Työkyvyn tuen tiimi/Varsinais-Suomi
Kehitetään monialaiseen yhteistyöhön perustuvaa tiimityöskentelyä, asiakkaiden työkyvyn tuen tukemiseksi ja edistämiseksi. Työkyvyn tuen tiimi palvelee myös asiakkaiden kanssa työskenteleviä ammattilaisia. He saavat lisätietoa palveluista ja oppivat toisiltaan hyviä käytäntöjä.
Työkykyohjelma ja tulevaisuuden sote-keskusohjelma
TYP-laki
Miten asiakas saa parempaa palvelua työkykyasioissa? Miten asiakas etenee työllistymispolullaan sutjakammin?
Hajautettu tieto asiakkaan asiasta ja hajautunut palvelurakenne
Selkeyttää tarpeiden ja palvelujen kohtaamista
Ammattilaiset oppivat toistensa toiminnasta
Oikea-aikaisten ja oikeiden palvelujen tarjoaminen
Liittyy työkykyohjelmaan ja tulevaisuuden sote-keskusohjelmaan
Muistakaa myös johdon sitoutuminen
Toimivat työkykytiimit Laitilassa, Liedossa, Uudessakaupungissa, Turun työllisyyspalveluissa ja terveyspalveluissa.
Työkykytiimin toimintamalli tulevaisuuden sote-keskukselle.
Työkykytiimin toimintamallit Varsinais-Suomen kunnille./Minimimalli/Laatukriteerit
Maakunnallisen työkykytiimin toimintamalli/Etätiimi/Digitaalinen tiimi
Työkykytiimin prototyyppi päätetty ottaa pilotoitavaksi.
Ensimmäinen asiakas
Työkykytiimi toimii.
Asiakaskokemus ja asiakkaan hyöty
Miten työkykytiimin vaikuttavuutta mitataan? Mitä vaikuttavuutta pyritään saamaan aikaan?
Tarvitaanko erilisiä työkykytiimejä? Mihin jo olemassa oleviin tiimeihin työkykykoordinaattorit voisivat liittyä?
Aikataulu, vastuut, tuotokset, seuranta
Kohderyhmä: kaikki työikäiset sote-keskuksen asiakkaat, joilla on työkykyyn liittyviä haasteita
Osahankkeissa työkykytiimien kokoonpanot ja toimintamallit ovat erilaiset. Liedossa on käytetty työkokous-mallia, missä verkostoa kootaan asiakkaan tarpeen mukaisesti. Liedon kuvaus heidän työkykytiimin toiminnasta:
•Liedon työkykytiimi on asteittain laajentuva asiantuntijaverkosto, jonka asiantuntijat tuntevat asiakkaan.
•Toimintamalliin kuuluu tarvittaessa työkokous, jos ongelmien ratkaisemiseen ei ole löytynyt muita toimivia palveluratkaisuja.
•Tiimin voi kutsua kuka tahansa asiakkaan asiantuntija. Palveluohjaaja auttaa työkokouksen järjestelyssä ja on asiakkaan tukena kokouksessa, jossa asiakas on paikalla.
•Työkokouksen tulokset kirjaa jokainen asiantuntija omaan tietojärjestelmäänsä. Mikäli asiakas on TYP-asiakkuudessa, niin kirjauksesta sovitaan kokouksessa.
•Työkykysuunnitelma on osa asiakkaan koko palvelusuunnitelmasta.
Laitilassa ja Uudessakaupungissa on perustettu omat työkykytiimit hankkeen aikana. Tiimeissä on mukana työllisyyspalveluiden, terveyspalveluiden sekä sosiaalipalveluiden ammattilaisia. Hankkeen Kelan työntekijää on myös ollut mukana tiimitapaamisissa. Uudenkaupungin työkykytiimimallista on tarkempi kuvaus liitteenä, ja Laitilan osalta löytyy palveluprosessin kuvaus, missä myös työkykytiimi yhtenä osana.
Turussa ei olla perustettu uutta tiimiä, vaan työllisyyspalveluissa on käytetty olemassa olevaa tiimimallia ja tarpeen vaatiessa koottu asiakkaan verkostoa laajemminkin. Työkykykoordinaattorit työllisyys- ja terveyspalveluissa ovat pystyneet kokoamaan verkostoja asiakkaan tarpeen mukaisesti. Terveyspalveluissa työskentelevät työkykykoordinaattorit ovat pystyneet käyttämään hyödyksi olemassa olevia tiimejä ja kontakteja. Työparityöskentely on myös ollut tärkeässä roolissa. Työllisyyspalveluissa työkykykoordinaattoreilla on ollut työparit työllisyyskokeilun työntekijöistä, terveyspalveluissa työkykykoordinaattoreiden työpareina ovat toimineet asiakasvastaavat Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeesta. Terveys- ja sosiaalihuollon ammattihenkilöt ovat näin voineet työskennellä moniammatillisesti yhdessä. Hankkeen Kelan työntekijä on myös ollut aktiivisesti mukana asiakastyössä.
Paikallisia työkykytiimejä on Varsinais-Suomen alueella monenlaisia. Hankkeessa on hyödynnetty olemassa olevia tiimimalleja ja verkostoja, mutta myös rakennettu kaksi uutta tiimiä Laitilaan ja Uuteenkaupunkiin. Paikallisissa työkykytiimeissä on tietoa lähialueen palveluista ja työllistymismahdollisuuksista, joten ne ovat tärkeitä työkyvyn tuen palveluiden saatavuuden kannalta ja asiakkaan työkyvyn selvittämiseksi, ja on tärkeää että ne toimivat oman alueen kontekstiin sopivalla tavalla. Työkyvyn tuen osaaminen on alueen tiimeissä eritasoista, ja tarvitaan koordinoivaa tahoa, joka voisi neuvoa ja konsultoida työkyvyn tuen asioissa. Monialaisen työn johtamista on vahvistettava.