Sote-ammattilaisten hyte-osaamisen vahvistaminen monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa, Pohjois-Karjalan HVA (RRP,P4,I2)

Vahvistetaan sote-ammattilaisten hyte-osaamista monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa. Kuntien, järjestöjen ja seurakuntien tarjoamat palvelut huomioidaan palvelutarpeenarviossa, ohjauksessa, neuvonnassa ja palvelukokonaisuuden suunnittelussa.

Toimintamallin nimi
Sote-ammattilaisten hyte-osaamisen vahvistaminen monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa, Pohjois-Karjalan HVA (RRP,P4,I2)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Vahvistetaan sote-ammattilaisten hyte-osaamista monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa. Kuntien, järjestöjen ja seurakuntien tarjoamat palvelut huomioidaan palvelutarpeenarviossa, ohjauksessa, neuvonnassa ja palvelukokonaisuuden suunnittelussa.

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Mira Sivonen

Luotu

05.12.2024

Viimeksi muokattu

09.12.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamalli (koulutuskokonaisuus) on osa monialaisen hyte-palvelukonseptin kehittämistyötä (RRP, P4, inv 2). Sen tavoitteena on vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten osaamista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä sekä monialaisessa asiakas- ja palveluohjauksessa. 

Koulutuksen avulla hyvinvointialueelle mahdollistetaan yhtenäinen toimintatapa monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toteuttamiseksi osana sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastyötä. Samalla hyte-palveluihin ohjaaminen juurrutetaan osaksi asiakas- ja palveluohjausta. Toimintamallin avulla pyritään myös täsmentämään hyteä osana sote-palveluja sekä varmistamaan, että asiakkaan tilannetta tarkastellaan kokonaisvaltaisesti hyvinvointi- ja terveysongelmien sekä palvelutarpeen kasvun ennaltaehkäisemiseksi.

Tämän toimintamallin avulla

  • sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset pääsevät vahvistamaan osaamistaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä,
  • yhtenäistetään monialaisen asiakas- ja palveluohjauksen toimintakäytäntöjä koko hyvinvointialueella,
  • juurrutetaan digitaalisen hyte-palvelutarjottimen (Miunhyvinvointi.fi) käyttö osaksi asiakas- ja potilastyötä.

Tavoitteena on, että

  • Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilla on vahva osaaminen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä. 
  • Asiakas- ja palveluohjausta tekevät ammattilainen toteuttavat hyteä systemaattisesti osana asiakastyötä.
  • Henkilöstö tietää, mitä hyte-palvelut ovat sekä miten ja milloin niihin voi ohjata asiakkaita.
  • Ammattilaiset huomioivat hyvinvointialueen, kuntien, järjestöjen ja seurakuntien palvelutarjonnan osana asiakas- ja palveluohjausta.
  • Miunhyvinvointi.fi:tä hyödynnetään laajasti osana asiakastyötä. 
Toimintaympäristö

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen strategian palvelulupauksena on ”oikea palvelu, oikeaan aikaan, oikeassa paikassa”. Strategian lähtökohtana on ennaltaehkäisy sekä hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Sisältö täydentyy myöhemmin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Tämän toimintamallin kohderyhmänä ovat kaikki Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, jotka tekevät työssään asiakas- ja palveluohjausta. Koulutuksen voivat käydä kaikki hyte-työstä kiinnostuneet hyvinvointialueen työntekijät.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Sisältö täydentyy myöhemmin.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Koulutuskokonaisuutta suunnitellaan vuonna 2024 ja toteutus tapahtuu vuoden 2025 aikana. Arviointia tehdään kehittämistyön edetessä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Koulutus ei voi olla turhan pitkä tai raskas, ja sen eri osioihin on hyvä olla mahdollisuus palata jälkikäteen. Koulutuksen on myös hyvä mennä suoraan asiaan, eli vahvistaa ammattilaisten osaamista asiakas- ja palveluohjaustilanteissa. Koulutuksen toteuttamisessa voidaan myös osallistaa organisaation henkilöstöä koulutusvideoiden tai muiden materiaalisen työstöön, jolloin koulutus muotoutuu oman organisaation näköiseksi ja tämän myötä mahdollisesti helpommin lähestyttäväksi.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä