Senioreille ja heidän läheisille sekä soten työntekijöille järjestettiin hybriditapahtuma, jossa kerrottiin erilaisista digipalveluista sekä kehitteillä olevista asioista. Tapahtuma oli myös kohtaamisfoorumi kehittäjille ja senioreille.

Toimintamallin nimi
Senioreiden digiarki tapahtuma
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Senioreille ja heidän läheisille sekä soten työntekijöille järjestettiin hybriditapahtuma, jossa kerrottiin erilaisista digipalveluista sekä kehitteillä olevista asioista. Tapahtuma oli myös kohtaamisfoorumi kehittäjille ja senioreille.

Toteutuspaikka
Helsingin kaupunki
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

25.08.2023

Viimeksi muokattu

01.12.2023
Ratkaisun perusidea

Toteutettiin yksi tapahtuma sekä kerättiin siitä saatu kokemus. Tämän pohjalta luotiin malli sekä valmiita pohjia, joiden avulla jatkossa voidaan toteuttaa tapahtumia. Tapahtuma jakaantui 8 palvelukeskukseen ja Seniori-infoon, joissa oli näytteilleasettajia sekä Helsinki kanavan luentojen "kisakatsomot" sekä Oodiin. Oodissa oli käynnissä olevien digikehittämisten yrityksiä esittelemässä kehitettäviä laitteita. Luentoja kaupungintalon aulasta lähetettiin yhteensä 7 Helsinki kanavan välityksellä. Luentojen avulla haluttiin tarjota laadukasta sisältöä ympäri kaupunkia oleviin palvelukeskuksiin sekä mahdollistaa myös niiden osallistumista, jotka eivät päässeet fyysisesti tilaisuuteen.

Näytteilleasettajissa oli mm. kaupungin digipalvelujen edustajia kertomasta omista palveluistaan, digitukea tuottavia järjestöjä ja yhdistyksiä, Muistipuisto, Suuntima, Terveyskylä, Martat. Palvelukeskuksissa oli 2-6 näytteilleasettajaa / palvelukeskus. 

Toimintaympäristö

Helsingin sotepella on paljon erilaisia digitaalisia palveluita ja kehittämistä. Yksittäiset palvelukeskukset ovat toteuttaneet paikallisia tapahtumia, joista on tullut hyvää palautetta. Samalla on noussut tarve yhteiselle tapahtumalle, joka tarjoaa tietoa sekä henkilöstölle, että kuntalaisille. Tapahtuma nivoo yhteen myös digikehittämisen prosessin kehittämistä, palvelukeskusten digituen roolin vahvistamista sekä  katsauksen lähitulevaisuuden palveluihin ja teknologioihin Helsingin Innovaatio yhtiön Forum Virium Helsingin toiminnan kautta.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä oli helsinkiläiset seniorit, heidän läheiset,  soten työntekijät, digitaalisia palveluita tuottavat yksiköt sekä tulevaisuuden digitaalisia tuotteita ja palveluita tuottavat yritykset.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Päivän toteutus vaatii pienen työryhmän, joka organisoi ja pitää suunnitelman hallinnassa. Ideointivaiheessa tarvitaan enemmän työntekijöitä.  Päivän toteutus tulee aloittaa n.  8 kk aikaisemmin. Nyt suunnittelu aloitettiin 4 kk aikaisemmin ja se oli hyvin tiukka aikataulu. Päivä toteutettiin käytännössä 0-budjetilla työaikaa lukuunottamatta, mutta mainontaan ja tiloihin tulisi varata rahaa. Kustannukset riippuvat siitä miten laajalle päivää markkinoidaan ja minkä hintaisia tilat ovat. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Päivän tavoitteet saavutettiin.  Osallistujilta ja näytteilleasettajilta pyydettiin palautetta ja saatu palaute oli myönteistä. Näytteilleasettajilta tuli palautetta siitä, että sen lisäksi, että kuntalaisia kohdattiin, tuli hyvää verkostoitumista muiden digipalveluja ja digitukea tuottavien välille.  

Tapahtuma järjestettiin hybridina 10 eri tilassa sekä Helsinki kanavalla. Hybridimalliin päädyttiin, koska oli tullut toiveita paikallisuudesta, joka helpottaisi senioreiden osallistumista eikä tällaisen konseptin toimivuudesta ollut tietoa.  Jatkossa kuitenkin suositellaan yhtä isoa tilaa, jossa on kaikki esittelijät ja esitykset, Helsinki kanavan hyödyntämistä sekä  kisakatsomoja Palvelukeskuksiin. Palvelukeskusten kävijämäärissä oli isoja eroja ja osassa kävijöitä oli hyvin vähän. 

Kävijöiltä pyydettiin palautetta Feedbacklyn avulla (QR-koodi sekä osassa tiloja oli käytössä myös laite) sekä paperilla. Palautetta tuli hyvin vähän, mutta se oli myönteistä. Palautteissa tuli myös toiveita jatkotapahtumien aiheiksi. 

Jatkokehittämiseen nousi myös ns. perinteisten asiointitapojen rinnalle nostaminen vaikka kyseessä onkin digitaalisen palvelujen tapahtuma. Lisäksi tapahtumaa toivottiin säännölliseksi tapahtumaksi. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

•Valitaan nimi,  joka kuvaa tilaisuutta ja jota voidaan käyttää myöhemminkin (tarkista ettei nimi ole jo käytössä)

•Järjestävä työtiimi kannattaa pitää mahdollisimman pienenä ja tehokkaana (max 4 hlöä)

•Budjettia tarvitaan erityisesti tilaan, mainontaan, tekstityksiin ja käännöksiin

•1 tila, jossa on kaikki esittelijät sekä esitykset nähtävillä, lisäksi kisakatsomoja palvelukeskuksiin / lähipalvelupaikkoihin

•Ensin päätetään mihin tehtävään toivotaan oppilaitosten apua ja sen mukaan lähdetään etsimään sopivaa kumppania

•Tapahtumassa on ns. perusaiheet (paikalliset digitaaliset palvelut ja digituki, innovaatiot) ja lisäksi voisi olla vuosittain vaihtuva teema. Digitaalisten palvelujen ns. perinteiset asiointitavat on hyvä tuoda myös esille. 

•Vierailijoille yhteiset tapaamiset ja selkeä viestintä

•Streamausta kotiin ja mahdollisiin lähipalveluihin (ns. kisakatsomot) kannattaa hyödyntää

•Luennot: Lyhyitä ja napakoita, mahdollisimman konkreettisia. Ei mikrotaukoja. Ennen tai jälkeen lounaan

•Viestintäsuunnitelman teko ja toteutus pitää aloittaa, kun paikka ja aika varmistuneet 

•Paperimainontaa pitää olla riittävän ajoissa ja laajasti

•Palautteen keräämisessä kannatta hyödyntää sähköisiä välineitä sekä paperilomakkeita

 

Kansikuva
Henkilö tietokoneen äärellä

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä