Senioreiden digiarki tapahtuma
Senioreille ja heidän läheisille sekä soten työntekijöille järjestettiin hybriditapahtuma, jossa kerrottiin erilaisista digipalveluista sekä kehitteillä olevista asioista. Tapahtuma oli myös kohtaamisfoorumi kehittäjille ja senioreille.
Toimintamallin nimi
Senioreille ja heidän läheisille sekä soten työntekijöille järjestettiin hybriditapahtuma, jossa kerrottiin erilaisista digipalveluista sekä kehitteillä olevista asioista. Tapahtuma oli myös kohtaamisfoorumi kehittäjille ja senioreille.
Toteutettiin yksi tapahtuma sekä kerättiin siitä saatu kokemus. Tämän pohjalta luotiin malli sekä valmiita pohjia, joiden avulla jatkossa voidaan toteuttaa tapahtumia. Tapahtuma jakaantui 8 palvelukeskukseen ja Seniori-infoon, joissa oli näytteilleasettajia sekä Helsinki kanavan luentojen "kisakatsomot" sekä Oodiin. Oodissa oli käynnissä olevien digikehittämisten yrityksiä esittelemässä kehitettäviä laitteita. Luentoja kaupungintalon aulasta lähetettiin yhteensä 7 Helsinki kanavan välityksellä. Luentojen avulla haluttiin tarjota laadukasta sisältöä ympäri kaupunkia oleviin palvelukeskuksiin sekä mahdollistaa myös niiden osallistumista, jotka eivät päässeet fyysisesti tilaisuuteen.
Näytteilleasettajissa oli mm. kaupungin digipalvelujen edustajia kertomasta omista palveluistaan, digitukea tuottavia järjestöjä ja yhdistyksiä, Muistipuisto, Suuntima, Terveyskylä, Martat. Palvelukeskuksissa oli 2-6 näytteilleasettajaa / palvelukeskus.
Helsingin sotepella on paljon erilaisia digitaalisia palveluita ja kehittämistä. Yksittäiset palvelukeskukset ovat toteuttaneet paikallisia tapahtumia, joista on tullut hyvää palautetta. Samalla on noussut tarve yhteiselle tapahtumalle, joka tarjoaa tietoa sekä henkilöstölle, että kuntalaisille. Tapahtuma nivoo yhteen myös digikehittämisen prosessin kehittämistä, palvelukeskusten digituen roolin vahvistamista sekä katsauksen lähitulevaisuuden palveluihin ja teknologioihin Helsingin Innovaatio yhtiön Forum Virium Helsingin toiminnan kautta.
Kohderyhmänä oli helsinkiläiset seniorit, heidän läheiset, soten työntekijät, digitaalisia palveluita tuottavat yksiköt sekä tulevaisuuden digitaalisia tuotteita ja palveluita tuottavat yritykset.
Päivän toteutus vaatii pienen työryhmän, joka organisoi ja pitää suunnitelman hallinnassa. Ideointivaiheessa tarvitaan enemmän työntekijöitä. Päivän toteutus tulee aloittaa n. 8 kk aikaisemmin. Nyt suunnittelu aloitettiin 4 kk aikaisemmin ja se oli hyvin tiukka aikataulu. Päivä toteutettiin käytännössä 0-budjetilla työaikaa lukuunottamatta, mutta mainontaan ja tiloihin tulisi varata rahaa. Kustannukset riippuvat siitä miten laajalle päivää markkinoidaan ja minkä hintaisia tilat ovat.
Päivän tavoitteet saavutettiin. Osallistujilta ja näytteilleasettajilta pyydettiin palautetta ja saatu palaute oli myönteistä. Näytteilleasettajilta tuli palautetta siitä, että sen lisäksi, että kuntalaisia kohdattiin, tuli hyvää verkostoitumista muiden digipalveluja ja digitukea tuottavien välille.
Tapahtuma järjestettiin hybridina 10 eri tilassa sekä Helsinki kanavalla. Hybridimalliin päädyttiin, koska oli tullut toiveita paikallisuudesta, joka helpottaisi senioreiden osallistumista eikä tällaisen konseptin toimivuudesta ollut tietoa. Jatkossa kuitenkin suositellaan yhtä isoa tilaa, jossa on kaikki esittelijät ja esitykset, Helsinki kanavan hyödyntämistä sekä kisakatsomoja Palvelukeskuksiin. Palvelukeskusten kävijämäärissä oli isoja eroja ja osassa kävijöitä oli hyvin vähän.
Kävijöiltä pyydettiin palautetta Feedbacklyn avulla (QR-koodi sekä osassa tiloja oli käytössä myös laite) sekä paperilla. Palautetta tuli hyvin vähän, mutta se oli myönteistä. Palautteissa tuli myös toiveita jatkotapahtumien aiheiksi.
Jatkokehittämiseen nousi myös ns. perinteisten asiointitapojen rinnalle nostaminen vaikka kyseessä onkin digitaalisen palvelujen tapahtuma. Lisäksi tapahtumaa toivottiin säännölliseksi tapahtumaksi.