SOS-kriisikeskus tarjoaa lyhytkestoista keskusteluapua kriisistä selviytymisen tueksi Helsingissä. Vastaanotolle voi hakeutua yksin, puolison tai perheen kanssa. Palvelu on maksuton eikä vaadi lähetettä. Apua tarjotaan suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja tulkin välityksellä.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
SOS-kriisikeskus (MIELI ry)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

SOS-kriisikeskus tarjoaa lyhytkestoista keskusteluapua kriisistä selviytymisen tueksi Helsingissä. Vastaanotolle voi hakeutua yksin, puolison tai perheen kanssa. Palvelu on maksuton eikä vaadi lähetettä. Apua tarjotaan suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja tulkin välityksellä.

Toteutuspaikka
SOS-kriisikeskus Helsinki
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Frans Horneman

Luotu

27.01.2021

Viimeksi muokattu

04.02.2021

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Toimintaympäristö **

Mitä?

MIELI Suomen Mielenterveys ry:n SOS-kriisikeskus tarjoaa lyhytkestoista ja maksutonta keskusteluapua kriisistä selviytymisen tueksi. Työntekijöitä sitoo vaitiolovelvollisuus ja asiakas voi puhua luottamuksellisesti mistä tahansa elämänsä kriisiin liittyvistä asioista tapaamisilla. Työskentelyote on palautelähtöinen ja kriisiavun tavoitteet asetetaan yksilöllisesti asiakkaan tarpeita kuunnellen.

Vastaanottoaikoja tarjoavat kriisityöhön koulutetut ammattilaiset. SOS-kriisikeskuksessa ei kerätä henkilötietoja eikä käynneistä tehdä kirjauksia. Käytössä ei ole asiakastietojärjestelmää. Vastaanotolle ei tarvita lähetettä tai diagnoosia. SOS-kriisikeskus ei tarjoa terveydenhuollon palveluja.

Kenelle?

SOS-kriisikeskuksen keskusteluapu on kohdennettu aikuisille. Vastaanotolle voi tulla yksin, perheen tai puolison kanssa. Vastaanotolla voi asioida myös nimettömästi. Asiakkaan kotikunta ei vaikuta avun saamiseen, eli asiakkaiden ei tarvitse olla helsinkiläisiä saadakseen apua SOS-kriisikeskuksesta.

SOS-kriisikeskuksen kriisityöntekijöillä on pitkä kokemus ja asiantuntemus maahanmuuttaja-asiakkaiden kanssa työskentelystä. Kriisiapua tarjotaan suomeksi, ruotsiksi, englanniksi sekä muilla kielillä tulkin välityksellä.

Missä?

SOS-kriisikeskuksen vastaanotto sijaitsee Helsingissä (Maistraatinportti 4 A, 4. krs). Käytössä on myös etävastaanotto. Ajanvaraus tapahtuu puhelimitse tai yhteydenottolomakkeella. Aika etävastaanotolle varataan sähköisestä ajanvarauskalenterista. Yhteystiedot löytyvät SOS-kriisikeskuksen verkkosivuilta.

Kansikuva
MIELI ry, SOS-kriisikeskus

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis