PTV-tiedon joustavan hyödyntämisen kehittäminen asiakasohjauksen parantamiseksi (RRP2, P4, I1)
Palvelutiedon tehokkaamman ja monipuolisemman hyödyntämisen mahdollistamiseksi on kehitetty työvälineitä, joilla tietoa voidaan esittää verkkosivustolla eri tavoin. Lisäksi tietopohjaa on jalostettu asiakasystävällisempään suuntaan.
Toimintamallin nimi
Palvelutiedon tehokkaamman ja monipuolisemman hyödyntämisen mahdollistamiseksi on kehitetty työvälineitä, joilla tietoa voidaan esittää verkkosivustolla eri tavoin. Lisäksi tietopohjaa on jalostettu asiakasystävällisempään suuntaan.
Kehittämällä palvelutietoa paremmin hyödyntäviä työkaluja, voidaan valjastaa jo olemassa olevan tiedon täysi potentiaali ja sillä tavoin vähentää virhekysyntää, edistää hyvää asiakasohjausta ja tiedon ajantasaisuutta, sekä vähentää ammattilaisen päivittämisresurssia.
Hyvinvointialueen palvelu- ja yhteydenottokanavatieto sekä kaikki toimipisteisiin liittyvä informaatio on laajasti kuvattu Palvelutietovarantoon. Tietomallin tasalaatuisuuden, asiakastiedon selkeyden sekä tiedon hyödyntämisen osalta on kohdattu haasteita, joihin lähdetty hakemaan ratkaisuja.
Kohderyhmänä ovat hyvinvointialueen palveluissa asioivat henkilöt, sekä hyvinvointialueella työskentelevät henkilöt. Tiedon ilmaisun ongelmista on kerätty tietoa muun muassa asiakaspalautteilla.
Työkalujen käyttö vaatii perusymmärrystä Palvelutietovarantotiedosta ja sen luomisesta sekä verkkosivuston päivittämisestä. Työkalut ovat suunniteltu ja toteutettu yhteistyössä verkkoviestinnän kanssa ja kouluttaminen työkalujen käyttöön tapahtuu osana verkkosivujen päivityskoulutusta. Koulutus tarjotaan valikoidulle ryhmälle, joiden vastuulle kuuluu sekä verkkosivuston, että PTV-tietojen ylläpitotyöt. Palvelutietovarantoon liittyvä kouluttaminen tapahtuu Pirhan PTV-verkoston kautta. Yhteiset pelisäännöt tiedon hyödyntämiselle sovitaan asiakasviestinnällisten tarpeiden perusteella.
Työkalujen kehittämisen myötä tiedon hyödyntäminen helpottuu ja pystytään taklaamaan Palvelutietovarannon sisäiseen hierarkiaan kytkeytyvät ongelmat sekä käyttämään tiedon täysi potentiaali. Päällekkäistä tietoa ei myöskään synny yhtä paljon.