Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus lapsille

Valmennusta pilotoidaan  Pohjois-pohjanmaan hyvinvointialueella, kuntoutuksen toimialueella 9-15 vuotiaille lapsille ja nuorille.

Toimintamallin nimi
Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus lapsille
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Valmennusta pilotoidaan  Pohjois-pohjanmaan hyvinvointialueella, kuntoutuksen toimialueella 9-15 vuotiaille lapsille ja nuorille.

Toteutuspaikka
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue, Oulu-Rannikko-Lakeuden alue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

virpi vimpari

Luotu

28.06.2024

Viimeksi muokattu

15.11.2024
Ratkaisun perusidea

Valmennuspaketti sisälsi 5 tapaamiskertaa ja ne toteutuivat vastaanotolla tai kotikäynteinä, yhdellä asiakkaalla valmennus oli toteutunut koululla. Valmennus perustui asiakkaan tavoitteeseen, joka haastaa perheen arkea eniten.

Valmentajat olivat lisäksi valmistaneet yhteistä materiaalia alkutehtäviksi ja valmennuksen aikana oli annettu myös yksilöllisiä tehtäviä. Materiaalit oli otettu hyvin vastaan perheissä. Myönteisen palautteen antamisesta arjessa on iso hyöty ja tämä koettiin tärkeäksi valmennuksessa. Myönteisen palautteen antamista varten oli annettu kaikille perheille tehtävä ja vanhempien kanssa oli tehty tavoite, kuinka usein perhe sitoutuu tehtävää tekemään. 

 

 

Toimintaympäristö

Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmennus (coaching, ADHD-valmennus) on tukimuoto, jolla pyritään vahvistamaan arjen sujuvuutta tilanteissa, joissa neuropsykiatriset oireet ja toiminnanohjauksen vaikeudet aiheuttavat haittaa toimintakyvylle. Tavoitteet ovat konkreettisia ja liittyvät jokapäiväisen elämän vaikeuksiin, esimerkiksi arjen hallintaan, opiskeluun ja ihmissuhteisiin.

Pohteen kuntoutuksen alueellisissa palveluissa on yhdeksän vastuuyksikköä, joissa ammattilaiset toimivat sote-keskuksissa, digitaalisessa sote-keskuksessa, akuuttiosastoilla, sairaalaosastoilla, kuntoutusyksiköissä sekä moniammatillisen kotikuntoutuksen tiimeissä.

Kuntoutuksen aluepalveluissa on huomattu, että asiakaskunnassa on lapsia ja nuoria, jotka hyötyisivät erityisesti ratkaisukeskeisestä neuropsykiatrisesta valmennuksesta. Neurokirjon kuuluvien kuntoutukseen meidän on panostettava tulevaisuudessa. 

Tämän pilotin tavoitteena on ollut, miten kuntoutuksen ammattilaisen arvioinnin jälkeen  ohjaus ja neuvonta voisi toteutua neurospykiatrisen valmentajan toimesta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Lapset ja nuoret 9-15 vuotiaat. Asiakkaat on kartoitettu kuntoutuksen aluepalveluiden lähetteiden pohjalta ja peilaten niitä pilotin kriteereihin. Asiakasvalinnalla on iso merkitys valmennuksen onnistumiselle.

Valmennuksen lopuksi on pyydetty perheiltä sekä valmennuksessa mukana olleilta nuorilta palautetta webropol-kyselyn avulla. Kyselyyn sai vastata anonyymisti ja kyselyn tarkoituksena on saada kokemuksia valmennuksesta, hyödyistä ja haitoista sekä sai antaa palautetta kuntoutuksen aluepalveluille sekä palveluntuottajalle. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Aloitusajankohta pilotille ei ollut kaikista parhaina (elokuun alku), nuori saattaa juuri siirtyä ala-asteelta yläasteelle ja elo-lokakuun aikana ei ole vielä näkyvissä isoja muutoksia. 

Jatkoa ajatellen, mikäli palvelua hyvinvointialueella tarjotaan esimerkiksi maksusitoumuksella ajankohta maksusitoumuksen käytölle kannattaa olla pidempi, jotta valmennuksen rytmittäminen onnistuu paremmin. 

Terapiasuhteen luomisessa koettiin, että 5kertaa on ehkä hieman liian vähän. Osa asiakkaista oli odottanut jatkotutkimuksia ja heidän kohdallaan jakso ei ollut ihan oikea-aikainen eikä määrä vastannut sen vuoksi heidän ongelmiinsa. 

Tässä pilotissa valmentajien tausta-ammatti oli toimintaterapeutti. Valmennusta voisi myös kokeilla varhaiskasvatuksen ammattinimikkeellä olevin ammattilaisten kanssa. Saisiko mahdollisesti erilaisia kokemuksia jaksoista?