Vammaispalveluiden palveluketju, Lapin HVA (RRP, P4, I1)

Lapin hyvinvointialueen vammaispalveluiden palveluketjuun on kuvattu ammattilaisen palveluketjun prosessi.

Toimintamallin nimi
Vammaispalveluiden palveluketju, Lapin HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Lapin hyvinvointialueen vammaispalveluiden palveluketjuun on kuvattu ammattilaisen palveluketjun prosessi.

Toteutuspaikka
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus, Vahva sote Lapin hyvinvointialueelle -hanke (VASA 2), Suomen kestävän kasvun ohjelma (RRP)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Lapin hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Palveluketju
Kuvateksti
Palveluketju

Tekijä

Ulla Narumo

Luotu

02.05.2024

Viimeksi muokattu

20.12.2024
Ratkaisun perusidea

Vammaispalveluista myönnetään palveluja vammaispalvelulain ja erityishuoltolain perusteella. Myös alle 65-vuotiaiden henkilöiden omaishoidontuki myönnetään vammaispalveluista. 

Lapin hyvinvointialueen vammaispalveluiden palveluketjuun on kuvattu vammaispalveluiden ammattilaisen palveluketju. Palveluketjutyöskentelyllä haettiin selkeää ja visuaalista tapaa tarkastella ja kuvata asiakkaan ja hyvinvointialueen välistä työskentelyä, tavoitteena oli myös selkeyttää vammaispalvelujen prosessia, kokonaisuutta ja roolia sosiaalihuollon erityispalveluna. Palveluketjun tavoitteena on tarjota tietoa sosiaalihuollon ammattilaisille ja asiakkaille.

Palveluketjukuvauksen vaiheet:

  1. Tuen tarpeen tunnistaminen
  2. Tarvittaessa ohjaus ja neuvonta muihin palveluihin
  3. Tieto tuen tarpeesta vastaanotetaan
  4. Palvelutarpeen arviointi
  5. Asiakkuus
  6. Toteutus ja seuranta
Toimintaympäristö

Lapin hyvinvointialueella sosiaalipalvelut on jaettu kolmeen vastuualueeseen, jotka ovat vammaispalvelut, perheiden ja työikäisten palvelut ja ikääntyneiden palvelut. Vammaispalvelut on sosiaalihuollon erityispalvelu, jonka tavoitteena on edistää ja tukea vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja osallistumista yhteiskunnassa, itsenäistä elämää ja itsemääräämisoikeutta sekä ehkäistä ja poistaa niiden toteutumisen esteitä. 

Asiakaslähtöiset ja vaikuttavat sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelut ja palveluprosessien kehittäminen ja toteutuminen turvaavat palvelujen saatavuuden. Peruspalvelujen ja erityispalveluiden palveluketjujen toimivuus asiakkaan tarpeiden mukaisesti on tärkeää.

Kehittämistyötä haastoi vammaispalvelulain uudistusprosessi, jonka tavoitteena on vammaispalvelulain ja erityishuoltolain yhdistäminen.  Vammaispalvelulaki ja erityishuoltolaki yhdistyvät niin, että erityishuoltolakiin jää vain itsemääräämisoikeuteen, perusoikeuksien rajoittamiseen sekä tahdosta riippumattoman erityishuoltoon liittyvät säännökset, ja uusi vammaispalvelulaki sisältää säännökset vammaisille henkilöille järjestettävistä sosiaalihuollon erityispalveluista. Uudistuvalla lainsäädännöllä on konkreettisia vaikutuksia vammaispalveluissa järjestettäviin palveluihin. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä vammaispalveluiden palveluketjussa ovat Lapin hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset, jotka kohtaavat työssään vammaisia henkilöitä.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Palveluketjutyöskentelyn vaikutuksia ei voida arvioida, sillä polkua ei ole vielä otettu käyttöön. 

Palveluketjutyöskentely toi sosiaalihuollon ammattilaisia yhteen ja tämä mahdollisti vammaispalveluissa tehtävään työhön vaikuttamisen. 

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Aihealueet

Ilmiöt