjaukset tapahtuvat jatkossa astmahoitajan toimesta. 

Astman PEF-etäseurantaa päädyttiin pilotoimaan kahdella isoimmalla hyvinvointiasemalla, jotta pilottiin saataisiin riittävästi osallistujia. Pilotin aikana jokaiselle PEF-ohjaukseen tulevalle asiakkaalle tarjotaan PEF-etäseurantalaitetta PEF-seurannan tekemiseen. Asiakkaille lähetetään pilotin aikana asiakaspalautekysely PEF-etäseurannasta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Astmapotilaan hoitopolku on selkeämpi ja asiakas pysyy prosessin ajan hoidon piirissä.

PEF-etäseuranta säästää ammattilaisen aikaa ja sujuvoittaa asiakkaiden kotimittausten tekemistä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallia voi soveltaa hyvinvointialueen muilla hyvinvointiasemilla ja erikoissairaanhoidon keuhkopoliklinikalla. 

Toimintamalli vaatii ammattilaisten kouluttamista ja sitoutumista hoitoprosessiin.

Pilotin tuloksia voidaan käyttää etäseurannan laajentamiseen. 

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä