Sote-ammattilaisten hyte-osaamisen vahvistaminen monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa, Pohjois-Karjalan HVA (RRP,P4,I2)

Vahvistetaan sote-ammattilaisten hyte-osaamista monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa. Kuntien, järjestöjen ja seurakuntien tarjoamat palvelut huomioidaan palvelutarpeenarviossa, ohjauksessa, neuvonnassa ja palvelukokonaisuuden suunnittelussa.

Toimintamallin nimi
Sote-ammattilaisten hyte-osaamisen vahvistaminen monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa, Pohjois-Karjalan HVA (RRP,P4,I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Vahvistetaan sote-ammattilaisten hyte-osaamista monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa. Kuntien, järjestöjen ja seurakuntien tarjoamat palvelut huomioidaan palvelutarpeenarviossa, ohjauksessa, neuvonnassa ja palvelukokonaisuuden suunnittelussa.

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Mira Sivonen

Luotu

5.12.2024

Viimeksi muokattu

15.9.2025
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli (koulutuskokonaisuus) on osa monialaisen hyte-palvelukonseptin kehittämistyötä (RRP, P4, inv 2). Sen tavoitteena on vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten osaamista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä sekä monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa. 

Koulutuksen avulla hyvinvointialueelle mahdollistetaan yhtenäinen toimintatapa monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toteuttamiseksi osana sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastyötä. Samalla hyte-palveluihin ohjaaminen juurrutetaan osaksi asiakas- ja palveluohjausta. Toimintamallin avulla pyritään myös täsmentämään hyteä osana sote-palveluja sekä varmistamaan, että asiakkaan tilannetta tarkastellaan kokonaisvaltaisesti hyvinvointi- ja terveysongelmien sekä palvelutarpeen kasvun ennaltaehkäisemiseksi.

Tämän toimintamallin avulla

  • sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset pääsevät vahvistamaan osaamistaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä,
  • yhtenäistetään monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintakäytäntöjä koko hyvinvointialueella,
  • juurrutetaan digitaalisen hyte-palvelutarjottimen (Miunhyvinvointi.fi) käyttö osaksi asiakas- ja potilastyötä.

Tavoitteena on, että

  • Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilla on vahva osaaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä.
  • Asiakas- ja palveluohjausta tekevät ammattilainen toteuttavat hyteä systemaattisesti osana asiakastyötä.
  • Henkilöstö tietää, mitä hyte-palvelut ovat sekä miten ja milloin niihin voi ohjata asiakkaita.
  • Ammattilaiset huomioivat hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien palvelutarjonnan osana asiakas- ja palveluohjausta.
  • Miunhyvinvointi.fi:tä hyödynnetään laajasti osana asiakastyötä. 

Koulutuksen sisältö

  • Osa 1: Hyte pähkinän kuoressa
    • Mitä on hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen?
  • Osa 2: Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Pohjois-Karjalassa ja Siun sotessa
    • Hyte rakenteet Siun sotessa ja Pohjois-Karjalassa
    • Miten Siun sote edistää pohjoiskarjalaisten hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta?
  • Osa 3: Asiakkaan ohjaaminen hyte-palveluihin
    • Monialainen asiakas- ja palveluohjaus työntekijöiden arjessa
  • Osa 4: Miunhyvinvointi.fi:n käyttö asiakastyössä
  • Osa 5: Testaa tietosi
Toimintaympäristö

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategian palvelulupauksena on ”oikea palvelu, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa”. Strategian lähtökohtana on ennaltaehkäisy sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Strategisiksi toimenpiteiksi on nostettu muun muassa perustason palvelujen turvaaminen, integraation varmistaminen ja erityistason palvelujen tarpeen vähentäminen sekä digitalisaation hyödyntäminen.

Näiden toimenpiteiden toteutumista voidaan edistää vahvistamalla sote-ammattilaisten hyte-osaamista verkkokoulutuskokonaisuuden avulla ja tukea hyte-palvelutarjottimen (Miunhyvinvointi.fi) käyttöönottoa osana asiakas- ja palveluohjausta.

Väestörakenne ja sen kehitys vaikuttavat olennaisesti kehittämistyöhön. Pohjois-Karjalan väestö ikääntyy, minkä lisäksi Kansallisen terveysindeksin (THL) mukaan Pohjois-Karjalassa asuu Suomen sairainta väestöä.  Jo nähtävät terveyshaasteet sekä ikääntymisen mukanaan tuoma sairastavuus ja toimintakyvyn muutokset ovat tärkeitä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä huomioitavia tekijöitä. Nämä on hyvä huomioida alustan käytettävyyttä, sisältöjä ja viestintää suunniteltaessa.

 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tämän toimintamallin kohderyhmänä ovat kaikki Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, jotka tekevät työssään asiakas- ja palveluohjausta. Koulutuksen voivat käydä kaikki hyte-työstä kiinnostuneet hyvinvointialueen työntekijät.

Kohderyhmää on osallistettu koulutuksen laatimiseen. Ennen koulutusta kartoitettiin sote-ammattilaisten lähtötilanne monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa sekä tarpeita hyte-osaamisen vahvistamiseksi. Sote-ammattilaisia ja sidosryhmiä osallistettiin koulutuksen sisältöjen tuottamisessa mm. koulutusvideoiden laatimiseen. Lisäksi koulutuskokonaisuutta pilotoitiin sote-ammattilaisilla ennen julkaisua. Näin kohderyhmältä saatiin kokemuksia ja kehittämisehdotuksia. Lisäksi koulutuksesta löytyy palautelomake.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Koulutuskokonaisuuden käyttöönotto ja juurruttaminen osaksi sote-ammattilaisten osaamisen kehittämistä vaatii mm. seuraavia toimenpiteitä:

  • Koulutuksen järjestäminen verkkokoulutuksena, mikä edellyttää toimivaa verkko-oppimisympäristöä.
  • Verkkokoulutuksen jakaminen osiin mahdollista sen, että ammattilaiset voivat suorittaa koulutuskokonaisuuden töiden ohessa haluamassaan tahdissa.
  • Koulutuskokonaisuudesta viestimistä sote-ammattilaisille.
  • Työajallista resurssia sekä substanssiosaamista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastyöstä.

Koulutuskokonaisuuden juurruttamisen tahtotilana on saada koulutus osaksi sote-ammattilaisten osaamisen vahvistamisen rakenteita. Näin hyte-osaaminen vahvistuu yhteneväisesti kaikilla palvelualueilla ja monialainen asiakas- ja palveluohjaus jää pysyväksi osaksi sote-ammattilaisten asiakastyön osaamista. Tämä vaatii keskusteluja mm. palvelualuejohdon ja organisaation osaamisen kehittämisen vastuuyksikön kanssa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Koulutuksen kävijämääriä seurataan aktiivisesti ja lisäksi hyte-koulutus sisältää vapaaehtoisen palautelomakkeen.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Koulutus ei voi olla turhan pitkä tai raskas, ja sen eri osioihin on hyvä olla mahdollisuus palata jälkikäteen. Koulutuksen on myös hyvä mennä suoraan asiaan, eli vahvistaa ammattilaisten osaamista asiakas- ja palveluohjaustilanteissa. Koulutuksen toteuttamisessa voidaan myös osallistaa organisaation henkilöstöä koulutusvideoiden tai muiden materiaalisen työstöön, jolloin koulutus muotoutuu oman organisaation näköiseksi ja tämän myötä mahdollisesti helpommin lähestyttäväksi.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä