Kahteen suuntaan toiva puhelinpalvelu. Palvelussa soitetaan läpi kaikki 70 vuotta täyttäneet rovaniemeläiset, jotka eivät ole palvelujen piirissä ja tarjotaan esim. keskusteluapua yksinäisille ja ahdistuneille, vastaanotetaan asiointiapupyyntöjä.

Toimintamallin nimi
Rovaniemi-apu puhelinpalvelu
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kahteen suuntaan toiva puhelinpalvelu. Palvelussa soitetaan läpi kaikki 70 vuotta täyttäneet rovaniemeläiset, jotka eivät ole palvelujen piirissä ja tarjotaan esim. keskusteluapua yksinäisille ja ahdistuneille, vastaanotetaan asiointiapupyyntöjä.

Toteutuspaikka
Rovaniemen kaupungin puhelimitse tapahtuvaa toimintaa. Lisätietoja: Tuulikki Louet-Lehtoniemi, kehittämispäällikkö, Rovaniemen kaupunki, tuulikki.louet-lehtoniemi@rovaniemi.fi
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Rovaniemi
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Liitteet ja linkit

Tekijä

Eero Ylinentalo

Luotu

20.04.2020

Viimeksi muokattu

21.04.2020
Ratkaisun perusidea

Rovaniemi-apu puhelinpalvelu antaa keskusteluapua yksinäisyyttä ahdistuneisuutta kokeneille ja tarjoaa asiointiapua. Puhelinpalvelussa soitetaan läpi kaikki 70 vuotta täyttäneet rovaniemeläiset, jotka eivät ole palvelujen piirissä ja kartoitetaan heidän muu palveluntarve ja välitetään soittopyynnöt tarvittaessa eteenpäin.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Puhelinpalvelutoimintaan annetaan etäyhteydellä perehdytystä ja koulutusta. Puhelinpalvelussa mukana työntekijöitä, joilla oman työn tekeminen estynyt (mm. vapaa-ajan palveluista: kulttuurituottajat, museoiden ja kirjaston työntekijöitä), seurakunnan työntekijöitä sekä Rovaniemen Neuvokkaan (Rovaniemen Mielenterveysseura) vapaaehtoisia ja mikäli tilanne vaatii myös muilta järjestöiltä.

Puheluiden (sekä soitot että vastaamiset) operointiin käytetään TeleQ-järjestelmää. Tietoja kerätään ja asiointiapupyyntöjä välitetään Google Forms:lla.

Kansikuva
Kuva puhelimesta

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Kohderyhmä