Puhelinpalvelun opaskarttojen päivitys avosairaanhoitoon Keski-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)

Tavoitteena luoda avosairaanhoidon hoitohenkilöstölle toimiva työväline hoidon tarpeen arvioinnin tueksi. Työvälineen tarkoituksena on resurssitehokas ja sujuva työskentely sekä asiakkaan ohjautuminen sujuvammin oikeaan palveluun. 

Toimintamallin nimi
Puhelinpalvelun opaskarttojen päivitys avosairaanhoitoon Keski-Suomen hyvinvointialueella (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena luoda avosairaanhoidon hoitohenkilöstölle toimiva työväline hoidon tarpeen arvioinnin tueksi. Työvälineen tarkoituksena on resurssitehokas ja sujuva työskentely sekä asiakkaan ohjautuminen sujuvammin oikeaan palveluun. 

Toteutuspaikka
Keski-Suomen hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Piia Niiranen

Luotu

20.05.2025

Viimeksi muokattu

28.05.2025
Ratkaisun perusidea

Kootaan avosairaanhoidon puhelinpalvelun ohjeet uudenlaiselle pohjalle, jossa ohjeiden luettavuus ja käytettävyys on entistä selkeämpi. 

Toimintaympäristö

Keski-Suomen hyvinvointialueella on ollut haasteita avosairaanhoidon puhelinpalvelun ruuhkautumisen suhteen jo pidemmän aikaa. Hoitotakuu laki velvoittaa, että arkisin terveyskeskuksen aukioloaikana sinne on saatava välittömästi yhteys. Puhelinpalvelussa käsiteltävät asiat vaihtelevat kiireellisistä tapauksista kiireettömiin asioihin. Perusterveydenhuoltoon ottavat yhteyttä kaikenikäiset asiakkaat lukuisten erilaisten terveysvaivojen vuoksi, jolloin ammattilaisen osaamisen puhelinpalvelussa tulee olla laaja.  Ammattilaisen sujuvaa työskentelyä puhelinpalvelussa tukee selkeä ja helposti luettava opaskartta, johon on koottu asiat selkeästi ja samansisältöisesti terveysasemittain. Lisäksi opaskarttaan on koottu laajasti muita hyvinvointialueella toimivia palveluita ja yksiköitä, johon ammattilaiset päivittäin asiakkaita ohjaavat. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Työväline on tarkoitettu avosairaanhoidon puhelin ja chat- palvelussa työskenteleville ammattilaisille. Kohderyhmänä on avosairaanhoidon puhelin- tai chat palvelussa asioivat Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakkaat. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Olemme pilotoineet uutta opaskarttaa ammattilaisten toimesta. Pilotissa on ollut mukana ammattilaisia niin terveysasemilta, digitaalisten sote palveluiden kokonaisuudesta sekä keskitetyn hoidon tarpeen arvioinnin keskuksesta. Pilotin aikana kartasta on kerätty ammattilaispalautteita, joiden perusteella käyttöönottoa on haluttu laajentaa. Osana uuden työvälineen käyttöönottoa koulutamme palveluista vastuukäyttäjät, joilla on terveysasemien tietosisältöjen päivitysvastuu. Lisäksi koulutamme pääkäyttäjän, jolla on laajempi osaaminen opaskartan teknisiin ominaisuuksiin. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Pilotista saatujen vastauksien perusteella uuden opaskartan avulla ammattilaisen työskentely on sujuvampaa ja oikean tiedon löytäminen nopeampaa. Asiakkaan asian hoitaminen nopeutuu jolloin asioinnin kestokin lyhentyy. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Työvälinen juurruttaminen käytäntöön vaatii, että palveluista on määritelty välineen omistajuus ja vastuut. Opaskartta on kehitetty ammattilaisen työvälineeksi käytäntöön, joten sen perehdyttäminen ja opastaminen ammattilaisille on tärkeä osa käyttöönottoa. On tärkeää, että asiasisällöt kartassa pidetään samansisältöisinä terveysasemittain, jolloin luettavuus pysyy selkeänä. Tuote, jonka avulla opaskartta on rakennettu voisi toimia myös jonkun muun palvelualueen tietojen koostamisessa (on jo käytössä neuvolan segmentoinnin työvälineenä Keski-Suomen hyvinvointialueella). 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä