Pirha lääkinnällisen kuntoutuksen geneerinen malli (RRP, P4, I1)
Mallin tarkoituksena on kuvata lääkinnällisen kuntoutusprosessin geneeristä rakennetta. Sen pohjalta voidaan kuvata ja tarkentaa eri läku terapiamuotojen ammatillisia prosesseja. Malli perustuu Thl:n kuntoutustoiminnan malliin.
Toimintamallin nimi
Mallin tarkoituksena on kuvata lääkinnällisen kuntoutusprosessin geneeristä rakennetta. Sen pohjalta voidaan kuvata ja tarkentaa eri läku terapiamuotojen ammatillisia prosesseja. Malli perustuu Thl:n kuntoutustoiminnan malliin.
Pirhan lääkinnällisen kuntoutuksen kokonaisuus siirtyi kahden palvelulinjan mallilla hyvinvointialueelle. Nämä palvelulinjat ovat avopalveluiden ja sairaalapalveluiden linjat. Molemmilla linjoilla työskentelee monia eri kuntoutuksen ammattilaisia. Kuntoutus on moninainen kokonaisuus. Asiakasprosessien selkeää kuvaamista varten jatkokehitettiin Tulevaisuuden sote keskus hankkeessakin työstettyä kuntoutuksen yleistä toimintamallia. Se pohjautuu Thl:n kuntoutuksen toimintamalliin. Läku geneerisellä mallilla pyritään tuomaan kuntoutuksen eri osa-alueille, eri ikäisille kuntoutuksen asiakkaille ja ammattiryhmille prosessien kuvaamisen runkorakenne.
Läku geneerinen malli tukee kuntoutuksen kokonaisuuden kehittämistä prosessimaisempaan suuntaan. Se on runkona eri kuntoutusmuotojen ja asiakasryhmien prosesseille. Prosessimainen kuntoutusmalli luo edellytykset asiakkaan kuntoutuspolun kokonaisuuden ymmärtämiseen ja sitä kautta luo osaltaan edellytyksiä eri palvelulinjojen välisten toiminnallisten raja-aitojen madaltamiseen.
Pirkanmaan hyvinvointialueen kuntoutuksen ammattilaiset.
Läku geneeristä mallia hyödynnetään kuntoutuksen eri osa-alueiden, eri asiakastyhmien prosessikuvauksissa. Näiden ala-prosessien kuvaaminen tehdään kuntoutuksen toiminnallinen integraatiosuunnitelma huomioiden. Avo ja sairaalapalveluiden kuntoutuksella on monia yhteisiä asiakasprosesseja. Niiden kuvaaminen yhteistyössä koko kuntoutusketjussa toimivien kanssa tuo edellytykset tiedon lisäämiseen koko ketjussa ja sitä kautta luo edellytykset asiakkaalle sujuvampaan kuntoutuspalveluketjuun. Tätä kautta voidaan vaikuttaa kuntoutuspalveluiden saatavuuteen niitä sujuvoittamalla.
Kuntoutus koskettaa eri kuntoutuksen osa-alueiden laajaa henkilöstömäärää. Prosessien auki kuvaaminen tapahtuu vaiheittain ja näin ollen niitä pystytään arvioimaan vastaavasti vaiheittain.