Perusterveydenhuollon pitkäaikaissairaan digihoitopolku. Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Tarkoitus on kehittää digitaalinen hoitopolku perusterveydenhuollon pitkäaikaissairaille.  Tavoitteena on digitalisoida terveysasemien tarjoamia palveluja  ja pitää asiakkaat kiinni laadituissa hoitosuunnitelmassa sekä tukea omahoidon toteutumista. 

Toimintamallin nimi
Perusterveydenhuollon pitkäaikaissairaan digihoitopolku. Kymenlaakson hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tarkoitus on kehittää digitaalinen hoitopolku perusterveydenhuollon pitkäaikaissairaille.  Tavoitteena on digitalisoida terveysasemien tarjoamia palveluja  ja pitää asiakkaat kiinni laadituissa hoitosuunnitelmassa sekä tukea omahoidon toteutumista. 

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus

Tekijä

Hanna Hovi

Luotu

25.06.2024

Viimeksi muokattu

31.07.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli digitalisoi perusterveydenhuollon prosessia digitaalisen hoitopolun avulla. Digitaalinen hoitopolku mahdollistaa monikanavaisen ajasta ja paikasta riippumattoman palvelun tarjoamisen kuntalaisille.  

Digihoitopolun tavoitteena on tukea sekä jo pitkäaikaissairauteen sairastuneita että diagnoosin saaneita kuntalaisia.  Tukea tarjotaan kohtaavan palvelun rinnalla. Digihoitopolulla asiakkaat saavat palveluja oikea-aikaisesti itselle sopivalla tavalla ja tasolla. Digitaalisella hoitopolulla tukea saavat 2 tyypin diabeetestä, sydän- ja verisuonisairautta, reumaa ja /tai keuhkosairauksia sairastavat asukkaat. 

Ammattilaisen näkökulmasta polku vähentää manuaalista työtä, sillä polulla on mahdollisuus kerätä tietoa  erilaisten lomakkeiden ja kyselyiden avulla ennen vastaanottoa/tapaamista ja toteuttaa väli- tai kotitehtäviä vastaanottojen/tapaamisten välillä.  Näiden ominaisuuksien avulla ammattilaisen  on mahdollista saada kokonaisvaltaisesti tieto asiakkaan/potilaan tilanteesta/voinnista ennen tapaamista, tunnistaa riskiasiakkaita/ -tilanteita  sekä kohdentaa tuki tarpeenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti. 

Polku tarjoaa tukea jo varhaisesta tunnistamisesta lähtien hyte-materiaan avulla, joka saattaa ehkäistä sairastumista.   Digihoitopolulla tarjotaan  erilaisia itsehoito-ohjelmia ja  pääsy luotettavan tiedon äärelle jo ennen varsinaisten kartoitusten ja/tai tutkimuksien aloittamista tai sairastumista. 

Kuntalaisen näkökulmasta digihoitopolku tarjoaa turvaa viestimahdollisuuden kautta sekä ajasta ja paikasta riippumattoman mahdollisuuden täyttää polulla olemassa olevaa tiedonkeruuseen liittyvää materiaalia ja pääsyn omaa palvelua/hoitoa koskeviin tietoihin. Tietoja ja tärkeitä tapahtumia pääsee kertaamaan ja katsomaan silloin,  kun oma vointi/tilanne sen sallii. 

Digihoitopolun muistutukset auttavat  saapumaan tapaamisiin oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan. 

Digihoitopolun tarkoituksena ei ole korvata kohtaavaa palvelua / tapaamisia, koska kokonaisvaltainen arviointi saattaa vaatia kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista. Kohtaava vastaanotto/tapaaminen voi tapahtua myös etävastaanottona. 

 

Toimintaympäristö

Digihoitopolku kehitetään täydentämään jo olemassa olevia palvelupolkuja. Digihoitopolku lisää saavutettavuutta ja palvelun monikanavaisuutta. Digihoitopolulla pyritään joko korvaamaan tai täydentämään olemassa olevia palveluja. On tunnistettu tarve kehittää toimintamalli, jolla mahdollista pitää asiakkaat kiinni hoitosuunnitelmassa ja tukea heitä  omahoidon toteuttamisessa ja sitouttaa heidät omaan hoitoon.  

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä on  Kymenlaakson asukkaat, jotka asioivat terveysasemalla pitkäaikaissairauksien tutkimuksissa tai hoidossa ja seurannassa. 

Asiakasymmärrystä on tarkoitus lisätä osallistamalla  prototyyppejä digihoitopolun testaamiseen. Osallistamisesta ei ole vielä tarkkaa suunnitelmaa. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönotto vaatii organisaation johdon ja palveluyksiköiden esihenkilöiden sitoutumisen toimintamalliin ja henkilöstön työaikaresurssin kohdentamisen toimintamallin mukaisesti. Toimintamallin toteutukseen tulee olla riittävät resurssit.

Kehittäjäryhmä koottiin palveluiden edustajista ja kehittäminen on toteutettu yhteisissä työpajoissa.  Kehittäjäryhmä on ollut ns. ydin ryhmä mutta digihoitopolkua käyttävät kaikki ko. asiakasryhmän kanssa työskentelevät ammattilaiset. Tämä huomioidaan koulutusvaiheessa. 

Kehittämisen tilannetta ja etenemistä on aktiivisesti esitetty projektikoordinaattoreiden toimesta  ohjausryhmälle. Ohjausryhmä on linjannut kehittämisen suunnan ja tehnyt vaadittavia linjauksia ja tarvittavat päätökset. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä