Puheeksiottava kunta - hyvinvoivat perheet
Kehitetään yhteneväinen kuuntelemisen ja puheeksioton toimintatapa lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämiseksi ja yhteneväisen puheeksioton sekä kohtaavan toimintakulttuurin muodostumiseksi.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Kehitetään yhteneväinen kuuntelemisen ja puheeksioton toimintatapa lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämiseksi ja yhteneväisen puheeksioton sekä kohtaavan toimintakulttuurin muodostumiseksi.
Toimintamalli lyhyesti
Tilanteessa, jossa kunnat ja hyvinvointialueet ja niiden tehtävät roolittuvat uudella tavalla, on erittäin tärkeää saada esiin lapsiperheiden hyvinvointia vaarantavia ilmiöitä varhaisessa vaiheessa. Tarpeena onkin tukea järvenpääläisten lapsiperheiden hyvinvointia vahvistamalla, kehittämällä ja lisäämällä ehkäisevän työotteen käyttöä ja puheeksiottoa varhaisessa vaiheessa hyödyntämällä systeemistä työotetta.
Kehittämistyön tavoitteena on vahvistaa puheeksiottamisen toimintakulttuuria "puheeksiotto kuuluu meille kaikille". Tavoitteena on, että ehkäisevä työote, systeeminen työote ja varhaisessa vaiheessa tapahtuva puheeksiottaminen lisääntyvät ja vahvistuvat lapsiperhepalveluissa, jolloin lapsiperheitä autetaan ajoissa ja oikea-aikaisesti, joka vahvistaa lapsiperheiden hyvinvointia.
Hankkeen pääkohderyhmänä on järvenpääläisten lasten, nuorten, perheiden ja vanhempien parissa työskentelevä henkilöstö.
Toimia kohdennetaan pilottiyksiköihin kehittämistyön aikana. Näiden yksiköiden henkilöstöä kuullaan säännöllisesti koko hankkeen ajan jalkautumalla yksiköihin sekä erilaisten kyselyiden avulla.
Henkilöstön kuuleminen ja osallistaminen:
- Henkilöstölle teetätettiin syksyllä 2023 alkukartoituskysely, jolla pyrittiin saamaan tietoa, millaista osaamista puheeksiottamiseen on, millaista tietoa on erilaisista lapsiperheiden hyvinvointia vaarantavista ilmiöistä ja millainen kohtaamisen ja puheeksiottamisen toimintakulttuuri on yksiköissä.
- Jalkautumisilla edistetään ja vahvistetaan muun muassa työntekijöiden puheeksiottamisen taitoja sekä ymmärrystä erilaisista lapsiperheiden hyvinvointia vaarantavista ilmiöistä.
- Henkilöstö pääsee testaamaan kehitettäviä malleja ja antamaan käyttäjäkokemuksia.
- Koko kaupungin lasten, nuorten, perheiden ja vanhempien parissa työskentelevälle henkilöstölle tarjotaan virtuaalisia vertaistukikahviloita, joissa puretaan ja harjoitellaan haastavia puheeksiottamisen tilanteita sekä vahvistetaan osaamista erilaisista lapsiperheiden hyvinvointia vaarantavista ilmiöistä. Näissä tilaisuuksia tutustutaan myös alueen palvelu- ja yhteistyöverkostoon.
Johtajien, päälliköiden ja lähiesihenkilöiden osallistaminen:
Koska toimintakulttuurin muuttaminen vaatii aina esihenkilöiden ja johtajien sitoutumisen, hankkeessa tulee erityisesti kiinnittää huomiota heidän osallistamiseen ja sitouttamiseen.
- Järvenpäässä on jo olemassa erilaisia säännöllisiä kokousrakenteita, esimerkiksi lähiesihenkilöille, palvelualueiden johdoille sekä myös yhteisiä hyvinvoinnin- sekä opetuksen ja kasvatuksen -palvelualueiden johtajien kokouksia.
- Jalkaudumme näihin kokouksiin säännöllisesti kuulemaan heidän toiveitaan ja odotuksiaan.
- Tavoitteena on kuulla oleellisia toimijoita, osallistaa ja sitouttaa toimijat kehittämistyöhön sekä luoda mahdollisuudet sitoa kehitettävä malli olemassa oleviin rakenteisiin ja asiakirjoihin.
- Järvenpään kaupungin visiossa ja strategiaan vuoteen 2030 on kirjattu ajoissa auttaminen, elämän lähtökohtien eriarvoisuuden tasoittaminen sekä tuen antaminen oikea-aikaisesti silloin, kun omat siivet eivät kanna. Hankkeen toiminta tukee strategiaa.
Kehittämisen loppukohderyhmänä on järvenpääläiset lapsiperheet. Heitä osallistetaan hankkeen aikana seuraavasti:
- Pilottiyksiköiden huoltajille / vanhemmille suunnatut kyselyt, esimerkiksi alkukysely syksyllä 2023, jolla kartoitetaan huoltajien kokemuksia kohdatuksi ja kuulluksi tulemisesta ja vuorovaikutuksesta yksikön henkilökunnan kanssa.
- Jalkautuminen pilottiyksiköiden vanhempainiltoihin kertomaan kehittämistyöstä ja kuulemaan vanhempien ajatuksia.
- Vanhempia kutsutaan mukaan kehittämään malleja.
- Hankkeessa tehtävän tiedonkeruun kautta on tavoitteena lisätä asiakasymmärrystä.