Sosiaalihuollon kirjaamisen kehittäminen, Lapin hva (RRP, P4, I3)

Toimintamallin tavoitteena on vahvistaa yhtenäisiä kirjaamisen käytäntöjä ja kirjaamisosaamista Lapin hyvinvointialueen sosiaalipalveluissa.

Toimintamallin nimi
Sosiaalihuollon kirjaamisen kehittäminen, Lapin hva (RRP, P4, I3)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tavoitteena on vahvistaa yhtenäisiä kirjaamisen käytäntöjä ja kirjaamisosaamista Lapin hyvinvointialueen sosiaalipalveluissa.

Toteutuspaikka
Lapin hyvinvointialue / Pohjois-Suomen Sosiaalialan osaamiskeskus / sosiaalipalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Susa Huhtaniska

Luotu

29.04.2025

Viimeksi muokattu

17.06.2025
Ratkaisun perusidea

Sosiaalihuollon kirjaamiskäytäntöjen yhtenäistäminen ja kehittäminen on edellytys sosiaalihuollon asiakastyön sujuvuudelle ja asiakasturvallisuudelle, sekä vaikuttavuuden seurannalle ja tiedolla johtamiselle.

Toimintaympäristö

Sosiaalihuollossa on kirjattava riittävät ja tarpeelliset tiedot kaikissa asiakastyön sekä asian käsittelyn vaiheissa. Yhtenäiset kansalliset sosiaalihuollon kirjaamisen rakenteet tulee ottaa käyttöön 09/2026. Saman aikaisesti asiakastiedot alkaa siirtymään myös asiakkaille omaKantaan. Tämä korostaa entisestään tarvetta kiinnittää huomiota yhtenäiseen, laadukkaaseen ja ajantasaiseen kirjaamiseen.

  • vahvistaa asiakkaan  asemaa sekä asiakasturvallisuutta, 
  • varmistaa oikeusturvaa, 
  • helpottaa ja nopeuttaa ammattilaisten työtä, 
  • mahdollistaa tiedolla johtamisen luotettavan tiedon pohjalta
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • yhteistyö asiakastietojärjestelmä projektin kanssa
  • yhteistyö eri palvelutehtävien kanssa
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Laphalla ollaan 

  • koulutettu kansallisia kirjaamisohjeita, jotka osa yksiköistä on pystynyt jo nyt ottamaan käyttöön ja osa vielä soveltaen, ennen yhtenäistä asiakastietojärjestelmää.

  • vahvistettu sosiaalihuollon kirjaamisen yleistä osaamista ja ymmärrystä sosiaalihuollon tiedon muodostumisesta ja työntekijän/kirjaajan ja asiakkaan roolista tässä.

  • sovittu miten kansallisia kirjaamisrakenteita käytetään ja alettu muodostamaan palvelu/palvelutehtävä kohtaisia Laphan malleja eli toisin sanoen yhteistä ymmärrystä siitä, mitä kansallisia rakenteita ja mitä asiakirjan kohti käytetään missäkin tilanteessa.

  • viemässä eteenpäin toimintarakenteita, jotka mahdollistavat kansallisten kirjaamisen rakenteiden kouluttamisen, ohjeistamisen ja Laphan mallin ylläpidon myös hankkeen päättymisen jälkeen

    .

Kansikuva
Kirjaamisen kehittäminen

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä