Puolesta asioinnin valtuutuspalvelun toimintamalli, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

DVV:n kehittämän Avustettu puolesta asioinnin valtuutus -toimintamallin käyttöönottosuunnitelma Etelä-Pohjanmaalla. Palvelupisteet on suunniteltu sote-keskuksiin ja ammattilaisille on tehty paikallisesta toimintasuunnitelmasta tietoiskutallenne. 

Toimintaympäristö

Palvelu on tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole digitaalisia tunnistautumisvälineitä kuten verkkopankkitunnuksia. Valtuudet tallennetaan Suomi.fi-valtuuksiin. 

Valtuuden voi antaa Etelä-Pohjanmaan seitsemässä sote-keskuksessa: Ilmajoki, Alajärvi, Kauhava, Kurikan + Jalasjärven toimipiste, Lapuan, Seinäjoen + Isokyrön toimipiste  ja Kauhajoki palvelupisteissä 28. maaliskuuta 2024 alkaen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

 Palvelu on suunniteltu yhdessä Suomi.fi-valtuudet tuottavan Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Alueellamme suunnittelussa ja toteutuksessa on mukana Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa-hankeen asiantuntijat.    

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Suomessa on noin 500 000 henkilö, jotka ovat jääneet digitaalisten sosiaali-ja terveyspalveluiden ulkopuolelle.  Etelä-Pohjanmaalla ei ollut vielä tätä palvelua käytössä. Heihin kuuluu esimerkiksi osa ikäihmisistä, vammaisista, edunvalvonnassa olevista henkilöistä, maahanmuuttajista sekä päihde- ja mielenterveysasiakkaista.   

Ratkaisun perusidea

Kokonaisuuden tarkoitus ja tavoitteet

1. Digi - ja väestötietoviraston luoma valtakunnallinen asiakaslähtöinen henkilöasiakkaan puolesta asioinnin palvelumalli juurruttaminen ja jalkauttaminen Etelä-Pohjanmaan  hyvinvointialueen tarpeisiin.

2. Palvelun kohderyhmänä ovat henkilöt, jotka eivät pysty itsenäisesti tekemään digitaalisia valtuuksia tai asioimaan digitaalisissa asiointipalveluissa (esim. ikäihmiset, kehitysvammaiset ja mielenterveys-/päihdepotilaat)

3. Mahdollistaa täysi-ikäisen ja oikeustoimikelpoisen/ ymmärryskykyisen henkilön valtuuttaa toinen oikeustoimikelpoinen henkilö asioimaan puolestaan vahvaa tunnistautumista vaativissa digitaalisessa asiointipalveluissa.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Viestintäsuunnitelma:

-Rekisteröijien koulutus

-Sisäinen ja ulkoinen viestintä: 

-Ennakkoviestintä hyvinvointialueen henkilöstölle ​

-Info ja toimintaohjeet alueen apteekki- ja sote-henkilöstölle​

-Viestintämateriaali (infoscreen, flyerit ja julisteet) jakoon hyvinvointialueen palvelupisteisiin, apteekkeihin, terveyskeskuksiin, kirjastoihin ym. ​

-Mediatiedote + verkkosivu-uutinen + some​

-Uutinen DVV:n Suomi.fi-uutiskirjeessä​

-Jatkuvan viestinnän suunnittelu​

-Infoscreen, flyerit ja julisteet ja apteekkeissa, terveyskeskuksissa ja hyvinvointialueen palvelupisteissä​

-Muistutteluviestintä henkilöstölle, sotetoimijoille, digitukihenkilöstölle ja apteekeille: uutiskirjeet, tilaisuudet​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tiivis yhteistyö Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Huomioi sopimus, luvat ja rekisteröintitilat yms. ajoissa kuntoon. Hyödynnä hyvinvointialueita, joilla toimintamalli on jo käytössä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Avustettu valtuuttaminen helpottaa sotealan ammattilaisten työtä sekä hyvinvointialueilla asuvien henkilöiden ja heidän läheistensä arkea.

  • Hoitohenkilökunnalle jää enemmän aikaa itse hoivatyöhön, kun läheiset voivat itse tarkistaa verkkopalvelusta hoitoon ja sotepalveluihin liittyvät tiedot. 
  • Hoitotyön laatu paranee kun läheiset ovat paremmin tietoisia avustettavan asioista, kuten hoitosuunnitelmista ja lääkemääräyksistä.
  • Tarvittavat tiedot löytyvät luotettavasti digitaalisten palvelujen kautta ja myös kommunikointi hoitohenkilöstön kanssa onnistuu niiden kautta.
  • Mahdollistaa ikäihmisen näkökulmasta mahdollisuuden hyödyntää digitaalisia sosiaali- ja terveysalan palveluita.