Sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamisen kehittämisen toimintamalli iäkkäiden palveluissa, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1, TP5)

Toimintamallin tavoitteena oli luoda sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamisen ohjeet iäkkäiden palveluissa työskenteleville ammattilaisille Pirkanmaan hyvinvointialueella. 

Toimintamallin nimi
Sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamisen kehittämisen toimintamalli iäkkäiden palveluissa, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1, TP5)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tavoitteena oli luoda sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamisen ohjeet iäkkäiden palveluissa työskenteleville ammattilaisille Pirkanmaan hyvinvointialueella. 

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Kehittämisprosessi sarjakuvana

Tekijä

Anu Asmundela

Luotu

18.07.2024

Viimeksi muokattu

31.12.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamallin tavoitteena on ollut luoda sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamisen ohjeet iäkkäiden palveluissa työskenteleville ammattilaisille kotihoitoon ja asumisen palveluihin, asiakasohjaukseen, liikkumisen tuen tiimiin, gerontologiseen sosiaalityöhön sekä ohjausta ja neuvontaa antaviin yksiköihin.

Ohjeiden luomisen tavoitteena on tehdä kirjaamisesta yhtenäistä, laadukasta ja luotettavaa. 

Toimintamallin kehittämisen aikana on pidetty erilaisia työryhmiä, infotilaisuuksia ja koulutuksia sosiaalihuollon rakenteisesta kirjaamisesta. Kehittämistä on tehty tiiviissä yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa. 

Toimintaympäristö

1.1.2024 voimaan tullut uusi asiakastietolaki velvoittaa sosiaalihuollon palvelunantajia liittymään Kanta-palvelujen käyttäjiksi 1.9.2026 alkaen. Pirkanmaan hyvinvointialueella otetaan käyttöön yhteinen sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmä, joka täyttää asiakastietolain asettamat vaatimukset. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos määrittelee kansalliset asiakirjarakenteet, joita asiakastietojärjestelmässä tulee käyttää. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat Pirkanmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, jotka työskentelevät iäkkäiden palveluissa. Toimintamallin kehittämisen aikana on pidetty useita työpajoja, joissa on substanssiosaamista hyödyntäen kerrytetty tietoa kirjaamistarpeista ja osallistettu henkilöstöä kirjaamisen ohjeiden luomiseen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Syksyllä 2024 henkilöstölle pidettiin kolme sosiaalihuollon rakenteisen kirjaamisen yleisinfoa, joiden tarkoituksena oli tuoda tietoa tulevasta kirjaamisuudistuksesta. Infoissa käsiteltiin kirjaamisuudistuksen taustaa, sosiaalihuollon palveluprosessia sekä millaista on laadukas kirjaaminen sosiaalihuollossa. Infoissa oli myös tietosuoja-asiantuntijan puheenvuoro. Yleisinfoilla tavoitettiin yhteensä n. 800 henkilöä. 

Ennen asiakastietojärjestelmän suunniteltua käyttöönottoa henkilöstölle oli tarkoitus pitää yksikkökohtaisia koulutustilaisuuksia tehdyistä ohjeista. Asiakastietojärjestelmän käyttöönoton jälkeen  oli suunniteltu useita kirjaamisen tukiklinikoita, jotta henkilöstö saisi heti käyttöönottovaiheessa tukea kirjaamiseen ja ohjeiden mukaiset toimintatavat juurtuisivat alusta alkaen. 

Asiakastietojärjestelmän suunniteltua käyttöönottoa siirrettiin eikä käyttöönottoon hankkeen aikana päästy. Tämän vuoksi kirjaamisen tukiklinikoita ei voitu järjestää ja koulutustilaisuuksien sisältöjä muokattiin. 

Asumispalveluiden henkilöstölle järjestettiin Teams- koulutuksia rakenteisiin asiakirjoihin kirjaamisesta vaihtuvilla teemoilla. Koulutuksia oli yhteensä 4 kpl. Koulutukset tallennettiin ja tallenne oli henkilöstön katsottavissa kahden viikon ajan koulutuspäivästä. Koulutuksilla tavoitettiin yhteensä n. 80 henkilöä. 

Asiakasohjauksessa, liikkumisen tuen tiimissä sekä ohjaus- ja neuvontapalveluissa työskentelevälle henkilöstölle järjestettiin koulutusta sosiaalihuollon palveluprosessin etenemisestä ja sen vaiheista sekä asiakastietojen kirjaamisesta ja rakenteisten asiakirjojen käytöstä. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallin kehittämisen aikana on lisätty henkilöstön tietoisuutta tulevista muutoksista sekä ymmärrystä sosiaalihuollon rakenteisesta kirjaamisesta asiakastietojärjestelmään. 

Asiakastietojärjestelmän käyttöönoton siirtyminen vaikutti toimintamallin kehittämiseen ja kirjaamisosaamisen vahvistamiseen. Hankkeen aikana tuotettua materiaalia ei voitu ottaa käyttöön. 

Kehittämistyön myötä on nähty tärkeäksi jatkaa sosiaalihuollon ammattilaisten kirjaamisosaamisen edistämistä. Uusien toimintatapojen juurruttaminen vaatii jatkuvaa vuoropuhelua ammattilaisten kanssa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Kirjaamisen kehittäminen vaatii jatkossakin erillisen työpanoksen. Kirjaamisuudistus tuo tullessaan myös uudenlaisen työn tekemisen tavan, johon henkilöstölle on hyvä tarjota koulutusta ja tukea. Kirjaamisen merkitys tulisi huomioida koko organisaatiotasolla, jotta varmistetaan erilaisiin kirjaamisosaamisen tarpeisiin vastaaminen. 

Kansikuva
Kirjaaminen

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä