Ohjaajan oppaan perusidea on toimia sote-ammattilaisten perehdytyksen tukena. Päätavoitteena on se, että ohjaajilla olisi hyvät valmiudet ohjata ja tukea palvelun käyttäjää digitaitojen oppimisessa ja digitaalisissa ympäristöissä toimimisessa.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Sote-ammattilainen digitukijana- Ohjaajan opas
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Ohjaajan oppaan perusidea on toimia sote-ammattilaisten perehdytyksen tukena. Päätavoitteena on se, että ohjaajilla olisi hyvät valmiudet ohjata ja tukea palvelun käyttäjää digitaitojen oppimisessa ja digitaalisissa ympäristöissä toimimisessa.

Toteutuspaikka
Digijuu Digime-hanke, Kakspy ry, Kakspy palvelut Oy ja Niemikotisäätiö
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakso
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Euroopan Sosiaalirahasto (ESR)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Sini Saarinen

Luotu

20.06.2023

Viimeksi muokattu

28.08.2023
Ratkaisun perusidea **

Ohjaajan opas kehitettiin hankeorganisaatioiden työntekijöiden toiveesta. Työntekijät toivoivat työnsä tueksi opasta, joka auttaisi heitä ohjaamaan asiakkaita digituen tarpeisiin liittyen. Oppaaseen toivottiin muun muassa tietoa tietoturvasta, lähimmistä digitukipaikoista, vinkkejä ohjaustilanteeseen ja ohjeita erilaisissa digitaalisissa toimintaympäristöissä toimimiseen.  

Innokylään latasimme oppaasta täydennettävän version.  Oppaan käyttäjä voi itse täyttää oman toimipisteensä lähimmät digitukipaikat ja kohderyhmän kannalta keskeisimmät ohjeistukset. 

Toimintaympäristö **

Ohjaajan opasta kehitettiin Digijuu Digime-hankkeessa yhteistyössä hankeorganisaatioiden työntekijöiden, palvelun käyttäjien, kokemusasiantuntijoiden ja digiosaajien kanssa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Toiminnan kohderyhmää ovat olleet Niemikotisäätiön, Kakspy ry:n ja Kakspy Palvelut Oy:n palvelun käyttäjät ja muut hankeorganisaatioiden toiminnan piirissä olevat mielenterveys-ja päihdetoipujat. 

Palvelun käyttäjät kohtaavat arjessaan erilaisia digitaalisuuteen ja digiosallisuuteen liittyviä haasteita. Digitukeen hakeutumiseen saattaa olla korkea kynnys ja aina ei ole edes selvillä, mistä digitukea voi saada. Digijuu Digime-hankkeen (2021-2023)  järjestämissä työpajoissa kävi ilmi, että digitaalisissa ympäristöissä hankaluuksia tuottavat erityisesti vaikeat termit ja sanasto, vaikeakäyttöiset verkkosivustot, puuttuvat laitteet ja yhteydet, sähköinen asiointi ja erilaiset huijausyritykset. Lisäksi erilaisten digihaasteiden taustalla on usein digipelokkuutta tai negatiivisia asenteita digitaalisia ympäristöjä kohtaan. Nämä johtuvat usein aikaisemmista huonoista kokemuksista, tiedon puutteesta tai kokemattomuudesta. 

Hankkeen toiminnan aikana suurin osa digituen tarpeista koski älylaitteiden kuten tietokoneiden, älypuhelimien tai tablettien peruskäyttöä. Hankkeen edetessä yhä useampi digituen tarve koski myös kodin muita älylaitteita, kuten älytelevisiota tai älyrannekkeita. Osallistujien lähtökohdat digitaitojen oppimiseen ja älylaitteiden käyttämiseen olivat  moninaisia ja tähän vaikuttivat muun muassa palvelun käyttäjän ikä ja koulutustaso, mahdolliset oppimisvalmiudet sekä erilaiset haasteet omassa arjessa.  

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **
  • Yksikössä on hyvä olla digivastaava, joka vastaa ohjaajan oppaan tietojen ajantasaisuudesta ja sen sisällöstä. Digivastaava myös kehittää opasta ammattilaisten ja palvelun käyttäjien tarpeiden mukaisesti. 
  • Oppaan yhteyteen voi liitää erilaisia ohjeistuksia ja muita materiaaleja, joita voidaan hyödyntää digituen työvälineinä.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Ohjaajan opas on Digijuu Digime-hankkeessa kehitetty ohjeistus ammattilaisten työn ja perehdytyksen tueksi. 

Oppaan kehittämisessä oli mukana ammattilaisia ja hankehenkilöstöä. Opas kehitettiin työntekijöiden toiveiden mukaisesti. Kehittämisen menetelminä olivat erilaiset työpajat, joiden kautta kerättiin aineistoa siitä, mitä tietoja ja taitoja ammattilaiset kokevat tarvitsevansa digiohjauksen tueksi. 

Ammattilaiset toivoivat selkeää ja yksinkertaista opasta, josta käy ilmi digiohjauksen perusperiaatteet. Tietoa toivottiin erityisesti tietoturvasta, digitukipaikoista, erilaisista sähköisistä palveluista ja verkkohuijauksista. 

Hankkeen päättyessä ohjaajan opas jaettiin hankeorganisaatioiden toimipisteisiin. Opas on vapaasti muokattavissa ja sitä voidaan kehittää edelleen tulevaisuudessa.  Innokylään on tallennettu muokattava ja täydennettävä versio oppaasta.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Ohjaajan opasta voidaan hyödyntää erilaisissa sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä, kuten asumisyksiköissä, päivätoiminnassa ja tuetussa asumisessa. Opas on muokattavissa ja sitä voi vapaasti kehittää edelleen oman toiminnan tarpeiden mukaisesti.

Kansikuva
Digijuu Digime-hankkeen logo ja kuvateksti: sote-ammattilainen digitukijana- Ohjaajan opas

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä