Poikkeamiin puuttuminen ja niistä oppiminen (RRP, P4, I1)
Palvelupoikkeamien havainnointi, raportointi, puuttuminen ja niistä yhteisesti oppiminen Helsingissä ikääntyneiden kotiin vietävissä palveluissa.
Toimintamallin nimi
Palvelupoikkeamien havainnointi, raportointi, puuttuminen ja niistä yhteisesti oppiminen Helsingissä ikääntyneiden kotiin vietävissä palveluissa.
Tavoitteena on luoda malli integroitujen palvelujen poikkeamien case-tarkasteluun ja poikkeamista oppimiseen. Malli on pyritty rakentamaan käyttäjälle helpoksi ja käyttöönoton kynnys matalaksi.
Mallin toimintaperiaate:
I-vaihe
- havaittuaan mahdollisen poikkeaman tai muun toiminnan joka ei vastaa olemassa olevia ohjeita, työntekijä ilmoittaa asiasta ilmoitettuun sähköpostiin. Sähköposti on vapaamuotoinen, ja mikäli asia on haasteellinen kuvata, voi sähköpostiin laittaa vain yhteydenottopyynnön ja toivotun tavan ottaa yhteyttä
- sähköpostiin ilmoitetut mahdolliset poikkeamat käsittelee projektin henkilöstö
- perehdytään ilmoitukseen ja tarvittaessa ohjataan ilmoittajaa tekemään haipro tai sospro ilmoitus
- tutkitaan tilannetta; onko kyseessä esimerkiksi puuttuva, virheellinen, tulkinnanvarainen tai ristiriitainen ohjeistus tai prosessi
- laaditaan mahdolliset toimenpide-ehdotukset jotta vastaavat tilanteet voi jatkossa estää
- tarvittaessa ollaan yhteydessä poikkeamaan liittyviin toimijoihin vielä erikseen
- ilmoitetuista poikkeamista laaditaan säännöllisesti anonyymi yhteenveto joka toimitetaan eri toimijoiden johdolle
II-vaihe
- kun poikkeama-ilmoituksia on kerätty riittävä aika (suunnitelman mukaan 1 vuosi), on mahdollista aineistosta havainnoida ilmiöitä tai toimintamalleja joihin on syytä toiminnan kehittämisessä keskittyä
- poikkeamien määristä riippuen (mikäli poikkeamia ilmoitetaan runsaasti) laaditaan automatisoitu järjestelmä joka ilmoituksen saapuessa lähettää herätteen oikeille toimijoille
Helsingin kotihoidossa on kuukausittain noin 6000 säännöllistä asiakasta ja lisäksi kuntouttavalla arviointijaksolla noin 500 asiakasta kuukausittain. Henkilöstöä on kotihoidossa noin 1800.
Kohderyhmän iäkkäiden ja monisairaiden tai vammaisten kotiin vietäviä palveluita voidaan järjestää kotihoidon omana toimintana, ostopalveluna tai palvelusetelillä. Kotiin vietäviin palveluihin liittyy myös esimerkiksi asiakasohjaus, gerontologinen sosiaalityö ja erilaisten tukipalveluiden järjestäminen.
Malli on esitelty kotihoidon yksiköille, kuntouttavalle arviointiyksikölle, asiakasohjaukselle sekä geriatriselle sosiaalityölle ja sen käyttöön on kannustettu käyttöönoton jälkeen toistuvasti.
Malli itsessään on kustannuksiltaan neutraali, eikä siihen sisälly tarvetta erillisten järjestelmien ylläpitoon. Ilmoitukset käsitellään osana omaa työtä.
I-vaihetta on toteutettu alkuvuodesta 2024 ja jo alkuvaiheessa todettiin, että lähtökohtaisesti taustalla on ollut puutokset prosesseihin sitoutumiseen tai ohjeiden sisäistämisessä. Toiminnan jatkuessa poikkeamien määrä on lähtenyt voimakkaaseen laskuun ja on todettu, ettei II-vaiheeseen suunniteltua automatisoitua järjestelmää näillä poikkeamailmoitusmäärillä ole kustannustehokasta toteuttaa. Eri toimijat onnistuvat työssään kiitettävästi, ja mahdolliset poikkeamat on yksilöistä riippuvia.
Kansikuva
