Sosiaalisten innovaatioiden osaamiskeskuksen valmistelu: koulutukselliset kehittämistyöpajat
Kehittämistyöpajojen tarkoitus oli lisätä tietoisuutta sosiaalisista innovaatioista ja niiden merkityksestä. Koska innovaatiot olivat kehittämisen keskiössä, yhteistyöhön kutsuttiin erilaisia toimijoita (innovoinnin vuorovaikutuskehät!)
Kehittämispajat olivat osa kansallista sosiaalisten innovaatioiden osaamiskeskuksen valmistelua ja pilotointia. Kansallinen kehittämistyö puolestaan linkittyy EU:n yhteisötalouden strategiaan ja kestävän kehityksen edistämiseen.
Työpajat järjestettiin tukemaan kansallisen osaamiskeskuksen valmistelua ja pilotointia.
Tavoitteena oli viestiä sosiaalisten innovaatioiden kuvaamisen ja näkyväksi tekemisen tärkeydestä, lisätä tietoa sosiaalisista innovaatioista ja niiden merkityksestä.
Kehittämistyöpajoja toteutettiin yhteensä viisi. Niitä pohjustettiin teemahaastatteluilla (5 kpl).
Tapahtumia järjestettiin sekä kasvokkain että verkkototeutuksena.
Pajoissa kokeiltiin työtapoja, joita voisi toteuttaa pysyvän osaamiskeskuksen toiminnassa. Toisaalta tavoitteena oli levittää tietoa sosiaalisesta innovaatiotoiminnasta, sen toteuttamisesta, validoinnista ja kuvaamisesta.
Toimenpiteen koordinoinnista ja toteutuksesta vastasi Silta-Valmennusyhdistys. Yhteistyöhön osallistui koko hankekonsortio, erityisesti Kuntoutussäätiö, Diakonia-ammattikorkeakoulu ja THL. Toteutuksessa hyödynnettiin laajasti koko toteuttajakonsortion asiantuntemusta ja tehtiin aktiivista yhteistyötä muiden käynnissä olevien ohjelmien ja hankkeiden kuten Yhteiskunnallisten yritysten osaamiskeskuksen kanssa.
Kehittämispajojen toteuttaminen oli yhteispeliä. Kukin toteutukseen osallistuva toi oman asiantuntemuksensa mukaan yhteistyöhön. Silta-Valmennusyhdistys koordinoi kehittämispajojen toteutusta ja suunnittelimme pajat yhteistyössä.
Hyödynsimme innovaatiopolitiikasta tuttua quadruple / quintuple -kehikkoa. Innovaatioiden kehittely ja käyttöönotto on yhteistyön tulosta. Sosiaalisten innovaatioiden hyödyntäminen edellyttää, että yhteiskunnan eri tasot ja -alat toimivat yhdessä.
Yhteiskehittämisen ja vuoropuhelun ideana oli herättää kiinnostus ja innostavaa toimimaan sosiaalisten innovaatioiden osaamiskeskuksen yhteistyökumppanina. Kehittämispajoissa kokeiltiin käytännössä tämän muutoksen aikaansaamiseen tarvittavaa toimintaa.
Työpajoihin osallistuneilta kerättiin systemaattisesti palautetta tapahtuman onnistumisesta ja odotuksista tulevaa sosiaalisten innovaatioiden osaamiskeskusta kohtaan.
Ilmoittautumisen yhteydessä kartoitettiin osallistujien odotuksia ja tietämystä jo etukäteen (osassa työpajoista).
Pajoissa kerättiin tietoa käytettyjen osallistavien menetelmien avulla.
Pajojen avoimet keskustelut mahdollistivat kommentoinnin ja kysymysten esittämisen.
Reflektointia siitä, miten kehittämispajat auttoivat tavoitteen (osaamiskeskuksen valmistelu) saavuttamisessa.
Työpajojen valmistelussa on tärkeää avoimuus ja toisten näkemysten kuuntelu.
Työpaja1 Raumalla
Kohderyhmänä kuntalaiset ja kuntaorganisaatio, erityisesti raumalaiset järjestötyön ja sosiaalialan työntekijät eri sektoreilta. Järjestetty yhteistyössä Rauman kaupungin ja Valo-Valmennusyhdistyksen kanssa. Suunnittelussa hyödynnettiin Raumalla toteutetun järjestökyselyn tuloksia ja tapaamisen teema valittiin yhdessä keskustellen.
Työpajassa toteutettiin Tulevaisuustyöskentely ja osallistujat saivat esittää puhujille kysymyksiä. Työpajasta kerättiin palaute.
Työpaja2 Porin Suomi Areenassa
Kohderyhmänä kansalaiset, järjestetty yhteistyössä Maaseudun sivistysliiton (MSL) kanssa.
Penkkikahvila-konsepti on MSL:n kehittämä malli kuntalaisten kuulemiseen. Menetelmä mahdollistaa avoimen matalan kynnyksen osallistumisen. Toteutimme Penkkikahvilan kansalaisten kuulemiseen. Penkkikahvila järjestettiin kesällä Suomi Areenassa, yleisötapahtumassa, joka kokoaa laajan joukon ihmisiä. Kysyimme kävijöiden ajatuksia ja mielipiteitä ja välitimme koosteen eteenpäin päättäjille.
Työpaja3 Kemissä/webinaarina
Kohderyhmänä erityisesti yhteiskunnalliset yritykset ja korkeakoulut. Järjestetty hybridinä yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun kanssa. Yhteissuunnittelussa lähtökohtana oli saada aikaan yhteys alueellisen ja valtakunnallisen kehittämisen toimijoiden välille - lappilaiset yhteiskunnalliset yritykset ja alueelliset ja valtakunnalliset yhteisötalouden kehittäjät samaan keskusteluun. Työpajaan osallistuneet saivat esittää kysymyksiä, osallistua keskusteluun ja heiltä kerättiin palautetta.
