Puolesta asioinnin valtuutuspalvelun toimintamalli, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

DVV:n kehittämän Avustettu puolesta asioinnin valtuutus -toimintamallin käyttöönottosuunnitelma Etelä-Pohjanmaalla. Palvelupisteet on suunniteltu sote-keskuksiin ja ammattilaisille on tehty paikallisesta toimintasuunnitelmasta tietoiskutallenne. 

Toimintaympäristö **

Palvelu on tarkoitettu henkilöille, joilla ei ole digitaalisia tunnistautumisvälineitä kuten verkkopankkitunnuksia. Valtuudet tallennetaan Suomi.fi-valtuuksiin. 

Valtuuden voi antaa Etelä-Pohjanmaan seitsemässä sote-keskuksessa: Ilmajoki, Alajärvi, Kauhava, Kurikan + Jalasjärven toimipiste, Lapuan, Seinäjoen + Isokyrön toimipiste  ja Kauhajoki palvelupisteissä 28. maaliskuuta 2024 alkaen.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

 Palvelu on suunniteltu yhdessä Suomi.fi-valtuudet tuottavan Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Alueellamme suunnittelussa ja toteutuksessa on mukana Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa-hankeen asiantuntijat.    

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Suomessa on noin 500 000 henkilö, jotka ovat jääneet digitaalisten sosiaali-ja terveyspalveluiden ulkopuolelle.  Etelä-Pohjanmaalla ei ollut vielä tätä palvelua käytössä. Heihin kuuluu esimerkiksi osa ikäihmisistä, vammaisista, edunvalvonnassa olevista henkilöistä, maahanmuuttajista sekä päihde- ja mielenterveysasiakkaista.   

Ratkaisun perusidea **

Kokonaisuuden tarkoitus ja tavoitteet

1. Digi - ja väestötietoviraston luoma valtakunnallinen asiakaslähtöinen henkilöasiakkaan puolesta asioinnin palvelumalli juurruttaminen ja jalkauttaminen Etelä-Pohjanmaan  hyvinvointialueen tarpeisiin.

2. Palvelun kohderyhmänä ovat henkilöt, jotka eivät pysty itsenäisesti tekemään digitaalisia valtuuksia tai asioimaan digitaalisissa asiointipalveluissa (esim. ikäihmiset, kehitysvammaiset ja mielenterveys-/päihdepotilaat)

3. Mahdollistaa täysi-ikäisen ja oikeustoimikelpoisen/ ymmärryskykyisen henkilön valtuuttaa toinen oikeustoimikelpoinen henkilö asioimaan puolestaan vahvaa tunnistautumista vaativissa digitaalisessa asiointipalveluissa.

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Viestintäsuunnitelma:

-Rekisteröijien koulutus

-Sisäinen ja ulkoinen viestintä: 

-Ennakkoviestintä hyvinvointialueen henkilöstölle ​

-Info ja toimintaohjeet alueen apteekki- ja sote-henkilöstölle​

-Viestintämateriaali (infoscreen, flyerit ja julisteet) jakoon hyvinvointialueen palvelupisteisiin, apteekkeihin, terveyskeskuksiin, kirjastoihin ym. ​

-Mediatiedote + verkkosivu-uutinen + some​

-Uutinen DVV:n Suomi.fi-uutiskirjeessä​

-Jatkuvan viestinnän suunnittelu​

-Infoscreen, flyerit ja julisteet ja apteekkeissa, terveyskeskuksissa ja hyvinvointialueen palvelupisteissä​

-Muistutteluviestintä henkilöstölle, sotetoimijoille, digitukihenkilöstölle ja apteekeille: uutiskirjeet, tilaisuudet​

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Tiivis yhteistyö Digi- ja väestötietoviraston kanssa. Huomioi sopimus, luvat ja rekisteröintitilat yms. ajoissa kuntoon. Hyödynnä hyvinvointialueita, joilla toimintamalli on jo käytössä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Avustettu valtuuttaminen helpottaa sotealan ammattilaisten työtä sekä hyvinvointialueilla asuvien henkilöiden ja heidän läheistensä arkea.

  • Hoitohenkilökunnalle jää enemmän aikaa itse hoivatyöhön, kun läheiset voivat itse tarkistaa verkkopalvelusta hoitoon ja sotepalveluihin liittyvät tiedot. 
  • Hoitotyön laatu paranee kun läheiset ovat paremmin tietoisia avustettavan asioista, kuten hoitosuunnitelmista ja lääkemääräyksistä.
  • Tarvittavat tiedot löytyvät luotettavasti digitaalisten palvelujen kautta ja myös kommunikointi hoitohenkilöstön kanssa onnistuu niiden kautta.
  • Mahdollistaa ikäihmisen näkökulmasta mahdollisuuden hyödyntää digitaalisia sosiaali- ja terveysalan palveluita.