Tukkoinen nenä digihoitopolku, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (RRP, P4, I4)
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon asiakkaille, joilla on tukkoisen nenän oireita.
Toimintamallin nimi
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon asiakkaille, joilla on tukkoisen nenän oireita.
Asiakas saa tietoa nenän normaalista toiminnasta, tukkoisen nenän aiheuttajista, oireista sekä hoidosta. Digihoitopolulla ohjataan tukkoisen nenän omahoitoon videoiden avulla. Vastuuhoitajat ja HyVä-digin hoitajat lisäävät asiakkaan digihoitopolulle. Tukkoinen nenä oireiset asiakkaat voidaan suoraan ohjata polulle ilman lääkärikontaktia hoitajan arvioin mukaan. Digihoitopolun kesto on 6 kuukautta. Tämän jälkeen polulla olevat materiaalit jäävät asiakkaan näkyviin.
Tukkoinen nenä digihoitopolun helminauhakuvaaja liitteenä.
Itä-Uudenmaan digivisio painottaa digitaalisten palveluiden keskeistä roolia palvelutuotannossa. Sähköisten palveluiden käyttö lisääntyy linjassa kansallisten tavoitteiden kanssa. Mahdollistetaan ammattilaisten erikoisosaamisen hyödyntäminen digipalveluiden toteutuksessa. Keskitetään digipalveluita, jotta yksiköiden työntekijöiden työaikaa voidaan vapauttaa asiakkaiden fyysiseen kohtaamiseen.
Tavoitteena on parantaa palveluiden saatavuutta, oikea-aikaisuutta sekä yhdenvertaisuutta asukkaille.
Kohderyhmänä hyvinvointialueen tukkoinen nenä asiakkaat sekä heitä hoitavat ammattilaiset. Asiakasymmärrystä kerätään käyttäjäkyselyillä, ja toimintamallia kehitetään saadun palautteen perusteella.
Suunnitteluvaiheessa tulee kuvata mahdollisimman tarkasti asiakkaan palvelupolku, ammattilaisten roolit ja toimintaympäristö:
- miten asiakas ohjautuu digihoitopolun käyttäjäksi
- tekniset vaatimukset
- tietosuoja-asiat
- miten ammattilaiset perehdytetään järjestelmän käyttöön
- ammattilaisten roolit (pääkäyttäjät)
- miten toimitaan virhetilanteissa, mikä on järjestelmätoimittajan rooli
- miten asiakkaan hoitotiedot siirrettään potilastietojärjestelmään
- mitä mittareita vaikuttavuuden arvioinnissa käytetään
Kansikuva