Työpaja4 Helsingissä / webinaarissa
Kohderyhmänä laaja joukko sosiaalisten innovaatioiden osaamiskeskuksen valmistelun ideointiin mukaan kutsuttuja vieraita. Järjestettiin maailmanlaajuisen konferenssin satelliittitapahtumana Helsingissä yhteistyössä Social Enterprises World Forumin (SEWF23) kanssa. Ilmoittautumisen yhteydessä kartoitettiin osallistujien odotuksia ja toiveita työpajalle ja tulevalle osaamiskeskukselle. Työpajaan osallistuvat keskustelivat pöytäryhmittäin ja lopuksi oli mahdollista keskustella muiden pöytäryhmäläisten kanssa. Työpajaan osallistuneilta kerättiin palautetta.
Työpaja5 webinaari
Kohderyhmänä kaikki sosiaalista innovaatioista ja niiden validoinnista kiinnostuneet. Järjestettiin webinaarina. Aiheena oli sosiaalisten innovaatioiden validointikehikon esittely. Annettiin mahdollisuus työpajaan osallistuville esittää ilmoittautumislomakkeella etukäteen toiveita ja ennakkokysymyksiä ennen työpajaa. Työpajan aikana oli mahdollisuus esittää kysymyksiä ja lopuksi oli mahdollisuus osallistua keskusteluun aiheesta. Työpajaan osallistuneilta kerättiin palautetta.
Sosiaalisten innovaatioiden osaamiskeskuksen kehittämispajat (5) järjestettiin yhteistyössä kunnan, järjestön, ammattikorkeakoulun ja maailmanlaajuisen verkoston kanssa.
Yksi työpajoista järjestettiin SuomiAreenan yhteydessä Porissa. Halusimme kokeilla, miten tapahtumakävijät voidaan innostaa mukaan sosiaalisten innovaatioiden kehittämiseen. Kansalaisten kuulemisessa sovelsimme Maaseudun Sivistysliiton kehittämää Penkkikahvila-menetelmää. Jututimme ohikulkijoita ja kokosimme tietoa kansalaisten näkemyksistä. Teemaksi valitsimme, mitä on hyvä työ ja työelämä.
Neljännen työpajan järjestimme maailmanlaajuisen Social Enterprises World Forum (SEWF23) yhteydessä.
"Our annual flagship event brought together thousands of social enterprise leaders, policymakers and purpose-led people with one goal: to raise awareness of social enterprise as an expanding global mechanism for social change. Each year, we move around the world, working with a different co-host to bring you challenging, topical programmes featuring local, national and international expertise. SEWF23 was a milestone in Amsterdam’s journey to creating a well-being economy that prioritises people and the planet." Lähde: https://sewfonline.com/events/sewf23/
Viidennessä työpajassa esiteltiin osaamiskeskuksen valmistelu ja pilotointi -hankkeen validointityökalua. Pohdittiin, mitä oikeasti ovat sosiaaliset innovaatiot ja niiden validointi, ja mihin validointia tarvitaan.
Työpajassa 4 tavoitteena oli innostaa eri taustoista tulevia ihmisiä ja organisaatioita mukaan sosiaalisten innovaatioiden osaamiskeskuksen toimintaan.
Monipuolinen osallistujalista varmistettiin suunnittelemalla koko konsortion kesken "dream team"-lista, johon kaikki saivat ehdottaa kutsuvieraita.
Verkostoitumisen tehostamiseksi laadittiin kaverikirja, johon kerättiin ilmoittautumisen yhteydessä osallistujien yhteystiedot ja lyhyt kuvaus työnkuvasta (omin sanoin). Osallistujien luvalla kaverikirja jaettiin 'kiitos osallistumisesta'- sähköpostin liitetiedostona työpajaan osallistuneille. Kaverikirjan tavoitteena oli madaltaa kynnystä olla yhteydessä muihin työpajaan osallistuneisiin ja siten tehostaa verkostoitumista.
Laadittiin pöytäkartta, josta näki näppärästi kaikki muut osallistujat, mistä organisaatiosta he ovat ja missä pöydässä istuvat. Tämän tarkoitus oli myös helpottaa ja madaltaa verkostoitumisen kynnystä.
Jokaista pöytäseuruetta emännöi/isännöi osaamiskeskuksen edustaja, joka huolehti vieraistaan ja ohjasi keskustelua. Pöytien emännille/isännille oli laadittu muistikortit, joissa oli etukäteen mietittyjä kysymyksiä/keskustelun aiheita.
Lounastapaamisen järjestäminen ns. "kylmiltään" vaati paljon etukäteisvalmistelua ja lokakuussa toteutetun tapaamisen suunnittelu alkoi jo keväällä. Tulevan osaamiskeskuksen toimintona vuosittainen lounastapaaminen olisi hyvä "brändätä" toistuvaksi tapahtumaksi, jota yhteistyökumppanit osaisivat jo odottaa. Lounaalle voisi kutsua eri vuosina esimerkiksi eri teemoihin liittyviä vieraita tai vuoden aikana muihin tapahtumiin osallistuneita yhteistyötahoja.
Yhtenä keinona lisätä tietoisuutta sosiaalisista innovaatioista oli toteuttaa humoristinen tietovisa oman organisaation (Silta-Valmennusyhdistyksen ja Valo-Valmennusyhdistyksen) henkilökunnalle. Tietovisaan osallistumista kannustettiin pienellä arvontapalkinnolla ja saatiinkin suhteellisen runsas osallistujajoukko!